Lätta regnplagg

Re: Re: Kul!

NUI; sa:
^_^; sa:
Vad kul! Den boken måste jag köpa.

Och en symaskin...

Hade du inte fixat en tant Agda med symaskin? Hon kan väl köpa boken åt dig också ;-)

Jörgen

Tant Agda? Haha... Öringen och jag är inte samma person, nej.

Även om det är kul att sy för hand så går det ju ganska sakta. Har sytt både det ena och det tredje för hand, men nu är nog tiden mogen att börja bruka elektricitet till min hobby.

Symaskin

Skall jag ge något tips (det finns för övrigt en del bra trådar om symaskiner här på Utsidan) så är det att du klarar dig med en väldigt enkel maskin. Kan den sy raksöm så klarar man nästan allt. Inte ens zig-zag är en nödvändighet. Anser jag, för min sömnad som då mest gällt väldigt tunna vävar. Men som kanske (?) framgått tycker jag att tjocka vävar är överreklamerade...

Jörgen

Re: Symaskin

NUI; sa:
Skall jag ge något tips (det finns för övrigt en del bra trådar om symaskiner här på Utsidan) så är det att du klarar dig med en väldigt enkel maskin. Kan den sy raksöm så klarar man nästan allt. Inte ens zig-zag är en nödvändighet. Anser jag, för min sömnad som då mest gällt väldigt tunna vävar. Men som kanske (?) framgått tycker jag att tjocka vävar är överreklamerade...

Jörgen

Ja kanske det, fast jag ska sy annat också, sicksack kommer jag behöva. Men jag ratar allt vad displayer och fräna brodyrer heter. Brodera gör man ju för hand! Det har mormor lärt mig.

Om jag ska köpa en begagnad maskin eller en ny vet jag inte. Svårt att veta vad man får om man köper en begagnad. Den kan ju ha varit använd massor. Köper man en ny kan man ju vara säker på att ingen använt den förut. Dessutom är risken mindre att det strular. Men å andra sidan är symaskiner från 60- och 70-talen grymt snygga jämfört med dagens plastapparater... Det finns många sätt att se på saken!

Köp en grön husqvarna symaskin. Det är bara ett fel på den! Den går alldrig sönder. Min fru har en från 50-talet som fungerar perfekt.

Om vi ska spåra ut åt symaskiner till....

Bernina är ett mycket välrenommerat märke, har själv en 60-talare i en ful ljusgul nyans. Pfaff brukar vara bra.

De flesta symaskinsförsäljare säljer även begagnat. Känns kanske lite säkrare än att köpa av privatperson. Ev också dyrare och för det mest servat.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jogel Bra lätta regnbyxor? Med många fickor. Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg