Vindstyrkor
Den 8 augusti tältade jag ca 100 m öster om Mathujågåsj en bit ovanför de stigar som går där på slutningen, gissningsvis strax ovanför 800 meters-nivån. Tältplatsen var tämligen exponerad och utsatt ifall det skulle börja blåsa men jag väljer nästan alltid utsikt före läplats så jag får skylla mig själv. Det hade varit varmt och kvavt hela dagen och mörka moln tornade upp sig under kvällen och runt 8-tiden tror jag det var så gick det från nästan vindstilla till stormstyrka (som jag upplevde det) på några sekunder. Jag ångrade då att jag lagt mig så vindutsatt men märkte efter ett tag att tältet stog pall och inte visade några tecken på att svikta förutom en lätt nedböjning på tätbågen samt ett fruktansvärt oväsen från den fladdrande tältduken. Mitt Hilleberg Akto stog pall den här gången också.
I tråden har det diskuterats vindstyrkor den här dagen och även hur hårt det blåste 15 augusti. Min uppfattning är att det är svårt att säga något om vindstyrkan generellt i ett område utifrån sin egen upplevelse på den plats man varit vid tillfället i fråga.
I fjällmassiven varierar vinden mycket från en dal till en annan. Det är stor skillnad om man befinner sig på höjd eller nere i en dalgång, i ett smalt pass mellan bergssidor eller på en slätt.
Jag upplevde inte den 15 augusti i Sarek men roade mig med att läsa data från SMHI:s från vindmätare vid Stora Sjöfallet. Den 9 augusti på natten var vinstyrkan som mest 17,7 m/s och den 15 augusti uppmättes vindstyrkan till 23,7 m/s. Vindhastighet som redovisas är medelvärde över 10 minuter varje resp var tredje timme.