Lättaste tyget?

Jag letar efter det lättaste tyget som överhuvudtaget går att få tag på. Syftet ären tarp.

Nu har jag hittat ett tyg somheter 20D R525, den finns att köpa i form av sovsäckar från Haglöfs, tex LIM 100. Men när jag googlar runt hittar jag få länkar som handlar om det tyget, och alla i anslutning till sovsäckar. Men fick jag tag på en rulle skulle jag vara glad; med 30 g/m2 talar vi 270 gram för en tarp på 3x3 meter om man vill ha just det måttet.

Men jag hittar ingen som säljer detta. Så jag tänkte starta en tråd för ämnet "lättviktiga tyger som man faktiskt kan köpa".

Första bidraget blir det här.
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?products_id=220
70 g/m2, utvecklat för att användas som tarp.

Men jag vill ha ännu lättare. Vad har ni för tips?

Jag letar efter det lättaste tyget som överhuvudtaget går att få tag på. Syftet ären tarp.

Nu har jag hittat ett tyg somheter 20D R525, den finns att köpa i form av sovsäckar från Haglöfs, tex LIM 100. Men när jag googlar runt hittar jag få länkar som handlar om det tyget, och alla i anslutning till sovsäckar. Men fick jag tag på en rulle skulle jag vara glad; med 30 g/m2 talar vi 270 gram för en tarp på 3x3 meter om man vill ha just det måttet.

Men jag hittar ingen som säljer detta. Så jag tänkte starta en tråd för ämnet "lättviktiga tyger som man faktiskt kan köpa".

Första bidraget blir det här.
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?products_id=220
70 g/m2, utvecklat för att användas som tarp.

Men jag vill ha ännu lättare. Vad har ni för tips?

Har du inga bivillkor som hållbarhet, vattentäthet, beständighet mot solljus och pris?
Det finns nog ett antal tyger som är lättare är 70 g/kvadratmeter men som jag tycker är olämplig till en tarp.
Jag har köpt NYTAF http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_29_165&products_id=90 till min blivande tarp men jag har inte kommit till skott att börja sy p.g.a av att jag prioriterat annat.

Per

antar att du gärna vill ha lite vattentäthet och rivstyrka också...

70g silnylon (eller silkonbelagd polyester) är väl att anse som ganska kraftigt, även till hyfsat stora tarpar. Ska du ha en lite mindre tarp är väl 50g silnylon också att anse som hyfsat krafigt... (dessa vävar används i många tält, tex hillebergs)
ska du ner till ännu lättare får man nog kolla på tex. cuben, som martin säger, men det har jag ingen personlig erfarenhet av.

(har föresten också gjort vindskydd av den 70g pu-belagda nylonväven som Brune länkar till. Den funkar bra, men har lägre styrka/vikt än ovan nämnda vävar.)

alla dessa finns att beställa från extremtexil, och massa andra ställen utomlands.

Har man tillräckligt stor lutning på tarpen så kommer regn inte att vara någon fara, och systemet jag funderar på är en A-ram, så det oroar jag mig inte för. Vattenavvisande räcker, behöver inte vara vattentätt.

Rivstyrka är bra att ha. Jag kommer att förpacka det på ett säkert sätt under transport, men börjar det blåsa så behövs självklart rivstyrkan ,och vädret råder man inte över.

Jag vill ha en tarp på 2.5x3 meter. Med Xg/m2 ger det

70 g/m2 -> 525 g
50 g/m2 -> 375 g
30 g/m2 -> 225 g
15 g/m2 -> 112,5 g

50 g/m2 verkar vara en bra gräns, under det blir det mer kompromissande med prestanda än man får ut i form av mindre vikt skulle jag tro.

Ska kolla upp extremtextil, det verkar vara stället jag letar efter.

http://www.extremtextil.de/catalog/...ilicone-coated-50-g-sqm-2nd-choice::1195.html

Detta är en kandidat; 50 g/m2, "Tear-resistant and lightweight ripstop-nylon (also known as silnylon) for tents, tarps, ponchos, bivys, waterproof bags, lightweight backpacks and ultralight rainprotection." Når dock inte upp till 2500 mm vattenpelare så det duger inte för expiditioner, säger sidan. Men för 4.90 Euro / meter duger det för mig.
155 cm bred.
Jag har hittat hem.

Designade tyger har ju ofta ett mönsterskydd och sånna kostnader plus att dom kanske inte görs upp i sånna upplagor som tekniska tyger och då blir ju priset mycket högre.

Det är ju inte så att tyget blir dyrt för att de måste mönsterskydda det, det är ju snarare så att de kan ta hutlöst betalt just eftersom det är mönsterskyddat.

Designade grejer är inte svindyra för att de är dyra att tillverka. Det gäller bara att det är "rätt" person som gjort dem och att det är "rätt" stil. (Min sambos systerson säljer svindyra möbler i London, de letar alltså efter möbler på loppisar och "snoffsar till dem" och säljer dem sen för tresiffriga belopp.)

Tarp av armerad mylar, var lätt eu 30g/m2, stark nog men förde ett sånt liv att det inte gick att sova under den.
Så det finns flera parametrar än låg vikt när det gäller brukbara ting.

Designade grejer är inte svindyra för att de är dyra att tillverka. Det gäller bara att det är "rätt" person som gjort dem och att det är "rätt" stil.

Det paradoxala är ju att flera av 1900-talets klassiker är så lyckade designer för att de är billiga att tillverka. Som Arne Jacobsens Myran- och Sjuan-stolar som ju har tillverkats i mångmiljonserier i delvis högautomatiserade processer, i 50 år. Kostar 4000 kronor. På Ikea kostar en liknande 350 spänn.

De fina Inredningstygerna är i och för sig ofta handtryckta i ganska små omgångar i taget. Men ändå. Själva väven är ju fabriksvävd.
Det är rätt fränt att det är billigare att ha en av världens mest tekniskt avancerade textil på väggen än att ha kulturtantgardiner.

Hmmm... man kanske skulle fixa stans fränaste duschdraperi?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg