OT: Är du nöjd med dom? Jag har ett par antifrys, men funderar på att köpa ett par M96 i morgon.
OnT: Tror det blir svårt att hitta "traditionella" kängor i den viktklassen (om man med traditionella menar cellgummi/skalkängor). Personligen har jag de senaste 20 åren använt ganska många modeller från Bestard mountainboots, kontinentala "bergskängor" med gtx-membran. Dock så gick jag för drygt tio år sen över till låga, lätta, snabbtorkande skor, snabbtorkande nylonstrumpor (låga damnylonstrumpor) och orienteringssockar (testade sealskinz, men de höll inte..) och det är absolut inget problem med vätan, tvärtom, ju blötare vandring desto skönare med snabbtorkande skor än tunga gtx-kängor som blir än tyngre när de är blöta. Har använt modeller från både Bestard och La Sportiva. De som hävdar att det inte fungerar, har troligen inte testat.
Men det var ju inte något svar till TS utan min erfarenhet. När det gäller stabilitet så är inte korrelationen så enkel att den bara har med skafthöjd/vikt att göra. Fotens möjlighet till proprioception är väldigt viktig för fotledens funktion och därmed så har sulan stor betydelse. Den kraft man i en stukning belastar fotleden med är ändå så stor att skaft inte har så stor betydelse om man inte använder mer rigida fotledsskydd (det finns studier på området bl a på basketskor och skafthöjd). Det ligger också nära min egen erfarenhet, jag har stukat fötterna både i kängor och lågskor, om något så upplever jag mindre problem i låga med en sula som inte är väldigt styv.
Låga kängor med gtx lider generellt av torkningsproblemet. De är utmärkt för bergigare, torrare terräng och då man kanske behöver stegjärn men mindre lämpliga för en blöt myrvandring i svenska förhållanden. Två gtx-modeller jag haft har varit okej, dels ett par med urtagbar gtx-innersko som gick lättare att torka, samt ett par i kevlar som hade lite bättre ventilation än det vanliga nubucklädret som många har. Det är dock inte helt optimalt alla gånger tycker jag.
2016 köpte jag ett par La Sportiva TX3 som varit kanon. De finns ju som länkats i högre versioner också, men jag skulle välja en modell utan gtx och helst inte i läder. Om man väljer den kängtypen. En sak med approachskor (iaf mina La Sportiva) är att sulorna har fantastiskt fäste på sten. På lera och mjukare underlag - inte alls särskilt bra..
Det är svårt med skodon; min egen konklusion är att det inte finns en typ som är optimal för alla personer/miljöer/aktiviteter och därför är det svårt att ge konkreta råd.