Lättviktspackning

Mindre..

Och så undrar jag ju varför du kapat skaftet på tandborsten om du nu inte är intresserad av att jaga de minsta grammen?
Jo, den blir kortare och går ner på tvären i den plastpåse jag har den i. Då kan påsen rullas ihop utan att läcka. Trivial detalj kanske.

Och så är det ett givet samtalsämne ;-)

Re: Lätt att bära tungt.

Lorre2; sa:
Ungefär hälften av vikten var mat så det miskar fort!
Allt fick plats i varsin 50 liters rygga med sidofickor, Åsa hade allt i säcken och jag startade med tältet utanpå.

Är inte ute efter ovanligt långa etapper utan komfort och trivsel, gillar inte att glo ner i backen och ha värk i hela kroppen.

Johan Lorin

Det var intressant - att ni lyckas bära 17 kg på 14 dagar. Men det är annorlunda för mig - som går ofta på soloturer och då får man bära allting själv. Du & Åsa har den fördelen att ni delar på allting, mer eller mindre. Vill inte heller glo ner i backen och funderar vad i h-lv-te vilken pryl som väger så mkt i packningen... Jag ska minsann skaffa mig en våg, och börja väga varenda pryl!

Jonas

realism

Johan Lroins svar är det kanske intressantaste hittills, eftersom det närmar sig mitt ideal;
bekväma grejer, inga extrema besparingar,
ändå inte mer än 17 kg. 8 kg var mat, 600 gram
om dagen. Det är lite mindre än jag har med, och jag har i regel en eller två dagsransoner i reserv (i Norge).
Då kan jag räkna med att gå ned rejält i vikt,
kanske 3 kg (på den punkten är säkert människor
MYCKET olika). Jag brukar vara ordentligt
hungrig EFTER turen.

Men det intressanta är de övriga 9 kilona mot mina 12.
Om jag
tar min Brehiemenlista, byter ned mig 2 hg i lägerskor
(verkställt), minskar innehållet i axelremsväskan
(verkställt, kanske rentav kan byta den mot
en plastpåse, även om det är opraktiskt på själva resan), om jag går en tur som kräver färre kartor
(100 000-kartan över Breheimen är närmast oläsbar),
ja då kan jag nog pressa ned vikten till 17 kg
för 10 dagar. Så tydligen återstår något .
det vore SUPER att se den listan!

Jonas: 19 kg är, som sagt, ett maximum, men jag vill
helst lägre än så. Även om både ryggen och lårmusklerna
(gymnastik, resp. träning) klarar den vikten så
är den till besvär i vissa typer av terräng, t ex
den som förekommer ibland, med hala granitpucklaar
som med tung packning måste kringgås.

Med tanke på hur lättviktiga lösningar jag funnit på
mycket blir jag alltid chockad över hur mycket
alltsammans väger ändå.

Jag köper inte ya Akto, det gamla har bara hängt
med sen augusti 2000, 22 tältnätter, så det känns
inte riktigt betalt.

il C.

17 kilos packning under 14 dar?????

Läste ett mycket intressant inlägg om en man som gått 14 dagar med enbart 17 kilo på ryggen.
Visserligen var dom 2 st så packningen fördelades , men jag får det inte att gå ihop, dessutom med tält, jag undrar hur bär man sig åt för att skala av vikten så hårt.
Normalt brukar en packning på 7 dar sommartid väga ca 17-18 kilo/person

Dessutom så var ryggsäcken 50L, vilket gör mig otroligt förbryllad och imponerad över hur all packning fick plats.
Jag förstod att antalet klädesplagg måste ha varit i det minsta laget, annars skulle det aldrig gå eftersom kläder tar i allmänhet mycket plats.
Maten kan man ju inte skala av, det skulle vara förödande, usch en sådan hemsk tanke.

Så som jag har förstått det så brukar den normala volymen på packsäcken vara 70-100L för en sådan vandring, ända tills idag då jag fick en helt annan bild på det hela.

Jag skulle gärna vilja se packlistan om det går bra
Jag har säkert enligt den en hel del att avstå ifrån

Mvh: Simon

Re: Lätt att bära tungt.

Lorre2; sa:
Är inte ute efter ovanligt långa etapper utan komfort och trivsel, gillar inte att glo ner i backen och ha värk i hela kroppen.

Det är precis DÄR som det fiffiga ligger.

På Ultralightbackpacking på Yahoo var det en snubbe som berättade om när han varit ut med sin 12-åriga son (med varsin 13 kg-packning) och mött ett gäng killar med 25-30 kilos-säckar... 12-åringen vände sig till pappan och frågade "Dad... don't the get it?"

Det handlar mycket om attityd. Material har blivit lättare, varma kläder väger inte lika mycket idag som för 50 år sen, men likväl går folk omkring med lika tung packning idag som för 50 år sen? Eller hade folk 70 kg packning för 50 år sen?

Re: 17 kilos packning under 14 dar?????

Northstar; sa:
Så som jag har förstått det så brukar den normala volymen på packsäcken vara 70-100L för en sådan vandring, ända tills idag då jag fick en helt annan bild på det hela.

Jag skulle gärna vilja se packlistan om det går bra
Jag har säkert enligt den en hel del att avstå ifrån

Om du går till Peter Hackmans hemsida (klicka på länken vid inlägget ovanför ditt) och går in på hans sida om vandring så hittar du en packlista där som är skriven av Pecka Back. Han inleder med att tala lite om principerna bakom att packa lätt.

En bra våg är A och O, och sen jämföra med andras packlistor. Även om det inte är en tävling mot andra så känns det ju motiverande när man ser att ens egen keps väger nästan 4 gånger mer än nån annans...

Tackar

Man känner sig som en riktigt amatör när det gäller att packa ryggsäcken och framför allt packa den rätt så att ex den blir lättare.

Men jag har ju några år på mig att lära mig packa rätt

/simon

Re: 17 kilos packning under 14 dar?????

Northstar; sa:
Läste ett mycket intressant inlägg om en man som gått 14 dagar med enbart 17 kilo på ryggen.
Visserligen var dom 2 st så packningen fördelades , men jag får det inte att gå ihop, dessutom med tält, jag undrar hur bär man sig åt för att skala av vikten så hårt.

Jag startade med 27 kilo förra sommaren på en tur som varade i 18 dagar. Då bar jag allting, tält, kök och bränsle och mat.

Hade jag sluppit bära separata regnkläder och struntat i damaskerna som i o f s är trevliga men inte nödvändiga skulle packningen vägt ca 25 kg. Närmare 16 kilo av detta var mat och bränsle.

I de 11 kilo utrustning som fanns kvar kommer jag till sommarens tur banta bort ytterligare några hekton: ullfrottetröjan byts mot en lättare DriClime-tröja från Marmot. Den fungerar också som lätt vindjacka så min gamla bomull/poly-träningssjacka kan lämnas hemma. Besparing ca 400 gr. Mina kraftiga strumpor och sockar av armemodell byts till lättare varianter, besparing ca 200 gr. I år har jag tagit mig i kragen och skaffat ett skalställ som ersätter regnstället och jackan. Besparing ca 1000 gr. Jag byter mitt sovlakan i polyester mot ett i silke, besparing 100 gr. Damaskerna lämnas hemma, besparing 900 gr.

Mitt nya Nammatj 2 väger dock 300 gr mer än mitt gamla (förstärkta) Unna.

I övrigt använder jag dunsäck (1300 gr, kunde vara lättare men det är en ekonomisk fråga också ;-). Liggunderlag på långa turer är Ridgerest. Annars Thermarest.

Jag har funderat på nya Akto, det skulle kapa bort mycket vikt. Å andra sidan har jag haft ett Akto tidigare och tycker kanske att det blir väl trångt att bo i på långa turer (sommarens tur blir 3 veckor). Men HB verkar ju ha åtgärdat kondensproblemet, så tältet kanske inte upplevs som lika begränsat längre...

I övrigt bär jag bara med mig 2 par strumpor och ett par sockar i reserv. Ett par kallingar i reserv och en långärmad tröja/skjorta i reserv. Mössa och handskar. Mer kläder behövs inte. Vid behov tvättas paltorna.

När det gäller ryggsäck är mitt krav fr f allt att den är bekväm och lättpackad och att den inte drar mig baklänges eller rullar på ryggen när den är fullpackad. Det går åt mer energi att bära en instabil säck än att bära en stabil enligt min erfarenhet. Dessutom ökar skaderisken. Ramsäck är nog inte helt fel för riktigt långa turer.

Mvh,

J

Tackar

Jag tackar så mycket för att du tog dig tid att skriva.
Jag kommer sannerligen få nytta av dina tips.

Vad skall man ta bort?

Jag började på 28 kg för knappt tio år sedan. Då ingick bland annat en 75 cl glasflaska vin i packningen. Nuförtiden är jag nere omkring 20-21 kg i början av en 7-10 dagars tur. Av det är ungeför 14 kg utrustning och resten mat. Maten minskar jag varje år genom att torka mer och hitta på fiffigare maträtter, men jag skulle inte tro att just maten någonsin kommer att bli så lätt eftersom jag prioriterar god mat framför mycket annat.

Till exempel är det inte så viktigt med flera ombyten för mig. Jag brukar nöja mig med det jag har på mig samt ett ullfrotteunderställ, ett par extra sockar och en fleecetröja i ryggsäcken.

När jag ser över min packning förvånas jag över hur en del klarar sig med bara runt 10 kg i utrustning förutom mat. Var skall jag börja? Genom att ha färre prylar eller genom att skaffa lättare prylar? Ni som har lyckats banta ner vikten, vilken väg har ni gått? Färre eller lättare? Jag inser att en kombination krävs för riktig framgång, men vad ger mest att börja med?

Kalle

Hej!

Det bästa brukar vara att börja med de stora tunga grupperna:

1. Sovsäck. Bär inte omkring på en säck som tål -40°C om du kan klara dig med en som funkar ner till 0° alt. -5°C. Från 2 kg till under 1 kg.

2. Liggunderlag. De uppblåsbara är oftast rejält mucket tyngre än 'skumplast'-varianterna. Klarar du dej med ett 3/4-långt så väger det ännu mindre. Från ca 1.5 kg till ca 0.5 kg

3. Tält. Jag använder en presenning som är 3 x 3 m av PU-belagd ripstop nylon (50 gr/kvm), funkar utmärkt. Naturligtvis lägger man sig inte i värsta blåshålet med en sådan utan väljer mer skyddade tältplatser. Moderna 2 pers. tält verka väga ca 3 kg. En presenning ca 0,5 kg eller mindre!

4. Kök. Stora Trangian väger med extra kaffepanna ca 1.3 kg. Banta bort allt onödigt. Använd 1 kastrull + ev. stekpanna. Lättare vindskydd. Halvering av vikt eller mer.

5. Har du nu lättat din packning enligt ovan behövs inte en 100 l säck som väger 4+ kg. Du klarar dig med ca hälften i volym och följaktligen också betydligt mindre tomvikt. Under 2 kg kommer du med standardsäckar, mera special/hembygge om du vill komma ner mot kilot eller mindre

Med dessa enkla åtgärder har vikten bantats ca 7kg!

Sen kommer turen till kläderna! Låt bli normala ombyten. Tvätta i stället! Använd bara lätta syntetmaterial. Låt dina sovkläder dubblera som nödombyte etc.

Över huvud taget gäller att låta all utrustning ha två funktioner.

Lämna allt som inte oundgänligen behövs. Tänk alltid i termer av att lätta befintlig utrustning. Klarar du dig med en lätt fällkniv så lämna Rambodolken hemma!

Till sist: Vill du absolut ha med din en viss pryl så skall du ta med den, man behöver ju inte gå till överdrift, men då kommer man ju inte heller ned i extremt lätta vikterna.

mvh p-a

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars G A Lättviktspackning år 1959: veckotälttur på 13 kg! Fjällvandring 40
Northstar Lättviktspackning Fjällvandring 57

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg