Packlistor..
Kanske ska påpeka att det inte var jag som skrev det utsprungliga inlägget så om såg hade sommar- eller vintertur i åtanke vet jag inte. 13-15 kg för en längre vintertur låter avancerat men inte omöjligt..
I somras bestämde jag mig för att minska packningens vikt från de vanliga 23 kilona. Jag hämtade mycket inspiration från Pär-Erik Backs (tack!!) packlista som någon postade URL-en till nyss.
http://www.backpacking.net har en hel del också.
Efter att ha bytt sovsäck, vilket ändå var dags efter 15 år, fick jag så mycket plats över att jag kunde byta ryggsäcken till en lånad mindre, lättare pjäs. Sedan minskade jag på kalsongantalet och gick över till syntet så man kan tvätta och *få torrt* under turen.
Trangian fick bli en mini-Trangia. Stora kameran fick stanna hemma - jag har ändå inte använt den på senare tid just därför att den är stor.
Jag sparade en hel del plats på att byta knäckebrödet mot Start och Früsli!
Lyckligtvis brukar jag inte bli oregerlig om jag lever på torrfoder en vecka eller så.
Resultatet blev 13,5 kg för 9 dagar och det finns nog kvar att minska på. Jag ska naturligtvis justera ett och annat under alla omständigheter. Däremot tror jag för min personliga del att en-lagers-tält och liknande blir lite väl obekvämt..
I sammandrag -
Tält/rygga/sovsäck/etc 4,7 kg
Kläder i packning 1,2 kg varav 440 g för en fleecetröja
Regnkläder 0,9 kg
Tvål, myggmedel etc 0,4 kg
Trangia etc + metanol 1,2 kg
Mat 4,3 kg
Lilla kameran 0,4 kg
Verktyg mm 0,3 kg
Bland tyngre grejor kan nämnas:
Tält, Hilleberg Akto, 1700 g
Sovsäck, Haglöfs LIM12, 900 g
Ryggsäck, Karrimor Panther 65, 1640 g - anno '92, den är tyngre idag :-(
Maten bestod av frukost på välling och flingor, lunch på blåbärs- eller nyponsoppa och flingor, och frystorkad middag a la Blå Band och makaroner. Detta väger runt 480 g/dag. Metanolen väger 70 g/dag.
I somras gick jag för ovanlighetens skull ensam. Går man två och delar på gemensam utrustning blir det lite lättare men skillnaden är inte så stor. (Mitt tvåmanstält, t ex, väger dubbelt så mycket som Akton..)
Och en sak jag *definitivt* ska byta är den kallrörda nyponsoppan