Jag var med om att en person i min bekantskapskrets fick en stroke förra sommaren. Personen Hade precis klivit i vattnet för att bada (från klippor) Hon sjönk ihop och kunde inte kontrollera sin balans. Hon spydde ganska omgående. Vi fick bära upp henne på klippan där hon blev liggande. Don hade svårt att prata sammanhängande, hade synrubbningar, samt en viss påverkan på ena pupillen. Hon fick vård inom en timma och är idag helt återställd.
En liten brasklapp att komma ihåg är att MIGRÄN kan ha snarlika symptom som en stroke. Detta vet jag av egen erfarenhet då jag lidit av migrän i hela min uppväxt. Ett undantag kan kanske vara förlamningssymptomen som vad jag vet är ovanliga. Symbortfall, talsvårigheter, kräkning mm hade jag nästan varje gång.
En liten brasklapp att komma ihåg är att MIGRÄN kan ha snarlika symptom som en stroke. Detta vet jag av egen erfarenhet då jag lidit av migrän i hela min uppväxt. Ett undantag kan kanske vara förlamningssymptomen som vad jag vet är ovanliga. Symbortfall, talsvårigheter, kräkning mm hade jag nästan varje gång.