...
Kanske man på svenskt sätt kan kompormissa och ev inte hålla stationer/stugor öppet i renkalvningsitd då jag antar att störningar får störst konsekvenser.
...
/Patrik
Detta görs redan och har inte löst problemet.
...
Kanske man på svenskt sätt kan kompormissa och ev inte hålla stationer/stugor öppet i renkalvningsitd då jag antar att störningar får störst konsekvenser.
...
/Patrik
Det där var rätt drygt sagt. Det lockar väl mest till sig nybörjare som inte riktigt vågar tälta utan övar sig med stugor för att senare i livet gå vidare med tältning. Som jag nu gör mina första stapplande vinterturer, nej jag känner mig inte bekväm med att tälta ensam på kalfjället på vintern, men "av någon anledning" tycker jag om att åka skidor där. Latmask, kanske det, men livet är inte en tävling i machostrapatser.Jag skulle då inte sakna STF i fjällen då de lockar till sig bekväma latmaskar som inte orkar tälta och leva vildmarksliv, men som ändå vill vara där uppe av nån anledning.
Men tror inte att nånting kommer förändras. Lite käbbel från samerna och diskussioner i media hit och dit, men sen blir STF kvar som idag. Tycker de borde räcka med fjällstationer vid "entréerna" till fjällvärlden.
Faktum är. att om man vill gå in via Snasahögarna klaar man sig med dagtåg från nästan godtycklig plats i Sverige: tåg till Enafors, fri övernattning på lämlig plats i närheten.Jämtlandstriangeln och omkringliggande fjäll mm har fördelen av bra tågkommunikationer. För Sveriges koldioxidavtryck torde det vara fördelaktigt med vandringssemestrar inom landet jämfört med att flyga utomlands för vandringar.
Hur stor eller hur liten är vandringsturismens påverkan på renskötseln?
Renskötsel som använder helikoptrar och motorcyklar drivna av fossila bränslen i fjällnaturen under barmarkssäsongerna är inte okontroversiell. Naturbeteskött kan produceras med mindre miljöpåverkan t ex kan renar hållas i hägn vilket ökar köttproduktionen per miljöpåverkan inbillar jag mig.
Visa reglering av alla verksamheter i fjällen behövs. Att t ex tillåta helikoptertrafik för skidåkare som åker i orörd snö nedför fjälltoppar i områden där renarna kalvar på vårvintern tycker jag är orimligt.
Thure
Ny fjällstation? Ddn nuvarande byggdes väl 1980-83. Vad jag vet har den senare i omgångar renoverats och delvis byggts om, för servering. Men att det byggts en NY station visste jag inte.Det blir nog inte så lätt för samerna att få stöd mot gruvor, vindkraftverk och liknande när man har dödat fjällturismen i Jämtland. Men var det inte väntat efter att ha läst Handölsdalens samebys remissvar i utredningen om fjällturismen där de väl i princip kunde tänka sig en "fjällstation" i Handöl och en enda led rakt igenom området. Länsstyrelsen har ju också börjat avveckla ledunderhållet som exempelvis genom att inte ersätta bron över Handölan som ju med ett gör Bunnerfjällen betydligt mer svårtilgängligt. När Mannsjöstugan brändes ner av länsstyrelsen i Skäckerfjällen kunde man se vart det barkade. Det var ju ett stort misstag av STF att bygga en ny fjällstation vid Sylarna som sannolikt bara får stå ett par år innan den bränns ner.
Faktum är. att om man vill gå in via Snasahögarna klaar man sig med dagtåg från nästan godtycklig plats i Sverige: tåg till Enafors, fri övernattning på lämlig plats i närheten.
Hela inlägget är mycket bra, men jag gillar särskilt den sista meningen.Det där var rätt drygt sagt. Det lockar väl mest till sig nybörjare som inte riktigt vågar tälta utan övar sig med stugor för att senare i livet gå vidare med tältning. Som jag nu gör mina första stapplande vinterturer, nej jag känner mig inte bekväm med att tälta ensam på kalfjället på vintern, men "av någon anledning" tycker jag om att åka skidor där. Latmask, kanske det, men livet är inte en tävling i machostrapatser.
vad du tar åt dig! var stod det i inlägget att det handlade om dig? ta av dig koftanDet där var rätt drygt sagt. Det lockar väl mest till sig nybörjare som inte riktigt vågar tälta utan övar sig med stugor för att senare i livet gå vidare med tältning. Som jag nu gör mina första stapplande vinterturer, nej jag känner mig inte bekväm med att tälta ensam på kalfjället på vintern, men "av någon anledning" tycker jag om att åka skidor där. Latmask, kanske det, men livet är inte en tävling i machostrapatser.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen | Svenska Turistföreningen | 44 |