Lätt regnställ (andas???)

millimeter; sa:
Hm, det du säger är kanske (jag vet inte) sant, men det är långt ifrån självklart. Allt beror ju på hur materialen ser ut på mikronivå. Sabbar verkligen inte vattenfilmen genomsläppligheten?

Jo, jag är ju verkligen intresserad av att veta hur 40-gradig vattenånga tar sig igenom en 15-gradig vattenfilm utan att kondenseras:)

Sen får man ju inte glömma att ånggenomsläppligheten beror på skillnaden i ångtryck (heter det väl). Under en vattenfilm tror jag att den relativa fuktigheten är tämligen hög.

Jag kliar mig i huvet och tycker nog att det låter som att ni har rätt...

Men man har ju hört att man, om man tar en blöt hand och stoppar ner i en handske av PTFE-membran, och sen stoppar ner handsken i vattnet, så torkar handen.
(Gore skickade ut såna handskar som en marknadsföringsgrej för kanske tio år sen)
Hur funkar det? Eller funkar det inte?

Är förhållandet annorulunda än då ångan ska ta sig ut till det blöta yttertyget?

Nordesjö; sa:
Men man har ju hört att man, om man tar en blöt hand och stoppar ner i en handske av PTFE-membran, och sen stoppar ner handsken i vattnet, så torkar handen.
(Gore skickade ut såna handskar som en marknadsföringsgrej för kanske tio år sen)

Jag tvivlar ju på att det fungerar, men det kanske beror på hur tyget utanpå membranet ser ut?

(Om du nu inte kommer ihåg hela grejen fel.)

Vattenfilm??

Jag är amatör på området, men när jag går i regn är jag/jackan inte innesluten i en vattenfilm. Vatten finns iofs i tyget pga att det inte kan vara 100% impregnerat. I nåt enstaka hällregn har det kanske kännts som en film, men det måste väl finnas en faktor i "mellanrummet" mellan regndropparna, som man måste räkna med? Eller?

Jag vandrar torr och nöjd i min GT-jacka från -92 i regn med 70 liter på ryggen. Springer jag, så är det annat men jag vet att jag svettas även när jag bara går.

Håller låg profil i frågan, men diskussionen är ju intressant med tanke på pengarna man lägger på en jacka...

nermander; sa:
Nordesjö; sa:

Jag tvivlar ju på att det fungerar, men det kanske beror på hur tyget utanpå membranet ser ut?

(Om du nu inte kommer ihåg hela grejen fel.)
Martin minns rätt. Kanske lyckas ändå svettångorna ta sig genom membranet,för att sen tas upp av det omgivande vattnet.

Re: Vattenfilm??

emrask; sa:
när jag går i regn är jag/jackan inte innesluten i en vattenfilm. Vatten finns iofs i tyget pga att det inte kan vara 100% impregnerat. I nåt enstaka hällregn har det kanske kännts som en film, men det måste väl finnas en faktor i "mellanrummet" mellan regndropparna, som man måste räkna med? Eller?

Om tyget har tappat sin impregnering så kan det nog bli helt "mättat" med vatten, och då kan man nog räkna med det som en vattenfilm.

Men frågan kvarstår: kan inte ångan ändå ta sig ut? Det räcker ju med att den tar sig från insidan till utsidan på membranet för att man ska hålla sig torr.

Re: Vattenfilm??

emrask; sa:
I nåt enstaka hällregn har det kanske kännts som en film, men det måste väl finnas en faktor i "mellanrummet" mellan regndropparna, som man måste räkna med? Eller?

Men vad är ångtrycket i de mellanrummen då? Fukten tar sig ju bara igenom membranet om ångtrycket på utsidan är lägre än på insidan.

Luftfuktigheten precis invid en vattenyta måste ju vara väldigt hög?

Nordesjö; sa:

Vi hade en sån membranhandske hemma, minns jag faktiskt, som pappa hade fått tag på nånstans. Jag tror också vi försökte det där med att ha handsken under vatten, men vad jag minns så var vi inte så seriösa, och fick därför inget bra resultat. Vatten läckte in vid öppningen eller så.

Men diffusion, som det ju handlar om, är väl bara en fråga om statistik? Om det på ena sidan av ett genomsläppande membran finns fler (eller lika många men snabbare) partiklar än på den andra sidan, så kommer fler partiklar att gå åt det ena hållet än åt det andra, vilket leder till utjämning. (Det här visste du antagligen redan, men för de som inte vet ;).) Och jag tänker mig att ett blött yttertyg medför att insidan av membranet måste bli fuktigare för att diffusionen ska vara lika snabb.

Och ofta kommer väl blött yttertyg hand i hand med fuktig luft i omgivningen i övrigt, vilket borde försämra diffusionen ännu mer.

Det postades en bra länk om det här för några veckor/månader sen tror jag, eller så hittade jag den i en äldre tråd. Det var en sida som beskrev just detta. Tyvärr hittar jag inte adressen nu :/. Slutsatsen på den sidan var i princip "rör man på sig i regn så blir man blöt - oavsett kläder". Alla diffusionsmembran är väl också reversibla, dvs andningen går "baklänges" om förutsättningarna blir tillräckligt extrema. Vattnet diffunderar in istället för ut.

MVH

millimeter; sa:
Alla diffusionsmembran är väl också reversibla, dvs andningen går "baklänges" om förutsättningarna blir tillräckligt extrema. Vattnet diffunderar in istället för ut.

Precis, förutsättningen för att fukten skall ta sig igenom är skillnad i ångtryck. Fukten går från det högre ångtrycket till det lägre.

Läs förklaringarna längst ner på den här sidan.
http://school.chem.umu.se/Experiment/85

(Där fanns också förklaringen till att det faktiskt fungerar även med vatten på utsidan. Men det förutsätter ju att luften precis på insidav av membranet är varmare än vattnet på utsidan. Har man en massa kläder innanför sitt regnställ så blir insidan av stället kallt och luften där blir lika kall som den utanför.)

Slutsatsen verkar alltså vara att ett blött yttertyg är en klar nackdel. Tyvärr är det ju så att impregnering släpper efter ett tag, och att impregnera själv återställer inte alls särskilt bra (enligt mina erfarenheter).

Mer data om Itab-jackan:
Jag vägde min och den vägde 293 grami stl L. För den som vill ha koll på sånt :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
periskop Lätt jacka för MTB och vardag Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Davva2 Lätt bomullsskaljacka Kläder 17
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
lätt dunväst? Kläder 3
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
anejon Kompakt regnställ Kläder 6
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
thureb DN-test av regnställ Kläder 8
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Karolina P Dagens lyxproblem (regnställ) Kläder 11
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Sp Regnställ Kläder 2
Svala Snubben Regnställ för fiske och jakt! Kläder 7
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg