Lättviktspackning

Jag gör en egen tråd av detta, som kommer direkt ur den spännande diskussionen i "Natur och/eller prylmänniska"

Oj... Du skulle ju utan problem kunna kapa flera kg bara på de första prylarna på listan.
Peter, som du själv sa: "Sen behöver man inte anamma ALLA ultralätta ideer". Det har jag inte heller gjort. Alltså använder jag inte enkellagers-tält eller presenning. Jag ogillar kondens och mygg.

"Ett 3/4 RidgeRest väger väl typ en tiondel av det."

Hmm.. enligt http://www.cascadedesigns.com. väger Ridgerest 3/4 260 g, dvs mer än ett enkelt liggunderlag i rulle som du hittar på Jysk, eller i min garderob (215 g). Ridgeresten får heller inte plats i säcken utan får spännas utanpå, vilket är bökigare.

Luftmadrassen släpar jag med mig eftersom den är bekväm. Det riktiga lättviktsalternativet är förstås att vara helt utan underlag, men så långt har jag alltså inte gått.

"Och sen nästan 2 kg gummistövlar?"

Ja! De är bekväma, vilket är nog så viktigt. Ett par gympadojjor med damasker, som jag tyckte att någon halvt om halvt rekommenderade för ett par inlägg sedan, blir ganska blöta i sumpig terräng.

"Min gamla Skarja väger 1300 g om jag inte minns fel."

Skarja var ju ett tips! En NY Skarja väger dock 2100 gram, och vägde lika mycket för 5 år sedan. Möjligen har du en radikalt lättare, äldre modell? Eller menar du vikten utan ram?

"Byt fleecetröjan mot fiberpäls så väger den bara hälften".

Ett bra tips! Men det beror på fleecen! Jag har fleecetröjor som förvisso väger det dubbla mot den 10-åring jag har med mig. Hur mycket väger din fiberpälsjacka? Väger den bara 220 g?

Onödigheter

Sen förvånar det mig att folk kan bära med så
totalt onödiga ting som rakdon, diskmedel och
kniv.
Rakdon är nödvändigt för oss slätrakade innan vi åker hem, och diskmedel dubblerar som schampo och är rätt behändigt när man ätit något kladdigt. Hur tvättar du kastrullen?

En kompis till mig hade med sig en elektrisk rakapparat på en vandring en gång. DET var onödigt. Han skyllde på att han hade vistats i civiliserade trakter innan och var tvungen att vara presentabel då..

Men kniven undrar jag faktiskt om jag någonsin haft nytta av! Får fundera på detta.

Lättvikt!

Gamla ryggsäckar var oftast lättare!
Jag hade en 90 liters säck med trälattor som vägde in under kilot!
En ganska ordinär 50-60 l säck väger mellan 1,6 och 2,3 kg- själv har jag en modifierad polsk sak som väger under 1,2. En ultralätt hemmasnickrad i 55 litersklassen kommer ner på under 800 g.
Jämför gärna med Haglöfs 70L samt Berghaus Vulcan vilka båda lätt passerar 3,5!
Tag bort dubletter och onödigheter! Man behöver diskmedel, så tag bort tvålen! Behåll, tandborste, nagelborste, diskborste, (vintertid även snöborste). Köp minsta modellen eller fila ner!
Visst behöver du kniven för tändved, matberedning, sälgpipor och barkbåtar, men de flesta behöver inte 4 hekto JungleJimÖverlevnadsspecial, själv har jag klarat mig utmärkt med en liten Opinel eller liten Spydeco. Duger bra till att öppna omöjliga matförpackningar, dela på grönsaker och skära skivor ur färskt bröd, tillverka grillpinnar med, vikt ca 40 gram.
Gummistövlarna behöver inte väga in 2 kilo, när jag senast bytte till färskare, med mindre antal hål i, köpte jag ett par Dunlop, uppbyggda i skumplast, vikt 830 g i min storlek! Säljs av Wildo bl a.
Sovsäcken behöver inte väga 1,8 kilo, min väger kilot mindre på sommaren.
Du behöver inte ett fullt tragiakök med gastillsats för att koka mat i skogen, vikt väl över 2 kg, mitt gamla Svea med två kastruller väger in under kilot inlusive vindskydd och extrabränsle.
Så skär bort hekton och helst kilon, så kanske med måttlig insats även du kan närma dig lättvikt, själv är jag bekväm och gillar mycken god mat. Riktig lättvikt kan det knappast bli, men att sträva efter är bara det ett mål.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-06-12 kl 06:36]

diverse

Det värdefulla med hela diskussionen är förmodligen att
se att människor lägger olika vikt (!) vid olika saker.
Jag är kanske en av de få i mötet som inte KAN
bära över 20 kg utan allvarliga hälsorisker.
Den som haft ischiassmärtor vill inte ha
dem tillbaka.

Likväl har jag svårt för den extrema lättviktshysterin
eftersom den går ut över för mig väsentliga värden.
Det SKA vara relativt bekvämt på stigen men
jag har inte lättviktarnas behov av att hinna långt
varje dag. Samtidigt har jag en del bekvämlighetskrav
på lägret som verkar fullkomligt oväsentliga för
andra.
Dit hör olika kläder på stigen och lägret;
speciellt som jag är borta hemifrån fyra-fem veckor
och har samma bagage och samma kläder på tåget
som på vandringen.

Det förekommer nu också en del skitsnack. Någon skrev
att vatten behöver man bara bära i öknen eller
på havet. Man behöver inte resa till mer exzotiska
trakter än Dolomiterna för att vara bereonede av
upp till två iter vatten under en etapp. I vissa
fall finns inte ens vattenställen vid stugorna
utan man måste KÖPA vatten på flaska. Eller
finns det i stora behållare som fraktas med helikopter.
I Italiens vildaste område, Sydkarniska Alperna,
kan man gå tre dagar i sträck utan att hitta vatten.
Det beror inte på att klimatet är torrt (det regnar
tvärtom kopiöst i Dolomiterna) utan på att vattnet
går rakt newd i marken. (nej, jag reser inte dit;
vatten är ett viktigt estetiskt värde).

I övriga Alperna varierar detta enormt, men vattnets vägar
är tillräckligt nyckfulla för att göra tältning
till ett tvivelaktigt äventyr. I Sydnorge finns
mycket höga och flacka övergångar där man inte
ska lita på vattnet, heller. Dock handlar det
aldrig om att bära så mycket som två liter.

Sen vill jag att allt ska vara ENKELT. Jag har tagit
de extra fyra hektona på ryggsäcken därför att
däri ingår ett fast regnskydd (oumbärligt i fjällen)
och därför att fickor och frontlucka förenklar
upp- och nedpackning. Jag lämnar hemma en del som
knappast väger men som bara känns onödigt och tar plats. Packningens form och skrymme är väsenliga
faktorer. speciellt på alpina företag.
Kniv har jag ALDRIG använt. Diskmedel icke heller,
eftersom jag får kärlet tillräckligt rent med
en liten skurkudde, bara jag diskar DIREKT efter
maten. Vet inte riktigt hur jag skulle fövara det.
Toapapper behövs på stugor, men i naturen finns
bättre medel, t ex vatten eller snö.

Madrassen vållar mig en del grubbel. Hellång
Ridgerest väger som 3/4 therma, men behöver
inte förlängas med säcken som isåfall måste packas ur.
Å andra sidan isolerar det sämre. Om jag fryser
på natten märker jag att kylan kommer underifrån.

Inför Korsika är jag nu nere i 18 kg med tomma flaskor.
7 dagsransoner mat, vilket ger marginal. Inom några
dagaer är packningen aldrig större än 16 kg.
För nästa nordiska tur har jag med lite finurlighet
och tips härifrån lyckats komma ned mot 17 kg
för 10 dagar, utan att ta till extrema åtgärder.

il C.

Re: diverse

pehac@mai.liu.se; sa:
Det förekommer nu också en del skitsnack. Någon skrev
att vatten behöver man bara bära i öknen eller
på havet. Man behöver inte resa till mer exzotiska

Jag syftade till vatten för hela färden, det lär vara väldigt få ställen där man behöver bära med sig vatten för mer än ett dygn.

Du skrev ju själv att det sällan är mer än 2 liter man behöver bära med sig. Vi menar nog alltså samma sak egentligen.

svartöra; sa:
Peter, som du själv sa: "Sen behöver man inte anamma ALLA ultralätta ideer". Det har jag inte heller gjort. Alltså använder jag inte enkellagers-tält eller presenning. Jag ogillar kondens och mygg.

Som jag också sagt: Det gäller att låta bli att tänka i de gamla banorna. Myggen slipper man med ett myggnät, och en enkel "tarp" är väl det mest kondensfria du kan hitta? Gör en sökning på "tarptent" så hittar du t.ex. ett väldigt bra alternativ.

Och så undrar jag ju varför du kapat skaftet på tandborsten om du nu inte är intresserad av att jaga de minsta grammen?

Hmm.. enligt http://www.cascadedesigns.com. väger Ridgerest 3/4 260 g, dvs mer än ett enkelt liggunderlag i rulle som du hittar på Jysk, eller i min garderob (215 g). Ridgeresten får heller inte plats i säcken utan får spännas utanpå, vilket är bökigare.

Ridgerest är varmare än liggunderlaget på Jysk. Och packar man ultralätt så använder man liggunderlaget som "ram" till ryggsäcken (man rullar det som ett rör och stoppar ner i ryggan och packar sen inuti det röret). Håller med om att det låter värdelöst, men det fungerar faktiskt bättre än man tror.

Skarja var ju ett tips! En NY Skarja väger dock 2100 gram, och vägde lika mycket för 5 år sedan. Möjligen har du en radikalt lättare, äldre modell? Eller menar du vikten utan ram?

Min Skarja är över 20 år gammal och hette nog inte ens Skarja på den tiden.

Ett bra tips! Men det beror på fleecen! Jag har fleecetröjor som förvisso väger det dubbla mot den 10-åring jag har med mig. Hur mycket väger din fiberpälsjacka? Väger den bara 220 g?

Den väger under 300 har jag för mig i alla fall, jag har inte min viktlista här på jobbet (och har inte lagt upp den på hemsidan ännu).

värme?

Jag reser i morgon så jag hinner inte ställa om mitt
liv. Gick min sista träningspromenad
idag. 15 km, och vet nu
att både låren och ryggen håller för säcken
som jag tenderade att glömma. Likväl kan jag fundera lite inför kommande turer, speciellt längre turer
som kräver mer proviant.

Min fösta undran gäller tarptent, utan golv. 28 ounces
är väl drygt 500 gram, vilket låter attraktivt.
Men jag bytte i augusti 2000
från mitt Tadpole, 2.2 kg, till Hillebergs Akto,
för viktens skull, bland annat. Och en sak kan jag säga direkt,
Tadpole var varamre. Kunde räkna med 10 graders skillnad mellan ute och inne på morgonen.
Med Akto går det
ned till 7 graders skillnad och med temperaturer
nära noll utanför är det föga optimalt.
Vad det blir i hård blåst och ännu bistrare förhållanden kan man bara föreställa sig.

I Pyreneerna och på Korsika inträffar sådant, kanske
sällan, men då med desto större kraft. För några
dagar sedan var det en 40-årig kvinna som frös
ihjäl på den led jag ska gå om några dagar.
Så detta med värmen är något jag vill VETA MER
om innan jag funderar över alternativen. Trots
allt betonar ett par av de här ultrlättviktarna att
de vandrar i rätt gynnade trakter.

Skulle något vara ide att minska på så är
det ryggsäcken. Tittade igår på ETT alternativ
till min Sho-Sho, Karrimor Panther. Sladdrig
och vek verkade den, 2.1 kg, ungefär vad min
robustare COndor väger och med samma irriterande
endimensionalitet (HATAR osm sagt att gräva
och pressa och baxa för att få in grejerna rätt).
Så det var inget alternativ. Ytterligare ett
halvt hekto mindre och mer praktiskt utförande
vore ett verkligt fynd.

ENKELHET är minst lika viktigt som annat. T o m
min packningslista
http://www.mai.liu.se/~pehac/pack.html
betonar detta: istället för
den oöverskådliga uppräkningen av prylarna grupperar
jag sådant som packas ihop. Det har blivit mycket lättare att se var jag behöver och kan spara.

På en nordisk 10-dagarstur skulle jag framgent kunna tänka mig att spara på kläder.
På en kortare tur bekommer det mig
mindre att ha samma byxor på lägret som på stigen.
Beträffande koftor/tröjor ratade jag för ngt
år sen en till förmån för två som vägde
lika mycket ihop, 250-300 g var. I Norge behövde jag bägge.
På Korsika lämnar jag en av dem hemma.

il C.

Smaksak angående lättpackning men ändå en kreativ idéspruta!

Måsta tacka Peter H, Daniel B & Peter N för deras synpunkter!!! Samt för era länkar!! Men jag håller med Peter H, att det är åsiktsak vad man prioriterar för att reducera vissa saker eller köpa/byta för att få dess ännu lättare.

Jag uppskattar era idéer och synpunkter på vad man kan göra för att hålla vikten nere. Jag tycker det är bra att man har ett mål - som tex Peter H att hålla högst vid 19-gränsen. Jag själv vill gå ner till runt 15 kg.

Den där fjällegeden, Gunnar som jobbar förut som föreståndare på fjällstationen i Abisko. Har glömt vad han hetter i efternamn. Men han tycker inte heller om att bära tungt ocvh har packning på ca 15 kg, om jag inte minns fel? Jag läste om hans packning på Utemagasinet på något nummer.

Jag har också funderat den där med ramryggsäcken eftersom jag har en gång förut haft Skarja och den var så praktiskt pga lätt att packa, fickor och så var den lätt men oerhört irriterande när man reser med den...

Jag hade en gång för längesedan, en Haglöfs Climber 50liter, med den kompletterade jag sidofickor på ca 10 liter. Jag kunde packa den fullt med mat, men inte just tält då jag gick på stugtur på 10 dagar. Hade liten Trangia med T-sprit. När jag startade vägde packningen 21 kg, och i slutet vägde den 13 kg, alltså 8 kg mat gick bort under turens gång! Och ryggsäcken var bara halvfullt i slutet av turen. Det var toppen och då hade jag nästan inga onödiga prylar. Idag helt plötsligt har jag massa prylar som jag kunde klara mig utan förut - vad hände? Nåväl, jag ska skala bort dessa överflödigheter igen.

Jonas

Re: värme?

pehac@mai.liu.se; sa:
Min fösta undran gäller tarptent, utan golv. 28 ounces
är väl drygt 500 gram, vilket låter attraktivt.
Men jag bytte i augusti 2000
från mitt Tadpole, 2.2 kg, till Hillebergs Akto,
för viktens skull, bland annat.

Men nu har det kommit en ny modell av Akto, med tunnare väv, man sparar ca 150-200 gram. Skulle du, Pehac, kunna tänka dig byta till den nya Akto-modellen? :)

Jonas

Gummistövlar...

svartöra; sa:
"Och sen nästan 2 kg gummistövlar?"

Ja! De är bekväma, vilket är nog så viktigt. Ett par gympadojjor med damasker, som jag tyckte att någon halvt om halvt rekommenderade för ett par inlägg sedan, blir ganska blöta i sumpig terräng.

"Byt fleecetröjan mot fiberpäls så väger den bara hälften".

Jag använder själv också gummistövlar (le chameu) och tycker de är lätta samt vänligare mot mina fötter. Men ju lättare packning man har, desto bättre för mina fötter trots jag upplever stövlarna mycket stabila faktiskt.

Vad gäller fleece-tröjan, den väger mkt samt tar mkt plats så jag håller på att söka andra alternativt. Regnstället ska jag börja att investera med, med ett Marmot-ställ kan jag få vikten av stället på ca 500-600 gram istället för skalplagg!

Jag funderar på en tjock ulltröja från Ullfrotte, är den lika varm som fleecetröjan?

Lätt att bära tungt.

Har under många år minskat på packningen och bar under en 14-dagars tur med flickvän i Sarek i somras 17 kilo.
Observera att jag inte (nåja, lite) har extrema grejor utan kunde utan vida ta några kilo till.
Ryggsäcken tex, man kan köpa ultralätt för bergsmarathon men hur skön är den?
Min Arcteryx är en dröm att bära, väger halvkilot mer än superlätt. Dunsäcken klarar galant flera minus.

Vi äter bara frystorkat, bakade bröd varannan dag.
Ett byte kalsingar och strumpor, tvättade det man inte hade på sig. En super T-shirt och ett underställ, man skiftar och tvättar. Samma kläder på tåget som ute.
Inga konstigheter, goretex sparar in vanlig jacka osv.

Ungefär hälften av vikten var mat så det miskar fort!
Allt fick plats i varsin 50 liters rygga med sidofickor, Åsa hade allt i säcken och jag startade med tältet utanpå.

Är inte ute efter ovanligt långa etapper utan komfort och trivsel, gillar inte att glo ner i backen och ha värk i hela kroppen.

Johan Lorin

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars G A Lättviktspackning år 1959: veckotälttur på 13 kg! Fjällvandring 40
Northstar Lättviktspackning Fjällvandring 57

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg