Som nämnts det finns lättviktstält som fyller grundläggande krav på säkerhet och komfort, det finns även de som jag själv inte skulle ta med mig på en tur när gränsen mellan ren överlevnad, misär eller bara en otrevlig upplevelse vilar på tältet. Generellt för att kunna hantera en situation i flera dagars hällregn (horisontellt), kanske nysnö, och stormvindar i alla tält långt från civilisaton krävs erfarenhet av situationen och möjligheten att hantera den inkl sin utrustning. Själv föredrar jag att hantera en sådan situation i ett relativt ombonat tält och inte ett tygstycke med myggnätsväggar. Det innebär inte att jag släpar med mig tyngre saker eller tält än nödvändigt, men torr, varm och mätt är ledorden. Säkerheten sätter jag alltid först.
Skall man vandra i mer skyddad terräng och kanske inom räckhåll för civilisation kan man göra helt andra tältval och då är enklare och lättare tält ett bra alternativ så förutsättningarna inför varje tur avgör tältvalet för mig.
Sedan kan man ju diskutera vad som är lättvikttält och inte. Även ett tält på 3kg är relativt lättvikt om man delar på två personer, även runt 1,5 kg är lättvikt för en person. Hellre drar jag ner på något annat mindre nödvändigt som får stanna hemma.
Ett tips innan man ger sig ut på en långtur i fjällen är att passa på hemma en riktigt rysligt regnig och stormig dag eller helg på senhösten. Sätt upp och övernatta i öppen terräng för att lära dig hantera din utrustning😉
Sedan skulle jag vara lite försiktig med all info på youtube och sociala medier. Inte allt som är seriöst och alltför mycket dold reklam som man får sila.