Du sätter fingret på något som jag i min oskuld helt missat - tills alldeles nyligen. Och därför aldrig heller fattat att "lättpackning" kan väcka så mycket irritation och elaka skämt. Det handlar ju bara om lite eftertanke och att inte släpa med sig onödigheter och dubbleringar - tänkte jag.
Jag kollar ju vad saker väger om jag (mycket sällan) behöver köpa något nytt, men jag har helt vanliga uteprylar, och har aldrig köpt någon ny bara för att det är lättare än min gamla motsvarighet.
Men nu har jag testat att vara med i en FB-grupp som skulle handla om UL-utrustning, och insett att "UL" lika gärna kan stå för prylhets och någon sorts sport eller tävling kring det hela, där man silar mygg genom att väga plastpåsar men ibland sväljer kameler vid val av de stora utrustningsdelarna. Eller bara inte tänker på helheten och vad man kunnat lämna hemma.
Och då kan jag förstå bättre, att andra gör sig lustiga kring begreppet.
Det är just därför jag tycker att den här tråden behövs. Den försöker ju visa att man kan inte måste slänga upp några månadslöner och specialimportera utrustning från Japan eller USA, om man av en eller annan anledning inte vill bära tungt.
Ja just ämnet ultralätt utrustning har ett väldigt märkligt debattklimat, särskilt på facebook och i sverige.
Det här projektet föddes ju egentligen i en facebookgrupp. Där kunde det inte fortsätta då listan tydligen innehåller utrustning som är "konkret tung" och "mellanmjölk" och alla möjliga liknande nedlåtande kommentarer som jag fick. Totalvikten är visserligen låg, även med den gruppens mått mätt, men de enskilda delarna är visst för tunga. Man räknar inte allt som ett system utan räknar vikt på specifika detaljer och då blir det svårt att hålla nere priset. Visserligen accepterar man lite tyngre utrustning, så länge den kommer från vissa specifika tillverkare eller vissa specifika material, som givetvis har väldigt höga priser. Den här typen av billig utrustning får dock inte väga så här mycket som den gör. Det blir väldigt svårt att hålla en tight budget med sådana kriterier.
Det här projektet föddes egentligen i en facebookgrupp. Där accepterar man betydligt högre totalvikter men jag har fått tydligt besked om att jag inte får tipsa om denna listan där då utrustningen på listan är "konkret tung", "mellanmjölk", och många andra nedlåtande kommentarer. Totalvikten är låg, även för att vara i den gruppen, men de enskilda delarna väger för mycket. Visserligen accepterar man enskild utrustning med lite högre vikt men då ska den vara från specifika företag som har en väldigt hög prisbild (tänk dubbla priser gentemot Hilleberg men utan hållbarheten, kundsupporten och garantin). Jag fick höra att det är
helt ointressant att försöka få ihop en utrustning för att gå i skogen med en budget på under 15000kr, den som vill vandra lätt får helt enkelt "prioritera". Och att projektet
riskerar att avskräcka folk från vandring. Jag flyttade hit istället, mycket bättre.
Det är bara ett exempel på hur höga tongångar det kan bli när det handlar om lätt utrustning. Tyvärr blir det lätt en ekokammare där det enda som tycks ändras med tiden är att de priser som framstår som "normala" blir högre och högre.
Så detta är ett försök till en slags motpol mot prylhetsen. En lista på prylar, mot prylhets, en aning motsägelsefullt kanske. Detta med tongångarna i andra hörn av internet är kanske ingen diskussion som borde ta upp plats här men kanske ändå rimligt att upplysa om bakgrunden så att den som inte känner till klimatet på facebook kan förstå vad projektet har som motpol.