Nordesjö; sa:
Men man har ju hört att man, om man tar en blöt hand och stoppar ner i en handske av PTFE-membran, och sen stoppar ner handsken i vattnet, så torkar handen.
(Gore skickade ut såna handskar som en marknadsföringsgrej för kanske tio år sen)
Hur funkar det? Eller funkar det inte?
Vi hade en sån membranhandske hemma, minns jag faktiskt, som pappa hade fått tag på nånstans. Jag tror också vi försökte det där med att ha handsken under vatten, men vad jag minns så var vi inte så seriösa, och fick därför inget bra resultat. Vatten läckte in vid öppningen eller så.
Men diffusion, som det ju handlar om, är väl bara en fråga om statistik? Om det på ena sidan av ett genomsläppande membran finns fler (eller lika många men snabbare) partiklar än på den andra sidan, så kommer fler partiklar att gå åt det ena hållet än åt det andra, vilket leder till utjämning. (Det här visste du antagligen redan, men för de som inte vet
.) Och jag tänker mig att ett blött yttertyg medför att insidan av membranet måste bli fuktigare för att diffusionen ska vara lika snabb.
Och ofta kommer väl blött yttertyg hand i hand med fuktig luft i omgivningen i övrigt, vilket borde försämra diffusionen ännu mer.
Det postades en bra länk om det här för några veckor/månader sen tror jag, eller så hittade jag den i en äldre tråd. Det var en sida som beskrev just detta. Tyvärr hittar jag inte adressen nu :/. Slutsatsen på den sidan var i princip "rör man på sig i regn så blir man blöt - oavsett kläder". Alla diffusionsmembran är väl också reversibla, dvs andningen går "baklänges" om förutsättningarna blir tillräckligt extrema. Vattnet diffunderar in istället för ut.
MVH