Lätta vandringsskor som inte suger vatten

matslandgren; sa:
B.E; sa:
Jag har själv ett par Techamphibian och använder dessa till det mesta, vandring, kajak, fiske eller ner på stan, you name it, och de funkar riktigt bra till allt, inte alls någon kompromiss som man kan tro.

Har du vandrat i höga, branta berg i flera dagar och med tung packning? Funkade det bra?

Benny får svara för sig, men jag har vandrat mycket i höga branta och steniga berg med Techamphibian och för mig har de fungerat bra. Fast inte med tung packning, det har jag slutat med :)

Jörgen

PS. Finns ett antal trådar för och emot sådana skodon i detta sammanhang här på Utsidan.
[Ändrat av Jörgen Fjaderlatt.se 2007-06-14 kl 08:28]
 
[/QUOTE]
Har du vandrat i höga, branta berg i flera dagar och med tung packning? Funkade det bra? [/QUOTE]

Precis som Jörgen så har jag aldrig tung packning(varför ska man?), men jag har gjort en hel del vandringar här hemma i småland där det bitvis är ganska så brant, stenig och besvärlig terräng och de funkar mycket bra. Faktiskt så bra att det blir mitt val av skor/sandaler till min kommande långresa till Nepal och östra Afrika med massor av treeking och andra spännande äventyr

//B.E
 
matslandgren; sa:
OK, då ska jag testa Mesh-skor!
Jag får väl UL-pimpa min utrustning... :)

Testa under kontrollerade former först, och trappa sedan upp. Funkar det inte så vet du åtminstone varför du säger nej. Lycka till, och återkom gärna med i den här tråden med dina slutsatser.

Jörgen
 
B.E; sa:
.....
Precis som Jörgen så har jag aldrig tung packning(varför ska man?).....
, //B.E
Tjaa, eftersom du frågar så. "Man" kanske vill använda en tältkåta, "man" kanske har mat med för flera veckor, "man" kanske har intressen så som fiske, fotografering osv. Därför har (inte "ska" utan har) "man" tung packning. I alla fall tung relativt fjäder.

Raskesven
 
Skäms på er som tipsade om Salomon Techamphibian, jag köpte precis ett par...

Jag hade tidigare inte haft en tanke på att köpa skor med hål i men det räcker med ett inlägg eller två i ett forum så åker plånboken fram.
 
Bara hoppas att du blir lika nöjd med dina skor som jag är med mina så man inte behöver ha dåligt samvete för att ha lurat någon :)

//B.E
 
Så här ligger landet just nu:

Mina Salomon har jag lämnat tillbaka, de var för små helt enkelt.
Jag provade ett par 10 och de verkade kunna fungera med tunna strumpor (jag har ett par andra Salomon i 10,5 som jag är nöjd med) men efter att ha gått runt med dem ett tag på jobbet märkte jag att de faktiskt var för små. Och 10,5 är slut i alla butiker jag kollat.

Så jag köpte ett par Ecco Receptor X-treme (svarta).
Motvilligt, jag har har aldrig varit så där stormförjust i Ecco, men man är inte sämre än att man kan prova igen.
Snygga skor, men jag kommer lämna tillbaka dem också.
Anledningen till det är att jag inte upplever dem som skönare i värme än ett par vanliga träningsskor.

Jag tillbringade halva dagen i dag med att ha Ecco på ena foten och mina gamla Acics löparskor på den andra foten. En svart sko och en vit sko...

Jag upplevde ingen skillnad i ”luftighet” och värme trots meshen på Ecco.
Kanske hade det varit skillnad om jag rört mig utomhus i en miljö med lite vind som kunnat blåsa på fötterna.
Huruvida de torkar snabbt efter att ha blivit blöta vet jag inte, svårt att testa en sådan sak och sedan lämna tillbaka om man inte är nöjd.

Jag kommer jaga ett par Salomon 10,5 eftersom de känns luftigare och dessutom är innersulan lös, vilket gör att man kan torka den för sig. På Ecco är den limmad och man måste rycka loss den.

Synd bara att just dessa Ecco är snyggare. Salomon är lite för lika vanliga hikingskor för att fungera perfekt i en del av de jobbmiljöer jag rör mig i.



[Ändrat av mipert 2007-06-20 kl 23:38]
 
mipert; sa:
Så här ligger landet just nu:

Mina Salomon har jag lämnat tillbaka, de var för små helt enkelt.
Jag provade ett par 10 och de verkade kunna fungera med tunna strumpor (jag har ett par andra Salomon i 10,5 som jag är nöjd med) men efter att ha gått runt med dem ett tag på jobbet märkte jag att de faktiskt var för små. Och 10,5 är slut i alla butiker jag kollat.

Så jag köpte ett par Ecco Receptor X-treme (svarta).
Motvilligt, jag har har aldrig varit så där stormförjust i Ecco, men man är inte sämre än att man kan prova igen.
Snygga skor, men jag kommer lämna tillbaka dem också.
Anledningen till det är att jag inte upplever dem som skönare i värme än ett par vanliga träningsskor.

Jag tillbringade halva dagen i dag med att ha Ecco på ena foten och mina gamla Acics löparskor på den andra foten. En svart sko och en vit sko...

Jag upplevde ingen skillnad i ”luftighet” och värme trots meshen på Ecco.
Kanske hade det varit skillnad om jag rört mig utomhus i en miljö med lite vind som kunnat blåsa på fötterna.
Huruvida de torkar snabbt efter att ha blivit blöta vet jag inte, svårt att testa en sådan sak och sedan lämna tillbaka om man inte är nöjd.

Jag kommer jaga ett par Salomon 10,5 eftersom de känns luftigare och dessutom är innersulan lös, vilket gör att man kan torka den för sig. På Ecco är den limmad och man måste rycka loss den.

Synd bara att just dessa Ecco är snyggare. Salomon är lite för lika vanliga hikingskor för att fungera perfekt i en del av de jobbmiljöer jag rör mig i.



[Ändrat av mipert 2007-06-20 kl 23:38]

Sån't är livet, det är mycket som skall funka.
Vad gäller torktider så har BackpackingLight gjort ett test för något år sedan. De fann att Tech Amphibian torkade snabbast av de terränglöpningsskor de testade. Och att sådana med mextex-membran torkade långsammast. Ett utdrag:

"The shoes that felt the dampest to my feet, were holding the most water by weight. Even though the Tech Amphibian had the slowest drying rate, it felt comfortable (damp, but not squishy) the quickest (after about 40 minutes) because it was holding the least water weight. The Delerion Low XCR shoes felt squishy even after 2 hours of hiking. The Delerion Low XCRs felt wetter than the F-lite 300 shoes even though they held a lower percent of water to shoe dry weight (but more water by water weight alone).

Conclusion

To keep your feet drier on the trail over the long term (from external and internal moisture), select lightweight shoes with breathable, non-absorbent and non-waterproof uppers. A good bet is to go by appearance. A shoe that is lighter weight and doesn't use a thick fabric will hold less water than a heavier shoe, or one that uses a thick, spongy fabric in the upper."

Jag tror detta gäller alla meshskor, inte enbart Amphibian. Det börjar komma många sådana nu.

Jörgen
 
Historien fortsätter:

Jag har inte lämnat tillbaka mina Ecco än, men kommer så göra i morgon.

I dag provade jag att gå runt med två olika skor på fötterna och faktiskt kändes det lite ”luftigare” med Ecco jämfört med mina lätta Columbia Morpheus.

Men jag köpte ett par andra Ecco som hade annan nätlayout, de nya var luftigare över tårna (nät plus tunt genomskinligt tyg) men täta runt hälen, tvärtom mot mina första. Och de senaste har lös innersula som känns mer tålig, ingen sladdrig pressad pappvariant...

Dessutom var de på rea, 595 mot 795 för de första.

I morgon skall jag ha på mig de nya på en anställningsintervju (jobbet passar för sådana skor) och jag tror att osvettiga fötter ökar min personliga insäljning.
 
Kommer väl in lite sent här men...

Jag har haft mina Ecco Receptor(lågsko) i ett par år nu och har vandrat svenska fjäll med packning, sörmlandsled med packning, fotodagar i decimeterdjup snö, fotodagar i sol o värme och har ALDRIG varit fuktig om fötterna vare sig inifrån eller utifrån.

Har dessutom aldrig ens varit i närheten av skavsår eller ömma fötter.

Ge dom en chans... :)

/H
 
Lite kraftigare skor

För lite mer krävande terräng så gillar jag mina Salomon Xa pro 3D, mer uppbygda och styvare sula än techamphibian. Skorna är dock varmare och torkar inte riktigt lika fort. Använder mina med Superfeet sulor och just nu känns det helt klar som det bästa skor jag haft.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Arvidsjaur Vandringsskor med mjuk sula Kläder 8
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
kallegroda Prova ut vandringsskor, "ingångning" osv. Kläder 6
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
LittleMonkey Vandringsskor Kläder 6
NiklasViklund Vandringsskor/kängor Kläder 6
Morannon Kängor eller vandringsskor till lång fjälltur Kläder 2
Aggepagge Graninge 7042 eller andra vandringsskor Kläder 2
FruNalleman Nån som testat North Face vandringsskor? Kläder 2
a00n Söker färgglada vandringsskor Kläder 6
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
EvaR Hur sköta vandringsskor Kläder 2
projektkilimanjaro Vandringsskor Kilimanjaro Kläder 0
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5

Liknande trådar