Lättaste tyget?

Optimist:)

De har inte funderat över att det kan blåsa och regna samtidigt?

Ja har lyxen att kunna välja mina turer så att jag undviker det mest dåliga vädret. Sen ärjag "skogsmulle" så jag slipper undan en del av vinden. Men jo, jag har funderat på det, det är därförjag inte vill ha det allra lättaste, förjag intelitar på rivstyrkan på dem.
 
Det är inte rivstyrkan som är problemet med vind och regn utan att regnet slår igenom duken. Det är i alla fall min erfarenhet av otäta tyger.
 
Även om man inte tror att man behöver ett vattentätt tyg så finns det anledning att kolla på dom belagda vävarna och laminaten av andra skäl.

tex. silikonbelagda vävar (hokuspokus) har mycket högre rivstyrka än obelagda dito, vid samma vikt, så bara det är ju en anledning att låta bli obelagda vävar.
detsamma gäller många laminat.

(sen har silikonbelagda vävar mkt högre rivstyrka än tex PU-belagda...)


Enda gången jag tycker det är motiverat med obelagda vävar, är om man vill ha ett tyst, kondensfritt tält, som inte ska smälta för minsta glödloppa, om man tex eldar eller har kamin i det, och om vikten dessutom inte har någon större betydelse. Då kan det vara läge att kika på tätvävda bomull eller bomull/polyestertyger.

(ok, jag ha sett att du hittat en lämlig väv nu, men iaf.. =) )
 

Fick äntligen tummrna loss och bestämde mig för att faktiskt köpa lite tyg. Extremtextil.de hade rätt sort, men det går ju inte att köpa något där. Jag "lade varan i kundvagnen", fyllde i alla personuppgifter och valde att betala i förväg. Sedan fick jag ett mail med deras bankupgifter. Självklart svarade jag att jag inte handlar på det viset och bad dem radera ordern samt mig ur deras register.

Vad finns det för tygshoppar, helst i Europa, med online-butik? Alltså där man kan köpa tekniska tyger typ sådant vi diskuterar här? shelby.fi är rätt sorts butik, men de hade inte det tyget jag letade efter. Nått i UK kanske? Får googla lite mer.
 
Du kan ju betala via paypal på extremtextil också, om du vill.
Själv har jag alltid betalat i förskott till deras konto, och det har aldrig varit några problem.
Om du valde att du skulle betala i förskott, vad är då problemet med att göra en banköverföring? På vilket sätt skulle det vara säkrare än tex en kortbetalning? Fast jag håller med om att det är lite omständigt...

fabrics-n-stuff.co.uk kan du betala med kort, om du föredrar det... men jag vet inte om dom har så mycket till tält.. mer till drakar.. =)

det är bara dessa och shelby jag har handlat från, så övriga övriga har jag inte koll på vad dom har för rutiner... finns några i uk, pennine och point north sen finns det en hög i usa också, fast därifrån kan det ju bli tull...
 
Jag litar på att dom är ärliga. Men det är de som vill sälja, då får dom anstränga sig lite. Tyskarna får lära sig att göra ordentliga online-butiker helt enkelt. Jag har handlat från Tyskland förut. Som min portugisika kompis från Hamburg säger "Sometimes the germans can be so backwards". Jag pallar helt enket inte med det där. PayPal har jag aldrig använt. Det finns Verified By Visa idag, så säkert det kan bli för stunden.

Ska kolla den där andra brittiska sidan så länge. Shellby hade ett tyg som var slut för stunden, annars det jag letade efter. Annars vill jag gärna ha det där från extremtextil, det verkar vara bulls eye för mitt ändamål.
 
Jag litar på att dom är ärliga. Men det är de som vill sälja, då får dom anstränga sig lite. Tyskarna får lära sig att göra ordentliga online-butiker helt enkelt. Jag har handlat från Tyskland förut. Som min portugisika kompis från Hamburg säger "Sometimes the germans can be so backwards". Jag pallar helt enket inte med det där. PayPal har jag aldrig använt. Det finns Verified By Visa idag, så säkert det kan bli för stunden.

Ska kolla den där andra brittiska sidan så länge. Shellby hade ett tyg som var slut för stunden, annars det jag letade efter. Annars vill jag gärna ha det där från extremtextil, det verkar vara bulls eye för mitt ändamål.

En sådan där iban överföring är väll inte jobbigare än att betal via postgiro eller bankgiro. Internetbanken gör ju det ändå ganska automatiskt. Det är ju en hel del tyska webshopar som inte tar kort från småländer, så det borde väll var någon kostnad inblandad någonstans?
 
Har gjort massvis med E-shoppande och Pay-pal är utmärkt när man inte har haft kontakter förut. Till Tyskarnas fördel, även pensionärer som ville ha överföring till sitt gamla bankkonto, kan jag bara anföra att allt har varje gång gått helt korrekt till. Deras juridiska system jagar de få lurendrejare som finns.
Att öppna ett pay palkonto är görenkelt, en annan lösning kan vara ett tomt VISA-konto som du efterhand bara överför vad du direkt betalar ut på det. Dvs det står tomt.

Görtunna dukar har fler nackdelar än svårigheten att täta sömmar och buller, men i packningen var de mumma.
Min nuvarande tarp har 55 g duk och är anständigt lätt, 3x3,5 m.
DIYS är bra för det lär en mer än sömnad, t ex funktion. Jardins beskrivning är en av de bättre.
 
allra lättaste tarpen gjordes av mylarflm, 2,2 m bred, heltät, nästan ingen packrymd, men heller ingen sömn pga bullret. Mycket starkare än man tror.
 
http://www.fabrics-n-stuff.co.uk/product_info.php?products_id=989&osCsid=4nuc7q07qon9vafl4mtfr3tft2

Vad tror ni om detta tyget för en tarp?

Med pund/krona-kursen som exakt denna sekunden kostar min tarp 221 kronor i tyg. 60 g/m2 ger 300 gram, plus snören.

Pundet:
http://www.forexpros.se/currencies/gbp-sek-historical-data

Fick hem 2 meter av exakt det tyget i början av veckan.
Tänker använda det till en kite. Dom skickade det som brev, och frakten kostade ca 120sek (beställde totalt 22m).
Nu är det ju inte så bra specat, men det är bara belagt på ena sidan, med något som ser ut som PU, men det är svårt att säga... Beläggningen är alltså tunn och endast enkelsidig, vad jag förstår är tyget inte gjort för att vara vattentätt, utan beläggningen är till för att tyget ska bli hyfsat vindtätt. Provade att klippa loss en liten bit för riv-test, och rivstyrkan kändes hyfsad, men inte så jag blev imponerad direkt...

Även om jag har förstått att du inte bryr dig om vatten-tätheten, så vill du ha ett tyg som är rivstarkt i förhållande till sin vikt, om du ska göra en lätt tarp, för att kunna gå ner i vikt.
Beläggning och laminering påverkar rivstyrkan, och silikonbelagda vävar har generellt högre rivstyrka än PU-belagda, vid samma vikt.

Om jag ville ha en liten, hyfsat lätt tarp till ett bra pris hade jag kört på 50g silnylon.
Om vikten spelar stor roll, och priset är mindre viktigt så hade jag nog kollat på cubenfiber, och gått ner till kanske 20g... Cuben har jag själv ingen erfarenhet av, men du kan läsa om ett sådant projekt tex här: http://www.fjaderlatt.se/2010/09/west-of-virihaure-shelter.html

Om du ändå ska lägga ner ett antal timmar på fundera, skissa och sy, så använd det material du verkligen vill ha, även om det skulle vara några tior dyrare. Du ska sy grejorna själv för att det är roligt, utmanande, lärorikt, och för att du får det precis som du vill ha det, inte för att spara pengar. (det är tyvärr för billigt att sy grejer i vissa delar av världen...)
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg