Osprey Exos
Det finns ju två ryggsäcks-sekter: De Renslickade contra Julgranarna.
Av någon anledning har ryggsäckstillverkarna haft för sig, att Lätt=Renslickat... så De Renslickade har haft sin GoLite, Crux m m, medan Julgranarna fått bära tyngre, sy eget - eller avfalla till motståndarlaget
.
Jag, en utpräglad Julgran, är dock numera en mycket nöjd ägare till en Exos 58, och delar helt Stengetens positiva erfarenheter. Var lite skeptisk vid köpet p g a det klena utseendet hos åtstramare, beslag, nät m m, men allt har hållit över förväntan, trots periodvis utlåning till familjens allmänt slarviga tonåring.
Ryggsäcken har använts flitigt, på fjället som på kontinenten. Fickor och andra ytliga fiffigheter i all ära, men det jag uppskattar mest är mer grundläggande bäregenskaper: den delvis externa ramen, den ventilerande ryggen och "bananformen", som gör att ryggsäcken inte faller bakåt (och behöver dras till kroppen med axelremmarna), utan ställer sig fint i lod på höftbältet på de bästa gamla ramsäckarnas vis.
Säcken deklareras för max 15 kg. Själv bär jag aldrig någonsin så tungt, men tonåringen lastade utan minsta problem på sig 18 kg under en veckas delvis högalpina fjällvandring.
På minussidan är det något skaviga nättyget i axelremmarna (om man nu någonsin går med bar hud där), samt bristen på ett nedre fack eller -öppning. Detta plus bananformen kräver lite eftertanke vid packning, men det totala packutrymmet är mycket generöst - hittills har inte ens de 18 kilona lyckats fylla säcken helt.
Höftbältets passform är ju en individuell sak, på mig sitter det fint, men jag kan tänka mig att det är i tunnaste laget på mer beniga höftkammar
.
Den anti-minimalistiska ytan med mycket nät etc samlar gärna på sig skräp och grus, om man slänger runt med ryggsäcken, men det finns en lösning: säcken står helt stadigt upprätt av sig själv, om man har ett rullat liggunderlägg i därtill avsedda öglor nertill.
Detta skyddar delvis de annars ganska utsatta nedre hörnorna av ramen, som där löper inne i det hårt utspända tyget. Egentligen enda större konstruktionsmiss jag kan se på säcken.
Förstår att Camoscio fått nötningsskador där, har själv förstärkt med tejp. Det är ju inte alltid man har liggunderlaget fastsatt där.
Det spända ryggnätet kanske också är en svag punkt, men än så länge har det hållit över förväntan.
De osymmetriskt dragna åtstramningsbanden i sidorna kan man själv dra om, beroende på om man vill ha dem löpande utanpå eller innanför sidofickorna.
Topplocket går att plocka av, jag har använt det som midjeväska för toppturer.
Köp Ospreys lätta kapell till, säcken är hyfsat tät, men fickfloran mer svårhanterlig i regn. Däremot är bärremmarna och höftbältet, som ju hamnar utanför regnskydd (om man nu inte går med poncho), gjorda i ett minimum av vattensamlande material: snabbtorkande nät och hålstansade skumremsor. Farväl aldrig torkande våtvarma omslag på axlar och höfter!
Sammanfattningsvis: underbart genomtänkt säck med mycket hög bärkomfort och (än så länge) överraskande hållbarhet. Men jag kommer igen efter mer feed-back från användningen.