Upplever också att fb-grupperna exploderat de senaste åren. Forum har sina fördelar men saknar ju t ex chatt och direkt återkoppling.
Samtidig märker jag allt mer tendenser att en del söker sig bort från sociala medier. Jag hade själv en skön paus under hela sommaren då jag helt avinstallerade apparna och inte ägnade andras perfekta liv och fantastiska semesteräventyr en gnutta av min energi. Sedan bröt jag "fastan" när jag inte kunde hålla mig från att visa bilder från min egen Sarekvandring!
Man får fråga sig vilken funktion/syfte olika kanaler och inlägg har. Jag är ingen "åh-vad-trevligt-att-vi-är-sociala"- eller "det-är-så-intressant-att-se-tusen-fjällfoton-och-jag-är-så-glad-för-någon-jag-inte-känners-skull"-människa, utan det behöver vara något som ger mig någon ny insikt eller något jag behöver, för att jag ska fastna. Eller en alldeles särskild vacker stämning förstås, som i dina
youtubeklipp Erik - DET är konst!
Personligen tycker jag det blir rätt intetsägande med alla bilder som susar förbi i flödet från friluftsgrupperna och jag har stängt av det mesta sådant. Det är användbart i ett läge, typ om man ska till fjälls tidigt i juni och vill få koll på snöläget - men det förutsätter ju att det görs inlägg i någorlunda realtid.
Köp och sälj är ju på helt rätt plats i sociala medier.
Men när det kommer till att dela erfarenheter är fördjupade blogginlägg och forumdiskussioner betydligt mer intressant och givande.
Det enda som är säkert är att kanalerna online är i ständig förändring. Jag är övertygad om att utsidan kommer finnas kvar och blomstra länge. Det finns en gedigen grund och enorm kunskapsbank.
Helt personligen är jag mindre aktiv för att jag blev mamma, men börjar komma ut ur bebisbubblan och in i mina nätbubblor igen så sakteliga.