Det har alltid funnits lätta grejor, så varför används det så mycket tunga?
Jag tycker frågan har diskuterats och besvarats om och om igen;
För det första används det knappast några tunga prylar överhuvudtaget i vandringssammanhang, utan bara olika lätta prylar. En "tung" pryl i mina ögon är en pryl där vikten knappast alls är en parameter, t.ex. ett tält av den typ som centraleuropeer använder på campingplatser, sånadär tvålågiga gaskök som paddlare ibland kan svänga sig med, eller den luftmadrass som jag kastar in i skuffen på bilen om jag vet att jag kommer att tälta bakom kofångaren..
Snackar vi däremot traditionell vandring, och de prylar som majoriteten av alla kånkar omkring på så är så gott som allt mer eller mindre "lätt", i den meningen att det är utrustning som tagits fram just för vandring och där vikten varit därför är en parameter. Därutöver är det en glidande skala, och jag kan se åtminstone tre anledningar till att någon väljer ett mindre lätt alternativ av en given utrustningsdetalj;
1. "Man tar vad man har, trots insikten", dvs man är väl medveten om att det finns lättare alternativ som erbjuder samma funktion, men av en eller annan anledning (t.ex. ekonomiska, miljötänk etc) så tar man vad man har i skrubben.
2. Man saknar kunskap och/eller erfarenhet om/av lättare alternativ. Här kan förstås böcker som Jörgens och forum som Utsidan bidra en hel del, men debatten visar väl rätt tydligt att det inte är så enkelt - eftersom vi har så olika krav och önskemål på våran utrustning, och dessutom upplever samma pryl så olika så måste man nog ofta prova sig fram själv för att se vad som funkar för en själv och ens egna äventyr.
3. Man prioriterar och efterfrågar annorlunda, dvs man väljer den pryl man väljer därför att den bara skenbart är ett tyngre alternativ - om alternativen inte erbjuder just mig den funktion just jag efterfrågar i ett visst sammanhang så är alternativet inget alternativ - i alla fall inget ekvivalet alternativ som kan värderas enbart utifrån utfallet på vågen.
Det är alltså allt som oftast rätt svårt att avgöra vilken pryl som är lättare och vilken som är tyngre, trots att det kan tyckas så enkelt som att lägga den på vågen! Jag tror att det ofta är där diskussionerna om lättpackning ballar ur - i en brist på ödmjukhet inför varandras varierande förutsättningar och önskemål?
Per