joru; sa:
Vet inte heller om jag någonsin stött på "tungpackare" dvs personer som tycker att en karl ska klara 25 kilo på en veckotur. Möjligen kan väldigt oerfarna vandrare kanske tycka så. Har man gått med en tung packning där innehållet inte används till något vettigt gör man nog inte om det.
//J
Det har varit ett par inlägg nyligen i den andan.
En skribent lyckades komma fam till slutsatsen
att gramjakt handlade om att minska packningen med precis ett gram och hade väldigt roligt åt sådant.
En och annan kanske också minns den famösa
"klenisar"-tråden.
Jag minns ett besök i en affär i Stockholm när jag behövde ny säck, och samtidigt var inställd på
att minska packningen med ett par kilo. När
expediten visade på en säck som var 0.5 kg tyngre
än min och jag påpekade att jag ville ha en som var minst 0.5 kg lättare trodde han att jag ville ha
en debatt. Han fick inget sålt.
På norska fjellforum var det en gång någon som var i bryderi i valet av regndräkt. Jag tyckte väl
att det inte var så viktigt om han istället
kapade ett par kilo på resten av veckopackningen
som var på 25 kilo.
När jag nämnde att
jag packar mindre än 16 kg på en 10-dagarstur
kom någon fram till att då kunde jag ju bara ha mat för en dag.
Hela idén att man kan packa lite lättare
är så främmande för många, att de leds till ologiska slutsatser. Det är svårt att göra upp med vanor
(och jag vet det ju av egen erfarenhet).
Det kan ju också vara så att tunga bördor understryker fjällvandrandets (inbillade)
exklusivitet.
En annan gång när någon begärde råd (i Fjellforum)
om lättare packning
och jag beskrev min kom en harang från en som menade att "fjällvandring ska vara skönt". Med skönt menade han en rejäl sup vid lägerelden
efter den härliga ansträngningen. Jag försökte förklara
att jag står ut med naturen även i nyktert tillstånd.
Osv.