Lätt regnställ (andas???)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: För att vara exakt...

nermander; sa:
Hade ju som sagt var tänkt börja med bomull, och DEN är väl hygroskopisk i alla fall:) Ylle lär vara det också.

Lär det ju fett vara, ja.
Vi ser fram mot resultaten.

Egentligen skrev jag mest för att få använda ordet hygroskopisk. Det tar ju en del plats i skallen, så lite nytta ska man väl få ha av det då och då? :)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: För att vara exakt...

Nordesjö; sa:
Egentligen skrev jag mest för att få använda ordet hygroskopisk. Det tar ju en del plats i skallen, så lite nytta ska man väl få ha av det då och då? :)

Jag använder det nästan dagligen i jobbet:)

"No hygroscopic materials used" skriver vi i rapporterna för att slippa lägga grejerna i fuktrum 48 timmar.

Re: Re: Re: Re: Re: För att vara exakt...

Men det kräver väl att materialen är hygroskopiska - det är väl inte så många plaster som är? [/QUOTE]

Inte själva materialen, men ofta strukturen. Kapillaritet torde väl ingå som en delmängd av begreppet hygroskopisk i den mening den används här.

/Tommy

tillmann; sa:
På detta tema, men kanske något mindre regntåligt:

Är det någon som har provet Montanes Featherlite
byxa: 108 gram i storlek large
jacka: 85gram i storlek large

/tillmann
Vid många tillfällen,säkert ett bättre alternativ än tätare ställ.
Min tunna vindstopperjacka klarar otroligt mycket regn.Äger inte själv någon gore-tex jacka,men en kompis åt mig tycker att hans gtx-jacka är alldeles för tät vid tex. vandring.Klarar den regn,så blir man ändå blöt inifrån.
Fuktar min vindstopperjackan igenom,så torkar den/jag snabbt upp igen om det blir uppehåll.

Får en känsla av att vid fysisk aktivitet finns det inget alternativ.....antingen blir man blöt innifrån eller också utifrån.

Har "vanligt" regnställ ...

ett Lundhags Milford Rainset som väger 930g, det blir inte allt för fuktigt i detta under normal vandring i regnskur, testade för ett par veckor sedan uppe i Jämtland och är nöjd med det stället, det håller ju även en känsla av kvalite i det. Min bror har köpt Itab´s ställ till sin dotter och jag har bara hört att det verkar vara bra, får väl be honom om er recension. /Gunnar

Hygro utan hydro

Tommy E; sa:
Inte själva materialen, men ofta strukturen. Kapillaritet torde väl ingå som en delmängd av begreppet hygroskopisk i den mening den används här.

Om man inte blöter plagget så påverkar väl inte kapillariteten?
Det handlade väl i detta fall om hur mycket fukt plagget tar upp från omgivande luft?

nermander; sa:
Jag använder det nästan dagligen i jobbet:)

Lyllo!

Porvinkelvatten

Det är svårt att veta när man bidrar till en diskussion eller går för långt. Jag har kanske gått för långt här.

Jag använde begreppet kapillaritet för att det är mer bekant för allmänheten än porvinkelvatten och polärt bundet vatten i porer. Att jag tänkte på kapillaritet berodde på analogin med en undertryckskapillarimeter. Med den suger man ut vatten ur finkorninga jordar med undertryck. Man får med en sådan inte ut allt vatten utan bara det som sitter lösare än det undertryck som skapas i provet. En viktig faktor för det vatten som dräneras i försöket respektive blir kvar är just strukturen.

Poängen är att strukturen, dvs hur "plastmaterialen" är utformade, tex i matris eller fiber, även påverkar hur mycket vatten de kan ta upp. I vissa strukturer "fastnar" vatten. Det räcker alltså inte bara att säga att t.ex. alla plagg av nylon inte tar upp vatten.

/Tommy

Re: Porvinkelvatten

Tommy E; sa:
Poängen är att strukturen, dvs hur "plastmaterialen" är utformade, tex i matris eller fiber, även påverkar hur mycket vatten de kan ta upp. I vissa strukturer "fastnar" vatten.

Absolut! Det är det ingen som motsäger. Strukturen är tokviktig för hur mycket vatten som tas upp.
Men är den så viktig för hur mycket gasformigt vatten som tas upp ur omgivande luft?

Både ja och nej

Det beror på om det råder jämvikt mellan materialet och den omgivande luften. Är luftfuktigheten hög ökar denna andel vatten något och tvärtom när det är torrt. Den här mängden vatten som det rör sig om är nog liten för de flesta friluftmaterial. Men den kanske kan vara intressant när man tittar närmare på fiberfyllningar av syntetiska material. Där kan det spela roll om porerna är slutna eller öppna.

/Tommy

Re: Re: Re: Re: För att vara exakt...

nermander; sa:
HåkanC; sa:
(OK, det berodde på annat än luffuktighet)

Ja, jag är ju intresserad av hur mycket fukt tyget suger åt sig från bara luften. Har tänkt testa med den ökända bomullen först och se vad det handlar om för storleksordning.

Vi har ett rum här på jobbet där vi har en våg med upplösning på 0,00001 gram och i det rummet kan vi dessutom höja luftfuktigheten till 65%. Så jag tänkte att i vinter när luftfuktigheten är nere i 20% eller nåt så ska jag köra nåt test på skoj. (Väga "torrt" på morgonen, slå på fuktaggregatet och sen väga fuktigt på eftermiddagen.)
---------------------------
-----------------------------

Cellulosas sorptionsisoterm nedan kan väl ge dig en uppfattning om vad du kan vänta dig.

1000a.gif

Relativ luftfuktighet på X-axeln. Du borde ju lätt verifiera kurvan ovan med det du har tillgängligt på jobbet.

Det finns mycket skrivet om detta, sök på water, cellulose sorption isotherm så kommer det en del.
Själv jobbar jag med högspänningsisolation och vi ligger låååångt under 1 vikts% fukt i vår cellulosa.

Mikael

PS
När du gör din mätning vore det kul om du kunde se på dynamiken oxå, vilka tidskonstanter har vi osv
DS

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
periskop Lätt jacka för MTB och vardag Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Davva2 Lätt bomullsskaljacka Kläder 17
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
lätt dunväst? Kläder 3
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
anejon Kompakt regnställ Kläder 6
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
thureb DN-test av regnställ Kläder 8
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Karolina P Dagens lyxproblem (regnställ) Kläder 11
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Sp Regnställ Kläder 2
Svala Snubben Regnställ för fiske och jakt! Kläder 7
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg