Facebook är vad det är och Utsidan är vad vi gör den till.
Lite oärligt citat där... Såhär skrev jag: "Facebook är enligt min mening helt värdelöst när det sökbarheten."
Facebook är helt fantastiskt i många andra avseenden, enligt mig.
Facebook är vad det är och Utsidan är vad vi gör den till.
Nä det är det inte, det är konstruerat till att binda upp människor.Lite oärligt citat där... Såhär skrev jag: "Facebook är enligt min mening helt värdelöst när det sökbarheten."
Facebook är helt fantastiskt i många andra avseenden, enligt mig.
Ah! Det finns alltså olika typer av medlemsskap, ett där man inte får någon reklam och dessutom söder siten med en hunka om året. Det hade jag ingen aning om! Trots sju år på utsidan.Sant, är det inte värt en hundring om året så får man betala med annonsexponering istället (även om de där tre samtidiga jätteannonserna var ett misstag hos reklamförmedlaren). Man betalar ju för tjänsten på ett annat sätt på Facebook - förutom viss reklam så man betalar man också med all data om sin person och aktiviteter man tillåter dem att samla på sig. Så långt har inte Facebookifieringen gått här
Vi tycker uppenbarligen olika om detNä det är det inte, det är konstruerat till att binda upp människor.
Vill skapa nytt liv i ett par diskussioner som förts här tidigare - om sjunkande aktivitet och brist på moderering på Utsidan. Vi är nog många som börjat här och gillar Utsidans idé, den allmänt höga nivån och goda tonen mellan användarna. Samtidigt ser vi aktiviteten dala och bidrar själva till det genom att börja bruka de många Facebookgrupperna om uteliv.
Kanske är det för sent att vända trenden, men forumet som modell för att dela information är fortfarande överlägset Facebook där framför allt de största grupperna lider av en hög brusnivå och en spretighet som går att undvika här. Därför är det särskilt olyckligt att de forum jag frekventerar här lider allt mer av att nya trådar startas i fel forum. Det görs nästan alltid av nya användare (som Utsidan så väl behöver) men som inte förstår forumprincipen och helt enkelt gör som Facebook lärt dem.
I brist på moderering resulterar det i att Utsidan blir mer likt Facebook och därmed även gör Utsidan sämre, eller åtminstone mer umbärligt - Facebook vinner alltid matchen om att vara mest Facebook. Jag har ibland ropat på moderering för att t ex få bort utrustningsfrågor från fjällvandringsforumet eller upplyst trådstartaren om rätt forum, men det är inte mycket till lösning. Inser att admins tid och resurser inte räcker långt för att hålla den goda ordningen, men vad kan vi användare då göra? Jag har verkligen ingen lust att huta åt felande nykomlingar med risk att ingen känner sig välkommen. Skulle dock ställa upp som frivillig hjälp-admin.
En annan tanke är att det finns för många forum. En rensning skulle göra Utsidan mer översiktligt och ge ett mer levande intryck, vilket i sin tur stimulerar ökad aktivitet (ja, det är önsketänkande).
Mina alldeles egna åsikter:
* Skriv bara ett inlägg om det bidrar till diskussionen. (Bifall kan vara OK.)
* Försök att hålla dig till ämnet.
* Skriv inläggen själv, klistra inte in länkade texter.
* Låt bli att kommentera trådar eller inlägg som du inte gillar. (Gället t.ex. politik.)
* Håll isär sak och person. Diskutera sakfrågan, inte personen bakom inlägget. (Hjälp gärna till på ett smidigt sätt att återföra en diskussion på banan om några har svårt att skilja mellan sak och person.)
En angelägen diskussion. Jag har själv - på alla forum jag deltagit i - upplevt irritation över att allt inte är precis som jag skulle vilja ha det och att det förekommer användare som diskuterar såväl andra ämnen som på annorlunda sätt än vad jag skulle föredra. Riktigt hur man ska komma till rätta med detta vet jag inte men själv startade jag, som en slags interimslösning, en blogg där jag själv bestämmer vad som ska skrivas och kan radera ovidkommande eller på annat sätt olämpliga kommentarer. Men frågan återstår: Hur får man ett allmänt forum att fungera lika väl?
Precis. Man får finna sig i att inte allt är precis som man skulle vilja ha det om man deltar på ett forum.Svaret är väl att det kan man ju inte.
För att få ett forum att bli precis som man själv skull önska att det skulle vara skull ju innebära man bara diskuterar med likasinnade, då kan man ju lika gärna börja prata med sig själv i stället eller möjligen skriva dagbok.
Tjusningen med ett forum är väl mycket att andra människor har andra infallsvinklar, åsikter, erfarenheter och slutsatser än man själv, det ju det som utvecklar en som människa och kanske kan få en att se saker i ny dager...inte att sitta i ring och ruggdunkande hålla med varandra.
Är någon slags bekräftelsebehov man är ute efter att få tillfredsställt , då är din målbild kanske mer lämplig.
Forum eller wiki, det ena behöver ju inte utesluta det andra, eller? Det kanske skulle vara bra med en wiki här? Utepedia (jag spånar på namn...). Kanske är det väldigt tyngande (administrativt) med en wiki, jag har ingen erfarenhet av det. Att administrera ett forum är inte en dans på rosor. Jag har varit moderator på Pricerunner och det var svettigt, även om vi var ett helt team.Att försöka få det till något mer organiserat, kategoriserat och rensat från ovidkommande prat - så att det mer blir likt en wiki - är jättesvårt. Och det blir inte ett forum då heller - forum betyder ju faktiskt samlingsplats för offentlig diskussion.