Nordesjö; sa:
Bra tips, tanken är mycket god.
Men den här diagnosmetoden är såklart inte heltäckande, och man ska kanske inte helt lita på löftet om att alla kan räddas.
Och man kan få en stroke utan att det ger utslag med den beskrivna metoden.
Det är ingen mirakelmetod.
Men det betyder ju inte att man inte får använda metoden...
Problemet med just stroke är väl att så få känner igen det? Om den allmänna kunskapen var lika god om symtomen på stroke som den är om symtomen på t ex hjärtinfarkt/kärlkramp, så skulle det rädda många liv varje år. Förhoppningsvis kan den nya kunskapen om hur man vänder stroke (blodproppslösande läkemedel insatta inom tre timmar) och hur man rehabiliterar strokepatienter leda till att man ytterligare uppmärksammar "självdiagnostik".
De flesta (män) vet att om de plötsligt får ont i bröstet när de är ute och går i kylan, så är det doktorn (helst akuten!) som gäller. Det kryllar av allehanda ont-i-bröstetpatienter på akutmottagningen, som inte har hjärtrelaterade problem. Å andra sidan, fångar man desto fler hjärtinfarkter, symtomen är s a s "överinklusiva".
Med stroke är det tvärtom. Bortsett från att en del symtom är rätt subtila, så finns det en uppsjö symtom som är rätt tydliga, om inte för den drabbade så åtminstone för omgivningen. Plötsliga funktionsbortfall i sånt som hjärnan styr: balans, tal, mimik, koordination (tappar kaffekoppen), ögonrörelser etc borde egentligen leda tanken till stroke. Om man räknar in sammanhanget (fylla, trötthet etc) och exkluderar symtom som inte kommit plötsligt, så tror jag att många liv skulle kunna räddas bara fler sökte akuten i rätt läge.
Spam-mail är däremot ett otyg. Ofta nyttjar de just viljan att hjälpa andra människor. Pajjade mailservrar är bara ett problem, ett annat är att den mailadress du skickar ifrån blir synlig för alla som tar emot mailet, och deras adresser blir tydliga för nästa generation kedjemailare etc. På så vis sprids e-mailadresser, och nya spam-mail och annan skit bara väller in. Varje dag rensar jag tiotals spam ur min breflåda. Väldigt synd, eftersom kedjebrev är en bra spridningsmetod (uppenbarligen!)