Re: Tackar!
fnöskticko; sa:
Nylontyg? Vad kan det vara för nåt tyg t ex? Är det nåt man går och frågar efter i affären eller?
Jag har en bit som är klippt ur ett glansigt foder från en gammal kavaj eller jacka en gång. Det klipper jag remsor av när jag behöver laga något.
Har du inget lämpligt i gömmorna så borde vilken sybehörsaffär som helst kunna hjälpa dig med en liten lapp. En annan möjlig källa är en butik som säljer modellflygtillbehör, vissa modellflygplan kläs med nylon, och du borde kunna använda samma sorts tyg.
Har du en kompis i byggsvängen så kan du fråga om du kan få en bit av sånt non-wovenmaterial som man arbetar in som hörnförstärkningar när man fuktspärrar badrum.
Tunn glasfiberväv KAN funka, men den är mycket stökigare att hantera än de andra.
Lägg din lagningslapp på ett plant underlag(en bit av ett mjölkpaket funkar fint), gnugga in liquisole tills tyget är mättat(nästan transparent). Lägg lappen på plats och avsluta ev. med att smeta en liten klick liquisole ovanpå alltihop för att släta ut ytan.
För bästa vidhäftning kan man rugga upp ytan med ett sandpapper och torka av med t.ex. t-röd innan man lägger på laglappen.
Jag har använt (varianter av) den här metoden till många olika ändamål, och det har funkat bra för det mesta. Dock funkar det inte så bra på väldigt elastiska material.