Lättpackning med hund - problem och lösningar

"Korkskruven" kan gå av.

Jag är också intresserad. Tror i vart fall att ett vanligt jordankare är ett måste om man sover nästan helt öppet och inte vill riskera att hunden drar iväg. Billigt och hyfsat lätt men otympligt (40 cm långt). Skönt att hunden kan ha lite frihet med lång lina till det också.

jordankare_m.jpg

Vi har en 20 kg Alaskan Husky. Hon har lyckats bryta av två stk. av de korkskruvsliknande jordankarna. Så dem har vi inte skaffat fler av. Jag har köpt ett kaninkoppel. Är gjort av en plastöverdragen rostfri vajer på ca. 3 mm i diameter. Sätter fast det antingen direkt genom att trä det genom sig självt eller med hjälp av en rem eller ett snöre. Hon har tuggat på det flera gånger, så visst är det märken i plasten... :)

Vikt: 43 g

(Hur lägger jag in en bild jag har liggande på datorn?)
(Ok. Hittade det. Gamla vanliga problemet med läsa hela instruktionen innan du börjar... :) )
 

Bilagor

  • DSC_00010.jpg
    DSC_00010.jpg
    45.4 KB · Visningar: 544
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Hundfoder: Samma som hemma.

Vatten och matskål: Fodret lägger jag ut på i stort sett vad som helst. Blöter aldrig fodret så det är bara att stoppa tillbaka överblivet foder i påsen. Vattenskål känns lite onödigt eftersom hunden dricker direkt från jokkarna.

Koppel: Kör med flexikoppel som jag fäster i höftältet så har jag båda händerna fria.

Långlina: se ovan.

Jordankare: Fäster kopplet i höftbältet på ryggsäcken eller lägger det något varv runt någon lite större sten.

Hundtäcke: Behövs inte för min hund ens på vintern. Är han blöt eller frysen har han legat mellan sovsäckarna. Visst blir det lite blött ibland men inte så det stör.

Reflexväst: Ser jag mest som en livräddning mot bilister hemmavid.

Sovsäck: Dun på sommaren och syntet på vintern får tvåbenta. Ingen sån för hunden.

Sele: På vintern eftersom det lättare blir tt han drar då och då vill jag inte att han skall dra med halsbandet. På vintern kör jag med draglina istället för flexikoppel.
 
Jordankaret vi har är ganska kraftigt och det skulle nog knappt jag knäcka även om jag vill. Det jag länkade till ser betydligt klenare ut. Det hör nog dock till en sak jag skulle fundera starkt på om den får följa med om vikten och utrymmet är begränsat.
 
När jag startade den här tråden för över ett år sedan så var tanken att själv prova lite saker och kanske delge lite erfarenheter. Tyvärr gjorde sviktande hälsa att hela det förra året kunde kastas i papperskorgen men nu tar jag nya tag.
Jag efterfrågade i ett tidigare inlägg vikter på klövjeväskor och nu har det faktiskt hänt!
Norska "Nordtro" som tillverkar den välrenommerade klövjeväskan Laika har kommit med en lättare variant av sin klövjeväska kallad "lett klöv".
http://www.nordtro.no/laika-lett-kloev.4608234-78783.html
Antagligen har de själva kommit till slutsatsen att deras grejor var överdimensionerade för de flestas normalbruk. De skriver att "andra material och lättare lösningar" har gjort lettklöven lättare än standardklöven.
Då jag inte har tillgång till standardmodellen så köpte jag en lett klöv och blev så nöjd med vad jag såg (utan att att ha prövat den utförligt) att jag nu beställt en till åt min andra hund.
"Lett klöven" i stl. medium väger 680g. Jag har inte fått svar från Nordtro vad standard väger men andra liknande väskor brukar väga omkring kilot så jag antar att viktbesparingen ligger omkring 3 hekto per hund. För målsättningen att hundarna skall bära både sin egen ”mervikt” och en del av min packning så innebär detta att jag nu lättat hundarnas börda med motsvarande sovsäckens vikt. :)
Vem var det som sa att lättpackning inte gick att tillämpa på hundar?
 
På en Gordon också :) Det blir nog klövjeväska till vår hund i sommar eller till hösten och den blir intressant.

Fråga:
Hur går remmarna på undersidan? Menar att vissa flytvästar och klövjeväskor är inte optimala med tanke på hanhundar och "klockspelet".
 
Fråga:
Hur går remmarna på undersidan? Menar att vissa flytvästar och klövjeväskor är inte optimala med tanke på hanhundar och "klockspelet".
En av de "lättare lösningarna" är att den nya modellen har endast en bukrem.
På min hane så hamnar denna strax bakom bröskorgen och stör inte klockspelet utan fyller sin funktion att hindra väskan från att glida framåt i nedförslut.
 
Rent allmänt så kan man ju tycka att en packväska till en hund inte borde behöva väga lika mycket som en lätt ryggsäck till mig. En Golite Jam2 väger ju 600-700 g, lite beroende på storlek och årsmodell. För en hund som då väger mindre än en människa blir ju själva "bärssystemet" en stor del av vikten och utrymmet att faktiskt bära något minskar i motsvarande grad.
Finns det någon tumregel på hur stor del av kroppsvikten en hund bör kunna klövja. När jag är ute med mina barn har 11-18% av våra respektiva kroppsvikter varit packvikt. Men barn kanske inte går att jämföra med hundar :)

Jörgen
 
Rent allmänt så kan man ju tycka att en packväska till en hund inte borde behöva väga lika mycket som en lätt ryggsäck till mig. En Golite Jam2 väger ju 600-700 g, lite beroende på storlek och årsmodell. För en hund som då väger mindre än en människa blir ju själva "bärssystemet" en stor del av vikten och utrymmet att faktiskt bära något minskar i motsvarande grad.
Finns det någon tumregel på hur stor del av kroppsvikten en hund bör kunna klövja. När jag är ute med mina barn har 11-18% av våra respektiva kroppsvikter varit packvikt. Men barn kanske inte går att jämföra med hundar :)

Jörgen

Dock kräver en klövjeväska lite mer när det kommer till hållbarhet, eftersom den generellt sett befinner sig närmare marken (ökat slitage från allt möjligt) jämfört med en ryggsäck. Mina hundar brukar försöka rulla runt en hel del i spännande mossa, lera, videsnår o dyl, ngt som jag ofta undviker. Så lätta klövjeväskor av silnylon går bort.

Jag anser ändå att många klövjeväskor väger allt för mkt. Den jag använder är ett myller av onödiga spännen och remmar.

Jag tror att man brukar räkna på en fjärdedel av hundens vikt. Mina har aldrig burit mer än en femtedel.
 
Dock kräver en klövjeväska lite mer när det kommer till hållbarhet, eftersom den generellt sett befinner sig närmare marken (ökat slitage från allt möjligt) jämfört med en ryggsäck. Mina hundar brukar försöka rulla runt en hel del i spännande mossa, lera, videsnår o dyl, ngt som jag ofta undviker. Så lätta klövjeväskor av silnylon går bort.

Jag anser ändå att många klövjeväskor väger allt för mkt. Den jag använder är ett myller av onödiga spännen och remmar.

Jag tror att man brukar räkna på en fjärdedel av hundens vikt. Mina har aldrig burit mer än en femtedel.

Jo, misstänker att hundar som rör sig närmare marken sliter mer på prylarna. Men det finns väldigt lätta och slitstarka vävar, typ Dyneema, som används på t ex Golites Jam/Pinnacle och många andra lätta säckar också. De är betydligt slitstarkare och rejälare än silnylon.

Iofs om man syr själv så är kanske silnylon ingen omöjlighet. Jag har ju sytt ryggsäckar av det materialet och så länge de inte pajar totalt och förstör en tur så gör det inte mig så mycket om de behöver lappas med tandtråd och tejp. Sedan kan man ta en vända vid symaskinen när man kommer hem. Köper man saker så gör ju som regel kostnaden att man vill att det hela skall hålla längre, men om detta går ut mycket över vikten så minskar det ju också användbarheten. En lättare klövjeväska kanske ger utrymme för hunden att bära hundmat för ytterligare två dagar osv. Men jag vet inget om hundar och uteliv, så ta mina funderingar för funderingar.

Jörgen
 
Jag tycker att du har helt rätt Jörgen. En klövjeväska kan göras "tillräckligt" slitstark med moderna material och dessutom lätt men problemet är att det kräver mycket erfarenhet och utprovning för att göra en väska som sitter och belastar anatomiskt korrekt på hunden.
Det är därför som bra klövjeväskor är dyra och billiga klövjeväskor med all säkerhet är dåliga för hunden. Det man skulle kunna göra är att kopiera en bra klövjeväska i lättare material och spara ytterligare några hekto men det är ett jobb för den händige.
Kanske en anatomisk "sadel" på hunden där man spänner fast en vattentät packpåse på var sida?
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg