lätt ryggsäck

Ett par GG-produkter till salu.

Jag har ett par Gossamer Gear-produkter som jag planerar att sälja till våren, bla ryggsäcken Gorilla och och tarpen SpinnTwinn. Om det låter intressant så skriv ett PM till mig.

Mvh
Jonas
 
Gorillan och Huckepack

Jag hade tillfället att testa Gorillan lite i Vålådalen. Jag gllade säcken skarpt. Ett bra val om den passar din rygg. Laufbursche Huckepack testade jag lite också. RIktigt bekväm för lätt packning, men jag undrar om inte Gorillan klarar lite mer last. Axelremmarna var bättre, men smalare på Huckepacken.
 
Huckepack! Omöjlig att köpa!?

Jag hade tillfället att testa Gorillan lite i Vålådalen. Jag gllade säcken skarpt. Ett bra val om den passar din rygg. Laufbursche Huckepack testade jag lite också. RIktigt bekväm för lätt packning, men jag undrar om inte Gorillan klarar lite mer last. Axelremmarna var bättre, men smalare på Huckepacken.

Jag mailade laufbursche men har inte fått svar och de har väl ingen webshop, han verkar inte vilja sälja...
 
Jag väcker liv i en några mån gammal tråd, då jag själv funderar på att köpa en lättviktsryggsäck. För det första finns det några bra alternativ på butiker i Sverige eller är det beställa från utlandet som gäller? Jag funderar på en ryggsäckvolym på 50 - 60 l. Jag har tittat på länkarna i tidigare inlägg i denna tråd och funderade bl.a. på Gossamer Gear. Jag vill inte att ryggsäcken skall vara alltför ömtålig. Den skall tåla att man går i tät skog ibland, men lättviktsalternativen kanske klarar sånt utmärkt? Är det någon som har några tips?
 
Jag har en Osprey Exos 46 som jag är larvigt nöjd med och skulle inte tveka att köpa en 58 om jag kände att jag behövde den extra packvolymen. Har burit 46:an med upp till 15 kg (sex dygns tälttur i sommarfjällen) utan att det i slutet av dagen ens känts att jag haft den på mig... Den kan verkligen rekommenderas om man är ute efter något lätt men ändå stabilt.

http://www.ospreypacks.com/en/group/superlight/exos_series
 
Jag väcker liv i en några mån gammal tråd, då jag själv funderar på att köpa en lättviktsryggsäck. För det första finns det några bra alternativ på butiker i Sverige eller är det beställa från utlandet som gäller? Jag funderar på en ryggsäckvolym på 50 - 60 l. Jag har tittat på länkarna i tidigare inlägg i denna tråd och funderade bl.a. på Gossamer Gear. Jag vill inte att ryggsäcken skall vara alltför ömtålig. Den skall tåla att man går i tät skog ibland, men lättviktsalternativen kanske klarar sånt utmärkt? Är det någon som har några tips?

Jag har gått genom en hel del i skog med min Gossamer Gear Mariposa plus. Den har klarat det bra, men nätfickorna har jag lagat små hål i. Det får du nog vara beredd på. Tyget har också fått ett litet hål, men det berodde på att jag packat kantiga, hårda saker i säcken på resor. Har haft min ett antal år nu och är mycket nöjd. Om man ska ha mer än ca 12-15kg i säcken merparten av tiden tror jag dock det kan finnas bekvämare, men lite tyngre alternativ. Granite Gear Vapor trail var riktigt fin tycker jag, men jag skulle nog sakna nätfickorna.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag har en Osprey Exos 46 som jag är larvigt nöjd med och skulle inte tveka att köpa en 58 om jag kände att jag behövde den extra packvolymen. Har burit 46:an med upp till 15 kg (sex dygns tälttur i sommarfjällen) utan att det i slutet av dagen ens känts att jag haft den på mig... Den kan verkligen rekommenderas om man är ute efter något lätt men ändå stabilt.

http://www.ospreypacks.com/en/group/superlight/exos_series

Jag har gått genom en hel del i skog med min Gossamer Gear Mariposa plus. Den har klarat det bra, men nätfickorna har jag lagat små hål i. Det får du nog vara beredd på. Tyget har också fått ett litet hål, men det berodde på att jag packat kantiga, hårda saker i säcken på resor. Har haft min ett antal år nu och är mycket nöjd. Om man ska ha mer än ca 12-15kg i säcken merparten av tiden tror jag dock det kan finnas bekvämare, men lite tyngre alternativ. Granite Gear Vapor trail var riktigt fin tycker jag, men jag skulle nog sakna nätfickorna.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
Just mesh-fickorna som t.ex. Gossamear Gear har är jag mycket intresserad av. Någon liten reparation då och då är jag fullt införstådd med, bara inte ryggsäcken är i trasor efter en dag. Finns det någon återförsäljare av Gossamear Gear i Sverige eller måste jag beställa från utlandet? När det gäller Osprey, är den bättre vid större vikt än Gossamear Gears ryggsäckar?
 
Gossamer gear köpes via deras internetsida. Möjligtvis trekking-lite i Tyskland också. Räkna med ca 1,3 gånger dollarkursen med moms och avgifter. Från Tyskland är det bara frakt som tillkommer.

Huruvida Osprey är bättre vid högre vikt kan jag inte riktigt uttala mig om, men den har ju ett mer avancerat bärsystem med mer stabilitet så det verkar logiskt.
 
Just mesh-fickorna som t.ex. Gossamear Gear har är jag mycket intresserad av. Någon liten reparation då och då är jag fullt införstådd med, bara inte ryggsäcken är i trasor efter en dag. Finns det någon återförsäljare av Gossamear Gear i Sverige eller måste jag beställa från utlandet? När det gäller Osprey, är den bättre vid större vikt än Gossamear Gears ryggsäckar?

Här kommer en länk till en recension. Man måste bli medlem, men det är det värt tycker jag.
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/osprey_exos_review.html
Man

Enligt denna är det inte så stor skillnad, kanske tar den 2-3kg extra mer bekvämt än mariposan. Maxvikten är den samma. I vilket fall fick den mycket bra betyg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33

Liknande trådar