lättvikts schampo?

-Patric-; sa:
oohh.. när vi ändå pratar schampo, finns det någon bra lättvikts kajal och kanske en UL batterihårtork?
Jag hittade en lila lösnagel och djupa skoavtryck av högklackade skor i dyn, uppskattningsvis minst 8cm höga och ca 5-10mm i diameter :)
Någon som tvingat med asfaltsfrun på Sörmlandsleden?

mekstr; sa:
Man vill ju inte bära med sig någon vätska i onödan, så finns det något schampo i fast form
Skitigt hår hör väl till när man är ute, på samma sätt som röklukt och doften av fuktig tältduk. Dessutom pärlar regndropparna av håret om man låter bli att tvätta det...
Men annars tror jag torrschampo är det lättaste alternativet, om man t ex tycker att det börjar klia i hårbottnen, eller om man vill ska in på Kebne fjällstation, dricka rödtjut och ragga på likasinnade med nytvättade lockar...

Lättvikts shampoo!

Ja, jag säger då det,har man inte problem så kan man skaffa sig det....det finns en hel uppsjö av "viktiga"detaljer man kan haka upp sig på....gör det enkelt,häll över lite shampoo i en mindre förpackning.....ska det vara så svårt...Lättvikts shampoo....ja,ja säger då det......!!!

3 tips:

Min syster köpte ett kakschampoo åt mig i London. Vet ej om de finns i Sverige, men om de finns så hittar man dem nog i storstäderna på små skönhetsaffärer.

Annars kan jag rekommendera örtschampoot i blå flaska som heter Örtekram, ett danskt schampoo. Häller man över det i i en liten flaska väger det inte mycket. Det är ett MYCKET drygt schampoo som räcker länge. Jag brukar ha en flaska i nästan ett helt år! Det finns för olika hårtyper. Schampoot finns på hälsokostaffärer. Håret blir också väldigt fint av det, särskilt om man har fett hår (som jag). Dessutom är det inga konstiga kemikalier i det.

Annars kan man ju gå ett steg närmare det extrema och köpa sig en klassisk grekisk olivtvål (hittar man också på hälsokosten). Det är inga konstigheter alls i den, och det går utmärkt att tvätta både hår och kropp med den, man kan använda den som tvättmedel och diskmedel också. Den ultimata produkten! Billig är den också.

avslutad210712

Gäst
Re: Lättvikts shampoo!

europa12; sa:
Ja, jag säger då det,har man inte problem så kan man skaffa sig det....det finns en hel uppsjö av "viktiga"detaljer man kan haka upp sig på....gör det enkelt,häll över lite shampoo i en mindre förpackning.....ska det vara så svårt...Lättvikts shampoo....ja,ja säger då det......!!!

Försiktig undran men inte finns det väl någon som går med schampoo i orginalförpackningen.......

Schampotvål

Hej!
Det finns faktiskt hårschampo i tvålform. Inte superduper, men det duger. Om det funkar i saltvatten vet jag inte men för sötvatten går det bra. Finns att köpa i den "väl"doftande butikskedjan Lush!
Lycka till

Re: Schampotvål

ingka; sa:
Det finns faktiskt hårschampo i tvålform. Inte superduper, men det duger.

Ibland undrar jag om vi inte är lite bortskämda nuförtiden. Vi ska ha schampoon och balsam och hudvårdsprodukter och inpackningar... Vad använde morfars föräldrar i sin ungdom? De använda hemkokt tvål, hade inte ens schampoo. Olivtvål funkar alldeles utmärkt. Jag har provat att diska och tvätta med det också, och det löser verkligen fett bra. Tål att provas, jag lovar!

(Fast det löddrar ju inte så mycket, men det kanske är ett modernt kommersiellt påfund att saker ska löddra...)

Re: Re: Lättvikts shampoo!

avslutad210712; sa:
Försiktig undran men inte finns det väl någon som går med schampoo i orginalförpackningen.......

Som jag skrev tidigare använder jag originalförpackningen, köper på apoteket. De jag har nu är två olika soreter på 50ml. När de sedan är tomma återfyller jag dem visserligen. Små smidiga att ha med på resa, paddling, träning mm. Inte heller några stora dyra mängder ifall man glömmer flaskan någonstans.

Sedan är de även bra till diskmedel.

Apoteket har ganska bra sortiment av små förpackningar schampo(50ml), raklödder(50ml), handkräm(30ml), tandkräm (19ml) mm. Bor man ofta på hotell brukar de också ha små förpackningar som man kan offra sig att ta med hem. Men det är så ruskigt dyrt att bo där.

Såpa förstås!

Jag använder flytande såpa, grön eller gul, fylld i en liten plastflaska. Den är perfekt till kroppen och håret, och naturligtvis till disken. Gott luktar det med.

Re: Såpa förstås!

Boludo; sa:
Jag använder flytande såpa, grön eller gul, fylld i en liten plastflaska. Den är perfekt till kroppen och håret, och naturligtvis till disken. Gott luktar det med.

http://www.grumme.se/fragorsvar/home.asp
Vad är det för skillnad mellan Grumme Grön och Grumme Gul såpa?
Svar: Grunden till färgskillnaden är historisk. Förr i tiden användes hampa för framställning av såpa i södra Sverige, vilket gjorde såpan grön. I norra Sverige däremot användes animaliska fetter, vilket gjorde såpan gul. Dessa traditioner sitter väldigt djupt rotade och många skulle aldrig köpa en såpa av en annan färg än den de är vana vid. Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, vilket ger en naturligt gul färg (=Grumme Gul Såpa). För att tillfredsställa allas önskemål anpassas Grumme Grön Såpa med en svag grön infärgning. Detta påverkar inte effektiviteten eller användningen på något sätt och färgämnet är helt ofarligt.

[/QUOTE]
Så vilken färg man har spelar ingen roll, men att försöka övertyga äldre kvinnor om det...
En annan historia jag hört var att de av misstag körde färgmedel avsett för shampo/diskmedel eller annat jocks i gulsåpan. I stället för att kassera en dags produktion skickade de ut det som en tillfällig produkt. Men när det var slutsålt krävde kunderna att få köpa den gröna såpan som var så mycket bättre.

Tillägg
Detta är ingen pik till Boludo, jag kände inte av någon favorisering där. Utan bara lite kompletterande fakta om produkten eftersom jag vet att många envisas med de enorma skillnaderna mellan grön och gul.
[Ändrat av PK Neelix 2005-06-14 kl 19:33]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg