Har HB unna och är 193cm med STS R 2.6 regular ca 25mm högt då fungerar det bra men med 50-75 mm som andra har kanske du tar i innertältet har haft Marmot hydrogen L sovsäck och sover på sidan.
Har HS himalaya 2p på vintern ska ev prova Unna på vintern med om man ej ska på långtur troligen ok.
Det bör vara 230 L på inner tältet och kupolformat annars blir det litet Nallo fungerar ej för mig pga lutning på innertältet.
Har ett NH cloud ving 2 som testat nu i höst uppsatt åt ´fel ´håll med vind in mot inner tält med mesh ok pga ca 40 cm hög solid inner i den ändan.Mycket rymligt och billigt lite problem med att vatten blir kvar på det delvis platta taket, uppsatt med absid mot vinden och sträckt mot marken bra vidstabilitet men klarar enl min test vindkantring lägst ca 1550 gr utan påsar med bågar och 12 markpinnar och alla staglinor.säljs med footprint då ca 1700gr inkl påsar.
Har även bergans sl 1p ca 930 gr ok med förhöjda kortsidor dock liten abside litet gaskök ev ok i nödfall inne mkt vindtåligt även med förhöjning,längd ok men ej ok höjd,mesh i inner tält utom ingångsdörr.
Bergans trollhätta 1p rymligt men även detta lite lågt bra längd,mesh inner tält.
Hade ett Robens goldkrets 1p som jag ångrade att retunerades pga att ventilarionshuv tar takhöjd och extremt varmt på dagen på sommaren pga solit innertält ca 1250 gr nu slutsållt,tillräckligt varmt för högfjäll längd ok takhöjd ej ok.sommar är ju troligt anv omr.mkt starka vävar många trådar per ytenhet.
Avråder från ´USA´ tält resnings ide om inv skellet och löst yttertält mkt svårt sätta upp själv i blåst samt blir våttt innertält,ev 2p om god vana.(ända misslyckade tältresning bra vattenhämtare flera liter i badkar golv)
Även provat Jack Wolfsky Exolite 1p avråder då helt nytt spänner yttertält som ett UV skadat och man vågar knappt kroka fast i bågarna luktar även starkt kemikalier fast lagn klister ej läckt.
Waude rekomenderas om man acepterar polyster vävar med polyuretan inpregnering som ett bra budget och miljövänligt alternativ.
Avviker från TS på slutet av inägget men ville dela med mig om provade tält från en vindutsatt plats och även satt upp i regn bl NH och MSR , HB unna testat 16 d i Abisko varav ca 10 på högfjäll blåst och regn max 2 min helt uppsatt och packn inne och du kan ta av kläder och torka i absid och laga mat ok,ett av de ĺättaste´ 4 -S 1p tälten med bra livslängd.
PS Bergans har jag på öppetköp.3st olika tält kan ju räcka.