Jag syftade på hur avstampet i artikeln är ett utpräglat vi-mot-dom resonemang;
"..people that feel threathened by ligthweight gear"
"..people unable to have that flexibility of mind"
"..you need stone tablets to help you through"
"..don't realise themselves how they are acting"
"..they cling to their stone tablets"
"..leaving the defenders of How It Always Has Been Done to talk to themselves"
Tyngre utrustning kan väl alltid bytas ut mot lättare eftersom det är relativt.
Precis det jag menar! Även (fjäder)lätt utrustning kan bytas mot något ännu lättare med syftet att spara vikt, på samma vis som en del väljer att byta 'traditionell utrustning' mot tyngre prylar med lika goda argument.
Om lättviktsdiskussionen kunde droppa pajkastningen, och fokusera mer på funktionen hos prylarna i förhållande till de önskemål och krav var och en har för just
sin form av friluftsliv, så hade det varit mer givande. För jag uppskattar också att det dyker upp lättare prylar i butikerna, och jag gillar verkligen den insats Fjäderlättisarna har gjort för att poängtera att man inte behöver svindyr space-age-utrustning för att överleva i tassemarkerna. Men just
vikten kan jag läsa mig till på etiketten, det jag skulle önska av debatten är att lära mig hur byte från prylen A till prylen B påverkar förutsättningarna för mitt uteliv. Tyvärr bygger citat som de ovanstående inte direkt upp mitt förtroende för de som skulle kunna berätta det för mig, då blir det svårare att lita på och ta till sig diskusssionen.
Tar fram bönemattan och poppar popcorn, lättsaltade.
Häng med lite vá - nu är det
spikmatta som gäller, den kortare varianten om man kör lättvikt!
Per