Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför tror du att samebyarna skulle vilja det?!!

Nu har ju alla enats om inga matserveringar, mindre vinstintressen.
Tänker att dom blivit överkörda av mycket och renskötsel mm börjar bli svårt ekonomiskt och då kanske samebyar skulle kunna satsa mer på turism och kultur och då blir det dom själva som anpassar det för renskötseln. Men jag har ingen aning om något av det här eller hur debatten har sett ut, var bara en tanke som det kanske redan har pratats nog om.
 
Jag tycker nog att alla kan sansa sig lite. Det som har hänt är att STF fått backa från sin mer lyxiga verksamhet och korta sommarsäsongen ett par veckor. STF bedriver ju en kommersiell verksamhet och har inte på något sätt företräde framför andra lokala verksamheter. Det är fortfarande så att den som vill kan vandra i Jämtland och Härjedalen. Med tanke på hur många som varit kritiska mot den riktning som STF tagit på senare år borde vi generellt vara nöjda nu när det blir en återgång till en mera självhushållande verksamhet.
 
Väg även in att Samebyarnas renar även påverkar mångfalden negativt då dom omöjliggör att återintroducera Vildrenen som tidigare ingått i vår naturliga fauna.

Dessutom så är det inte ovanligt att "Tamrenen" till skillnad mot Vildrenen vallas med helikopter, skoter och crossmotorcykel och dom flyttas i vissa fall med lastbil vilket varken kan anses som miljö eller klimatvänligt som jämförelse.

Rennäringen är det naturvidrigaste vi har i Sverige. Ett komplett vansinne. Som nu alltså tar nya proportioner där man efter att ha lokalt utrotat X antal arter och kraftigt decimerat andra, nu hoppar på människan.

Det var bara en tidsfråga...

Det här vansinnet med tamboskap i den vilda naturen som alltså ger 0,3% av svenskens köttkonsumtion på en yta av halva Sverige...

Ja ni hörde rätt. 0,3%!! på en yta av halva Sverige.

Dessutom kraftigt subventionerat av skattebetalare.

Tamboskap ska bedrivas inom avgränsade områden. Det är en självklarhet och en icke-fråga.
Att halva Sverige snart är en biologisk öken pga det här vansinnet är en skam för Sverige och hela Europa.
Ovärdigt.

Rennnäringens värde sitter i det kulturella. Ingenting annat. Och det kulturella kan man bedriva på helt andra premisser än det som nu sker.

Idag är jag glad att jag sedan länge bojkottat allt vad naturvidrigt Renkött heter och skulle självklart aldrig komma på tanken att köpa någon sameslöjd eller på annat sätt stödja dessa naturföraktare.

Det hoppas jag ingen annan gör heller så länge det ser ut såhär.
 
Rennäringen är det naturvidrigaste vi har i Sverige. Ett komplett vansinne. Som nu alltså tar nya proportioner där man efter att ha lokalt utrotat X antal arter och kraftigt decimerat andra, nu hoppar på människan.
Angående ditt påstående att rennäringen nu skulle ge sig på att "utrota" och "decimera" människorna så faller det på sin egen orimlighet, se mitt inlägg i den andra tråden.
Att halva Sverige snart är en biologisk öken pga det här vansinnet är en skam för Sverige och hela Europa.
Ovärdigt.
Angående ditt andra påstående så undrar jag hur det då kommer sig att jag jämt hittar, se och träffar på en mångfald av olika djur och olika växter när jag är ute i skogen eller på fjälls. Oftast fler arter/sorter än jag kan räkna.
Du kanske har en annan uppfattning av ordet öken än gemene mannen har.
 
Jag tycker nog att alla kan sansa sig lite. Det som har hänt är att STF fått backa från sin mer lyxiga verksamhet och korta sommarsäsongen ett par veckor. STF bedriver ju en kommersiell verksamhet och har inte på något sätt företräde framför andra lokala verksamheter. Det är fortfarande så att den som vill kan vandra i Jämtland och Härjedalen. Med tanke på hur många som varit kritiska mot den riktning som STF tagit på senare år borde vi generellt vara nöjda nu när det blir en återgång till en mera självhushållande verksamhet.
Jag är jättenöjd!

Men sansa sig... Det finns känslor i det här. Jag är chockad över beslutet kring Gåsen som inte har något med storskalig kommersiell verksamhet att göra. Det är en liten fjällstuga! Medan fjällstationerna får fortsätta. Jag skulle förstå om man måste minska eller pausa verksamheten i ett område som det där Gåsen ligger för att efter några år utvärdera effekterna. Men att helt stänga samt SKRIVA ÖVER en stuga till att bli privat renvaktarstuga, det är ju irreversibelt. Vilket är syftet? Den här delen av uppgörelsen är obegriplig. Allt skulle ju ske i hållbarhetens namn...?

Vi snackar en av de vackraste utsiktsplatserna som finns - ja den kan nästan kandidera bland topp 10 Sverige. Att helt BOMMA IGEN det för stugvandrarna, det är verkligen märkligt. Och jag är inte en stugvandrare.

För min del får det här centrala området mer än gärna övergå till helt ledlöst. Det finns fantastisk natur i de krokarna, undersköna Härjångsdalen, fjällräv (fast jag har aldrig sett själv), de unika moränryggarna i Holkendurrie... Jag ser verkligen fram emot att inte behöva möta folk där.

Men jag hade unnat alla en natt i självhushållet på Gåsen.

Det kan inte vara de få som tar sig till Gåsen som slitit på naturen.

Det kan inte vara de få som tar sig till Gåsen som stört renen.
 
Senast ändrad:
Angående ditt påstående att rennäringen nu skulle ge sig på att "utrota" och "decimera" människorna så faller det på sin egen orimlighet, se mitt inlägg i den andra tråden.

Angående ditt andra påstående så undrar jag hur det då kommer sig att jag jämt hittar, se och träffar på en mångfald av olika djur och olika växter när jag är ute i skogen eller på fjälls. Oftast fler arter/sorter än jag kan räkna.
Du kanske har en annan uppfattning av ordet öken än gemene mannen har.

Uppenbarligen.

Jag pratar om däggdjur här. Även i viss mån fågel.
En biologisk öken bestående av tamboskap.

Decimera människor i fjällvärlden är ju just precis vad som händer nu. I vart fall är det det överliggande målet.
 
Det här vansinnet med tamboskap i den vilda naturen som alltså ger 0,3% av svenskens köttkonsumtion på en yta av halva Sverige...
Nja, problemet i det här sammanhanget är väl inte att renen tar för mycket plats utan att vi äter för mycket kraftfoderutfodrade kor. Om vi började äta bara naturbeteskött tror jag att renens andel av köttkonsumtionen skulle stiga rätt mycket.
 
Nja, problemet i det här sammanhanget är väl inte att renen tar för mycket plats utan att vi äter för mycket kraftfoderutfodrade kor. Om vi började äta bara naturbeteskött tror jag att renens andel av köttkonsumtionen skulle stiga rätt mycket.

Nej, det hade inte blivit mycket mer eftersom man säljer det man har. Det finns inget mer och inget går till spillo.
Mycket går utomlands eftersom det betalas mer. Samtidigt som vi får betala kalset genom skattesubventioner per kilo Renkött.

0,3% av Svenskens köttkonsumtion för halva Sveriges yta alltså.
Det är det vi har att arbeta med här...

Att äta naturbeteskött är ju direkt vansinne. Vår gemensamma natur är till för de vilda djuren. Inte köttindustri och tamboskap. Det kan aldrig någonsin bli nått annat är naturvidrigt.
 
Nja, problemet i det här sammanhanget är väl inte att renen tar för mycket plats utan att vi äter för mycket kraftfoderutfodrade kor. Om vi började äta bara naturbeteskött tror jag att renens andel av köttkonsumtionen skulle stiga rätt mycket.


Ska vi vara ärliga så ger Renskötseln rätt lite i förhållande till areal och kostnad, den förefaller även att ha svårt att överleva på sikt på egna meriter.

ren.PNG


Länk

Därmed inte sagt att det inte är att föredra kött från frigående eller vilda djur generellt, gott, klimatsmart och inte sällan närproducerat.
 
Senast ändrad:
Skulle gärna köpa torkat renkött ibland, men det är ju fantasi-ockerpriser, så det går tyvärr bort.

Och som sagt renskötseln går med storförlust, och överlever bara pga bidrag. Men det är ju rätt att stödja den samiska kulturen.
 
.....Men det är ju rätt att stödja den samiska kulturen.

Nja, det är väl just Samiska yrkesgruppen renskötare som skördar huvuddelen av bidragen, Samer utan koppling till just renskötsel stöds väl inte så där jättemycket i sin kultur om jag förstått rätt.

Så det är väl egentligen mer ett yrke en en folkgrupp som hålls med konstgjord andning via skattemedel ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 44

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg