Lättviktspackning

Schyssta tips

Jag köpte just en ny dunsovsäck som väger 1050 g och fixar -5 så det känns rimligt för mina vandringar. Min ryggsäck är visserligen på 90 l och väger därefter, men inga 4+ kg. Snarare 3 tror jag.

Jag kör stora trangiat med gasbrännare, båda kastrullerna och stekpanna. Kastrullerna och stekpannan vill jag nog ha kvar eftersom jag satsar på god mat och behöver grejorna, men hur är det med vindskyddet och underdelen? Man kan ju ha en lös brännare som skruvas direkt på gasflaskan, men fungerar det? Blir det inte hemsk instabilt? Jag vill inte sitta och behöva hålla i hela rasket uder tiden jag rör runt i grytan. Och fungerar det alls utanför tältet om det inte är helt vindstilla utan vindskydd?

Kalle

Vilken typ av kök är bäst ur lättvikts synpunkt sommartid?
Är det bara gas som gäller?
Hur klarar sig en trangia t-röd brännare i förhållande map vikt och bränsleåtgång?

Joakim

3. Tält. Jag använder en presenning som är 3 x 3 m av PU-belagd ripstop nylon (50 gr/kvm), funkar utmärkt. Naturligtvis lägger man sig inte i värsta blåshålet med en sådan utan väljer mer skyddade tältplatser. Moderna 2 pers. tält verka väga ca 3 kg. En presenning ca 0,5 kg eller mindre!

Jag är nyfiken på vad du gör när det spöregnar, vilket det ju gör ganska ofta i fjällen.

Dessutom undrar jag hur du använder pressenningen på kalfjället. Sätter du upp pressenningen eller rullar du in dig i den på något intrikat sätt?

Lättviktstält

Jag skulle vilja slå ett slag för Helsports Stetind-tält för er lättviktare. Har just köpt ett sånt efter att ha provsovit det (om vintern) och pratat med ett par lyckliga ägare. Tvåmansversionen (finns ettmans också) väger 2 kg med pinnar och pluggar, det är ett fyrasäsongerstält även om jag tror det blir lite trångt om vintern, och luftingen är inte illa. Ryggsäckar ryms i absiden. Man kan klipsa av innertältet för att laga mat.
Det är det lättaste dubbelduk-tvåmannstältet jag har lyckats hitta (inkl Hilleberg), och det kostade ca 3000NOK.

Andra lättviktstips som väl inte har nämnts (de är väl så självklara) är att se över toalettväskan. Du behöver inte en hel tandkrämstub, solkrämstub osv osv. Om ni är flera så kan man avtala vem som tar med vad.

Och så är det ju så att man fyller den ryggsäck man har (om man nu inte är otroligt disciplinerad...). Och ju längre tid och mer möda man lägger ner på packning och planering, ju lättare blir den att bära. Ta en våg, väg allt, skriv in det i excel-ark och sortera efter vikt. Nu ser du var du ska börja kapa.

Någon som har fler tips?

Hälsningar Britta

Enkelhet

Satsa på att ta med saker som kan användas på flera sätt. Som någon skrev, pyjamasstället kan användas som reservställ o s v.

Min egen utrustning är ganska normal, först i sommar tar jag steget till DriClime t ex ;-).

Som kök använder jag fotogen/bensinkök typ Nova. På turer upp mot 3 veckor blir det lättare än gas eftersom man slipper dödvikten i gasflaskorna. Visst kan man köpa toklätta gaskök utan vindskydd men då förlorar man väldigt mycket effekt en kall och blåsig dag på fjället. Det ger större bränsleförbrukning med mer gasflaska att bära. Fast extremlättviktaren ser ju till att alltid laga mat i skydd förstås. Ett sådant kök kanske kommer ner till ett Nova i vikt på en 3 veckors fast jag tvivlar.

Som kastrull gäller det lättaste av aluminium (titan tar extra tid och drar mer bränsle). En kastrull räcker ofta. Jag bär io f s med en liten extra som jag också kan använda på eld.

Eld ja, jag gillar att använda öppen eld om jag kan, det är mysigt och spar bränsle.

Enligt min mening klarar man sig alltså långt med vanlig utrustning använd med måtta :).

Ryggsäckens vikt är mindre väsentlig tycker jag, det finns ofta ett samband mellan bra bärkomfort och lite högre vikt på bärsystemet. Är man ute 3 veckor så kommer man i alla fall aldrig ner i så låga vikter att bärsystemet inte spelar någon roll...Och 22-23 kilo i en säck med sämre bärsystem känns jobbigare än 24-25 kilo i en med bra bärsystem.

Och kom inte och säg att min packning skulle väga mindre än 22-23 kilo om jag sov i presenning och använde 3 mm liggunderlag som går till knäna. För sånt går bort ;-).

Min åsikt,

J (som ändå tycker att man kan hämta många bra ideer från den ultralätta vågen).

Hej Ann!

Som du förstår spelar det mindre roll hur man sätter upp sin presenning i goväder... men i fuldito eller risk för detsamma brukar jag använda en variant av 'the best one so far' från sidan http://www.hufsoft.com/bsa51/page2.html

Min presenning har inte samma mått som hans så mitt 'tält' blir ca 1 x 2,6 x 1,5 m (b x l x h). För att slippa kondens har jag små öglor längst ned som gör att duken kommer upp 5-10 cm från marken och dessutom gör att måtten ovan blir motsvarande större.

Det fungerar bra för mig, men som sagt, man väljer tältplats med större omsorg när man går med 'tarp'.

mvh p-a

Nån packlista har jag inte kvar, möjligen fanns det en i min gamla dator men jag minns ju i princip vad vi hade med oss, dessutom har inte längre någon våg så jag kan inte ge exakta vikter för varje detalj.

Vikten 17 kilo avser ryggsäck vid start, alltså utan kängor och kläderna på kroppen. Startade med t-shirt.

Vi har ett Nallo 2, ett lätt men bra tält. Ingen "axelrems-läger-topptur-nödvändig väska" för jag vet inte vad jag skulle med den till. Ett ombyte strumpor och kallingar, en t-shirt på mig och ett underställ i ryggan. Superunderställ torkar som blixten och om det kniper kan man ta på dom direkt efter tvätt efter att ha vridit ur dom. Packtowel handduk, väger knappt alls. Lätta löparskor att vada med. Lätt goretex ställ. Absolut ingen övrig jacka, en fleecetröja. Jag resonerade så här, blir det kallt när man är stilla tar jag på mig allt jag har, det blir; t-shirt, underställ, fleece och skal samt mössa. Det blir inte så kallt att man behöver allt det på sig medan man går, ens på vintern och fryser jag i tältet får jag väl hålla mig varm eller krypa ner i säcken som man brukar.
Bara frystorkat och jägarsnus av choklad, jordnötter och russin. Vi hade brödmix som vi bakade varannan dag och sparade till nästa, en brödbulle varje dag.

Jag hade tältet utanpå men liggunderlaget i säcken, ett T-rest ultralight long, Åsa hade sitt T-rest utanpå, fel av mig. I sidofickor Optimus Nova med bensin, karta/kompass osv. En karta räcker i Sarek.
Plus div smått, vi delar tandborste och har en liten rese-tandkrämstub. Lyx är deodorant, det tycker jag är trevligt. Liten kniv, vikbara kåsor, lätta och små.
En kastrull och ett lock/stekpanna, "folie-vindskydd".

Maten för dagen i sköldpaddsfickan som höll tältet.
Dagsransonen var 3 eller 4 pastapåsar beroende på storlek, en halv brödmix och 4 varma koppen samt en påse jägarsnus dagspackat i ziplock påse.

Jag kan nog prestera en exaktare lista om nån vill det men det är lättare att nämna sånt vi inte tog med.
Skulle inte släpa med mig marmelad, ost och annat som låter lika konstigt för mig som det här låter för alla som bär 20 kilo mellan stugor.

Vi paddlar mycket kajak och kan testa ransoner och utrustning varje helg, det är väl annat om man bara gör en fjälltur varje år.

mvh
Johan Lorin

Rättning

"Dagsransonen var 3 eller 4 pastapåsar beroende på storlek, en halv brödmix och 4 varma koppen samt en påse jägarsnus dagspackat i ziplock påse."

Det avser altså dagsransonen för båda två, en halv brödmix gav varsin brödbulle.

Två varma koppen per person till frukost och en till kvällen, det måste ha varit 6 påsar totalt. Brödet åt vi till frukosten.

Tips; när vi är ute brukar vi riva lägret och gå/paddla en timme eller så innan vi stannar för frukost, det började i Norge när regnet vräkte ner men det var så bra att vi gör det fortfarande, riktigt trevligt att motionera lite lätt på tom mage och jag tycker att jag mår bättre av det.

mvh
Johan Lorin

joask202; sa:
Vilken typ av kök är bäst ur lättvikts synpunkt sommartid?
Är det bara gas som gäller?
Hur klarar sig en trangia t-röd brännare i förhållande map vikt och bränsleåtgång?

Trangias brännare är väldigt tung (har för mig den väger över 100 gram). I USA kör de flesta ultralätta med nån form av spritkök byggt av läskburkar.

Den Photon Stove-brännare som jag har byggt väger 16 gram (det är då själva brännaren). Hela "köket" (brännare, stöd, vindskydd, 0,5l kastrull, lock, tamoj och tom bränsleflaska) väger 150 gram.

Dock visade det sig att aluminiumstödbenen som kastrullen stod på inte tålde värmen, jag ska göra nya i nåt som tål värme bättre så vikten kommer nog att öka lite grann (de smälte inte men blev sköra och bröts av).

Vindskyddet är gjort av 2 stycken 50 cl ölburkar, brännaren som sagt var av 2 stycken colaburkar (det är bottendelen man använder så ölburkar hade gått lika bra, men det blir mer spill (av aliminiumet alltså)).

Trangias tamoj väger 50 gram har jag för mig.
Det sprikök som Biltema säljer (Ö&B har sålt det förut också) är lättare än trangia (tunnare plåt i det).

http://wings.interfree.it/index.html finns det många intressanta hembyggen. Cat stove, Pepsi stove och Photon Stove är de mest populära.

Länkförslag

Jag kan ju rekomendera alla som är intresserade av UL att kika på http://www.backpacking.net Dels har de ett intressant forum och dels har de ett antal riktigt bra beskrivningar på hur man gör saker själv.

/Richard

Invägning av packning

Jag tog mig an detta bra råd :

Ta en våg, väg allt, skriv in det i excel-ark och sortera efter vikt. Nu ser du var du ska börja kapa.

Med köksvikt og brevvikt vägde jag in allt jag haft med mig på förra helgens vandring och hamnade till min förvåning på bara drygt 11 kilo (på ryggen). Visserligen med en tänkt matranson och inte det bröd och korv jag faktisk haft med mig på denna korta vandring.
Men så hadde jag också med mig väldigt lite och tunna
kläder för att det var varmt och vandringen gick i absolut civiliserad terräng. jar är inte säker på att jag skulle våga mig till fjälls med dessa kläder.
Fungar det verkligen att bara ha regnbyxor och långkalsonger som ombyte?
Om man nu blir genomvåt måste man ju byta innan man kryber in i tältet, men riskerar att bli våt om igen innan man går och lägger sig. Då har man plötsligt inga torra kläder till något som kan vara en kall och våt natt.

[Ändrat av mnd 2002-06-15 kl 00:20]

Re: Invägning av packning

mnd; sa:
Jag tog mig an detta bra råd :

Fungar det verkligen att bara ha regnbyxor och långkalsonger som ombyte?

[Ändrat av mnd 2002-06-15 kl 00:20]

Hej Mette,

jag är ingen extremlättviktare men brukar göra så här: jag går i långa byxor t ex fleecebyxor. När det regnar eller är väldigt kallt drar jag regnbyxorna över. Att gå i regnbyxor när det inte regnar eller är kallt tycker jag blir alldeles för varmt på sommaren.

Skulle de vanliga byxorna vara riktigt blöta när man kryper in i tältet kan man ta av dem och sätta på regnbyxorna istället (regnbyxorna torkar väldigt snabbt på kroppen).

Däremot byter jag alltid tid torra underbyxor, vet inte vad extremlättviktarna skulle säga om det :).

Mvh,

J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars G A Lättviktspackning år 1959: veckotälttur på 13 kg! Fjällvandring 40
Northstar Lättviktspackning Fjällvandring 57

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg