Lättpackning med hund - problem och lösningar

Förlåt, men kan inte hundarna släpa eller bära en del packning? Då kan du ju gå toklätt själv och ändå få med dig ett tält. Eller en egen sovsäck till hundarna eller både och.
Jo visst är det så.
En tränad hund kan bära en 1/4 - 1/3 av sin egen vikt men för en veckotur så innebär det att en stor del av detta utgörs av hundmat och de extra prylar som hunden kräver. Därför är det intressant att kunna minska vikten på detta också så mycket som möjligt så kanske hunden kan bära rödvinet och osten också.

 
Ost o rödvin i klövjesäcken?

Ost? Då beror det på vilken hund vi snackar om! Vissa hundar kommer visa förvånande snabbhet i att demolera en klövjesäck isåfall... Hehe...
 
PS.
Det jag menade med måste-saker-listan var att fylla på eller ta bort saker. Första-hjälpen med bandage, salva m.m. är ju gjutet. Har ni med tasskydd (vid t.ex. skada eller stark kyla)?
 
Jo visst är det så.
En tränad hund kan bära en 1/4 - 1/3 av sin egen vikt men för en veckotur så innebär det att en stor del av detta utgörs av hundmat och de extra prylar som hunden kräver. Därför är det intressant att kunna minska vikten på detta också så mycket som möjligt så kanske hunden kan bära rödvinet och osten också.


Jo, det inser jag. Jag tänkte bara att om man tar en lätt dunsäck själv istället för syntetsäcken, men oroar sig för att hunden ska grisa ner den - ja, då kanske man kunde låtea hunden kånka en ännu lättare säck till sig själv också. Som jag förstått saken är hundar ganska välisolerade.
 
Jag är ingen hundmänniska, men här följer några funderingar:

Tarptält/tarp och liknande behöver som regel under insektssäsongen någon form av "myggtält". Det innebär att hunden då bör kunna hållas lika inlåst som i ett innertält.

Kör man ren tarp så är detta förmodligen sällan på fjället och då kanske det finns ett tillräckligt stadigt träd i närheten att binda i.

Om man tar en lång, tunn (inte för tunn) lina och lägger ett halvslag eller två runt varje tältpinne och sedan fäster hunden i detta så kanske det håller hunden någorlunda på plats om det inte är en alltför stark och dragvillig hund (och dåliga markförhållanden)?

Intressant område att tillämpa lättpackning på, här finns säkert en del att göra. Skriv en bok, någon :)

Jörgen
 
Jag är ingen hundmänniska, men här följer några funderingar:

Tarptält/tarp och liknande behöver som regel under insektssäsongen någon form av "myggtält". Det innebär att hunden då bör kunna hållas lika inlåst som i ett innertält.

Kör man ren tarp så är detta förmodligen sällan på fjället och då kanske det finns ett tillräckligt stadigt träd i närheten att binda i.

Om man tar en lång, tunn (inte för tunn) lina och lägger ett halvslag eller två runt varje tältpinne och sedan fäster hunden i detta så kanske det håller hunden någorlunda på plats om det inte är en alltför stark och dragvillig hund (och dåliga markförhållanden)?

Intressant område att tillämpa lättpackning på, här finns säkert en del att göra. Skriv en bok, någon :)

Jörgen


Problemet är ju bara att hundar utan problem kan forcera myggnätet. Min hund är förtjust i renar, och skulle nog absolut kunna få för sig att bryta sig ut om en renflock gick förbi. I sommras löste jagproblemet med att stänga för absiderna på mitt TT DR, men då blir det ju lite kondens.

Jag har testat att förankra hunden i tältpinnar, flera stycken, men det behövs faktist inte en särskilt stor hund för att dra loss pinnarna. Kanske beror lite på vad det är för pinnar också? Eller så är det jag som har dålig tältpinnsteknik.

Man skulle ju kunna förankra hunden utanför tältet med en sån där fenomenal korkskruv, men det känns inte heller riktigt bra. Vill gärna ha hunden med mig inne i tältet, och jag tror att hunden håller med. Man kanske kan binda hunden i korkskruven utanför, men ha hunden och kopplet inne? Och stänga för absiden osv. Ska testas.

Men den bästa lösningen kanske är att träna disiplin på kadaverpositionen, och lära hunden att inte jaga renar? Hmm.

Angående vikten på klövjeväskor erbjuder den marknaden inte lika stort utbud på lätta väskor, så man får prioritera att hitta en som sitter bra, håller, och träna hunden på att bära. Eller har någon annan gjort bättre research och hittat lätta klövjeväskor?
 
Det går fint å ha hunden bunden i korkskruven utenfor telt/tarp eller hva en nå bruker å så la hunden ligge "inne". Litt trassel med liner inne men det går....

Bruker en plastovertrukken vajer som ikke veier alt for mye. Tenkte på bånd i spectra eller noe annet høyteknologisk men det går som regel å bite av og er det noe jeg ikke vil såer det at hunden min biter av det ved åsynen av ren eller får... Han har aldrig bitit av noe men tanken på at han gjør det akkurat da er ikke så innbydende.

Tror man får ete lenge for å finne den teltpinnen eller flere som ville holde en hund fast. Korkskruv, et tre eller klipp er nok det beste. Kadaverdisiplin tar ikke bort jaktinnstinkt!

Lette kløver er nok ikke så lett å finne. Burde nok lage selv i Keprotec men med skinnforsterkning. Hunder sliter hardt på kløvene og en alltfor lett å spinkel sak vil ikke vare lenge er jeg redd.

Men finnes det en lett og stark vil jeg gjerne høre om den!

Anders
 
Som ni säger...
Anledningen till att hunden inte bryter sig ut ur ett tält (det gör de buslätt) tror jag mest beror på att de inte ser vad som finns på utsidan vilket leder till en viss självbevarelsedrift.
Har de fri sikt genom myggnät och under tarp så tar jaktinstinkten överhand.
ABJ:s lösning med markskruv på utsidan och lina in i tältet borde funka utmärkt om man accepterar risken att få ett stort hål i myggnätet.
Det medger dessutom att man kan låta hunden rasta sig själv utan att man behöver krypa ur sovsäcken!:)
Annars kanske man får acceptera ett kilo mera tält men låta hunden bära på det.

Jag vet inte om man kan få ihop en hel bok men det bör absolut bli ett stycke i din nya, Jörgen!
Barn är ju redan avhandlat.

Problemet med lätta ryggsäckar är ju att de är lite mera ömtåliga och jag får vara lite mer försiktig med dom. Hundar har inte den förståelsen så det kanske inte är bra att ge efter på tåligheten i klövjeväskor för att minska på vikten men inget hindrar ju att vi väljer den lättaste av de som är bra.

Var vänliga och väg er klövjeväska och skriv här märke, modell, storlek och vikt så kan vi se om det är stora skillnader!
 
Kan ni hjälpa till med måste-saker:
- Hundfoder
- Vatten och matskål
- Koppel
- Långlina
- Jordankare (träd går ju bra om såna finns)
- Hundtäcke
- Reflexväst
- Sovsäck eller filt
- Sele (kanske inget måste)

När jag ska ut med mina hundar på längre promenader brukar jag använda ett höftbälte att fästa kopplen i. Skönt att kunna pendla fritt med armarna. Med ryggsäck så är det nog inte så bekvämt att ha ett sådant bäte under men det borde kunna gå att fixa via höftbältet på något sätt istället, kanske med liknande elastiska band?
http://www.baggen.se/start/softbelt_standard.jpg

Instället för vanliga koppel har jag ett nylonband med expander från Granite Gear.
Detta är perfekt till vandring eftersom blir kortare och längre beroende på hur mycket hunden drar. Det fastnar och trasslar helt enkelt mindre.
Finns här bla: http://www.getout.se/item.asp?sid=&item=13008

Oftast använder jag detta tillsammans med en nomesele , samma som vi använder för spårning för övrigt.
 
Kan ni hjälpa till med måste-saker:
- Hundfoder
- Vatten och matskål
- Koppel
- Långlina
- Jordankare (träd går ju bra om såna finns)
- Hundtäcke
- Reflexväst
- Sovsäck eller filt
- Sele (kanske inget måste)
Vattenskål - samma som du lagar mat i. Hunden behöver ju inte dricka precis samtidigt som du lagar middag, och om den behöver det så kan du ju se till att laga mat i närheten av en bäck.
Matskål - torrfoder är det ju bara att hälla ut i en hög på marken.
 
Det har jo vart nevnt å bruke et løst hoftebelte å feste hunden til. Som jeg ser det blir det da mange belter under hverandre, da man antaglig har et hoftebelte på ryggsekken også. Kan bli litt vel mye og ukomfortabelt. I tillegg føler jeg at dette løse hoftebelte til hunden har en tendens å bevege seg oppover langs magen og gir et fryktelig press på ryggen. Da kan en lett, 95 grams, klatresele Camp XLH 95, se www.highsport.se under selar være tingen da den er tynn,fungerer altså greit under ryggsekks- hoftebeltet og den holder seg på plass- mindre press på ryggen.

Det der expanderkoppelet fra Granite Gear såg bra ut. Trekker(suger) det mye vann? Har et lignende fra RuffWear og det blir veldig mye tyngre ved regn.... Har sett at svenske MRKoppel har noe lignende. Slike koppel er jo veldig behagelige, både for hund og eier! Men de kan sjelden kalles for lette....

Anders
 
Det der expanderkoppelet fra Granite Gear såg bra ut. Trekker(suger) det mye vann? Har et lignende fra RuffWear og det blir veldig mye tyngre ved regn.... Har sett at svenske MRKoppel har noe lignende. Slike koppel er jo veldig behagelige, både for hund og eier! Men de kan sjelden kalles for lette....

Anders

jag har inte upplevt att kopplet blir mycket tyngre när det blir blött. Dock har jag, kopplen och hundarna inte varit ute på några längre turer. Max 8 timmar i regn under en dag.
Materialet är nylon av någon sort och är ganska likt ryggsäcksremmar eller spännband. Detta borde innebära att det inte suger särskilt mycket vatten.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg