Jag hade nog, i mån av vikt, haft bra kängor men tagit med ett par lätta och bekväma "vandrarsandaler" (alternativt lätta sportskor, men personligen hade jag hellre valt bra sandaler) för lättare sträckor samt för att ge fötterna en paus från kängorna under kvällar och eventuella längre raster längs vägen.
Har gått i Australien, och det är definitivt kängor/vandrarskor som gäller, även i varma klimat. Själv hade jag rejäla "vandrarskor" snarare än kängor och det gick utmärkt, men sen gick jag i sandaler så fort terrängen tillät. Även för sandaler gäller att vissa är bättre än andra att gå i, även om de förstås aldrig kan jämföras med kängor med avseende på stöd. Ett problem är att man riskerar att halka omkring med foten inuti sandalen de är för stora/för breda eller har för smala remmar (dvs ger dåligt stöd för foten). Personligen ogillar jag t.ex. sandaler av teva-typen, jag tycker att modellen med en sidorem på ena sidan är instabil i kombination med tunna remmar, och tyvärr har just dammodellerna ofta ganska tunna remmar (varför ska tjejer behöva mindre stöd för foten än killar egentligen?).
Hittar man inga vettiga sandaler i dammodell är ett tips om man är tjej och inte har för stora fötter att spana på barnavdelningen -vissa märken har pojksandaler upp till storlek 37-38 och de är mer lika herrmodellerna i typen (breda remmar). Men man får prova noga så att de sitter bra eftersom de ibland är för breda, och då halkar man omkring med foten inuti dem ändå.