Lätt regnställ (andas???)

Rickard_; sa:
Hur är känns själva tyget i sig? Prassligt? Bedömd hållbarhet? Skulle du säga att passform och storlekar motsvarar Haglöfs de också? Snygg färg förresten!

Jag har bara provat LIM vid nåt tillfälle så det är lite svårt att garantera total sanningshalt, men vad jag minns känns den kortare än Itab-jackan. Jag var tvungen att prova en XL för att naveln inte skulle vara bar :)
Jag är som sagt 193/85 kg och Itabjackan i L funkar finfit - ärmarna är lagom långa för att till och med använda tumhålet.

Tyget är tunt, det känns ungefär som tälttyg. Prassligt, men absolut inte lika chipspåseprassligt "hårdprassligt" som Paclitetyget i LIM-jackan. Däremot gör beläggningen på insidan att tyget "fastnar" mer än Paclite.

Tyget är som sagt tunt, och slitstyrkan är nog inte den bästa. Men som ett regnställ (och till det priset) känns det helt ok.
Framtiden får utvisa om det håller i längden. Vi har ju redan ett trasigt plagg - se Johans inlägg ovan.

Har läst igenom tråden men inte hittat något om hur den fungerar vid lite mer ansträngande aktiviteter?

Är på jakt efter en funkis jacka för kajakpaddling, cykling och löpning, ja i princip multisport.
Funkar den bra för sådana aktiviteter?

VH; sa:
Är på jakt efter en funkis jacka för kajakpaddling, cykling och löpning, ja i princip multisport.
Funkar den bra för sådana aktiviteter?

Finns det NÅN vattentät jacka som funkar bra för såna aktiviteter?

Det finns ju ingen vattentät jacka som ventilerar lika bra som en som inte är vattentät, så det lär vara oundvikligt att få kondens i en regnjacka vid såna aktiviteter.

Plast inuti i smyg...

Nordesjö; sa:
Det är lustigt: har de börjat göra membranplagg i smyg nu? Man vill ju kunna välja bort vattentätheten och välja in andningen om man vill, men ingenstans står det att tyget har en beläggning på insidan. Det enda stället där yttertygets insida är "i dagen" är i innerfickan, och där finns en vit beläggning (jackan är svart)...

Jag har en anorak som jag köpte på HM för "tusen" år sen som är exakt likadan. Det är någon form av vit beläggning som gör att man svettas otroligt. Jag blev oxå väldigt förvånad över att jag var sjöblöt när jag använde den.

VH; sa:
Har läst igenom tråden men inte hittat något om hur den fungerar vid lite mer ansträngande aktiviteter?

Precis som Peter säger så finns det ingen som funkar särskilt bra då. Men det kan ju vara intressant att veta HUR dåligt den funkar.
Om ett par veckor ska jag ut och skärgårdspaddla, så då kan jag testa. Men det kanske förutsätter att det regnar :)

Jo det förstår jag med men är det någon som har testat den för sådant bruk? Fast 400kr är ju inte farligt. Hur fungerar det med frakt därifrån?

Lite kred

Postförskott, 2 v leveranstid. Som en klocka.

Jag skrev tidigare att snoddarna i nederkant hade lossnat när jag provade jackan hemma. Med den konstruktion som fästanordningen har, valde jag att inte reklamera, i stället fiskade jag ut snoddarna och knöt en pålstek. Fungerar jättefint.

Nu har jag provat jackan vid några tillfällen och kan bara konstatera att den är alldeles förträfflig för det priset. Huvan är perfekt. Den är följsam och sitter jättebra. Den lämpar sig utmärkt för cykling eftersom armarna är ganska långa och det finns hällor i armsluten (jag är 182 cm, stl. L). För personer som är smala, som jag är, är passformen bra - t o m ganska tight. Tyget är prassligt och lite tunnt så den lämpar sig nog inte för några strapatser i snårskog.

När jag kontaktade ITAB och förklarade vad som hänt var det bara att reklamera så skulle jag få en ny jacka. Snyggt skött.

In alles: Ett riktigt bra köp för det priset.

Regnställ?

Jag har köpt ett ställ och kan konstatera att det står "water resistant" inte "proof" på jacka och byxor.
Alltså inget renodlat regnställ.. Men det verkar ju som att dom flesta här tycker att det fungerar bra.

Re: Regnställ?

gwaihir; sa:
Jag har köpt ett ställ och kan konstatera att det står "water resistant" inte "proof" på jacka och byxor.
Alltså inget renodlat regnställ.. Men det verkar ju som att dom flesta här tycker att det fungerar bra.

Fast lappen som hängde på jackan handlar väl bara om tygvarumärket?

Tactel Diamond Ripstop är i grunden "bara" vattenavstötande (används väl mest till sovsäckar?), men kan göras "waterproof" med enkel PU-beläggning och tejpade sömmar.
Vilket ju jackan har.

Men det kan ju lätt kollas; bara att hälla vatten i till exempel huvan och se om det kommer igenom nåt.

Re: Re: Regnställ?

Nordesjö; sa:
gwaihir; sa:

Fast lappen som hängde på jackan handlar väl bara om tygvarumärket?

Tactel Diamond Ripstop är i grunden "bara" vattenavstötande (används väl mest till sovsäckar?), men kan göras "waterproof" med enkel PU-beläggning och tejpade sömmar.
Vilket ju jackan har.

Men det kan ju lätt kollas; bara att hälla vatten i till exempel huvan och se om det kommer igenom nåt.
Regnställ Packaway.. Är nog som du skriver...lapparna gäller materialet,inte produkten....och jodå,det verkar fungera..

Nordesjö; sa:
Mezzner; sa:
Siffror i all ära, men är det någon här som verkligen tror att material kan andas om det rinner vatten på utsidan?

Vattenånga som precis tagit sig igenom ett lager polyuretan och ett lager polytetrafluoretylen tycker förmodligen att det är en barnlek att ta sig igenom en tunn vattenfilm.
Det är ju inte andning det handlar om, utan diffusion.

(Jag är sent ute ja.. :) )

Hm, det du säger är kanske (jag vet inte) sant, men det är långt ifrån självklart. Allt beror ju på hur materialen ser ut på mikronivå. Sabbar verkligen inte vattenfilmen genomsläppligheten?

MVH

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
periskop Lätt jacka för MTB och vardag Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Davva2 Lätt bomullsskaljacka Kläder 17
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
lätt dunväst? Kläder 3
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
anejon Kompakt regnställ Kläder 6
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
thureb DN-test av regnställ Kläder 8
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Karolina P Dagens lyxproblem (regnställ) Kläder 11
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Sp Regnställ Kläder 2
Svala Snubben Regnställ för fiske och jakt! Kläder 7
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg