Re: 17 kilos packning under 14 dar?????
Northstar; sa:
Läste ett mycket intressant inlägg om en man som gått 14 dagar med enbart 17 kilo på ryggen.
Visserligen var dom 2 st så packningen fördelades , men jag får det inte att gå ihop, dessutom med tält, jag undrar hur bär man sig åt för att skala av vikten så hårt.
Mvh: Simon
Jag startade med 27 kilo förra sommaren på en tur som varade i 18 dagar. Då bar jag allting, tält, kök och bränsle och mat.
Hade jag sluppit bära separata regnkläder och struntat i damaskerna som i o f s är trevliga men inte nödvändiga skulle packningen vägt ca 25 kg. Närmare 16 kilo av detta var mat och bränsle.
I de 11 kilo utrustning som fanns kvar kommer jag till sommarens tur banta bort ytterligare några hekton: ullfrottetröjan byts mot en lättare DriClime-tröja från Marmot. Den fungerar också som lätt vindjacka så min gamla bomull/poly-träningssjacka kan lämnas hemma. Besparing ca 400 gr. Mina kraftiga strumpor och sockar av armemodell byts till lättare varianter, besparing ca 200 gr. I år har jag tagit mig i kragen och skaffat ett skalställ som ersätter regnstället och jackan. Besparing ca 1000 gr. Jag byter mitt sovlakan i polyester mot ett i silke, besparing 100 gr. Damaskerna lämnas hemma, besparing 900 gr.
Mitt nya Nammatj 2 väger dock 300 gr mer än mitt gamla (förstärkta) Unna.
I övrigt använder jag dunsäck (1300 gr, kunde vara lättare men det är en ekonomisk fråga också ;-). Liggunderlag på långa turer är Ridgerest. Annars Thermarest.
Jag har funderat på nya Akto, det skulle kapa bort mycket vikt. Å andra sidan har jag haft ett Akto tidigare och tycker kanske att det blir väl trångt att bo i på långa turer (sommarens tur blir 3 veckor). Men HB verkar ju ha åtgärdat kondensproblemet, så tältet kanske inte upplevs som lika begränsat längre...
I övrigt bär jag bara med mig 2 par strumpor och ett par sockar i reserv. Ett par kallingar i reserv och en långärmad tröja/skjorta i reserv. Mössa och handskar. Mer kläder behövs inte. Vid behov tvättas paltorna.
När det gäller ryggsäck är mitt krav fr f allt att den är bekväm och lättpackad och att den inte drar mig baklänges eller rullar på ryggen när den är fullpackad. Det går åt mer energi att bära en instabil säck än att bära en stabil enligt min erfarenhet. Dessutom ökar skaderisken. Ramsäck är nog inte helt fel för riktigt långa turer.
Mvh,
J