Håller på att planera lite inför kommande kajakpaddlingen, det blir 12 dagar. Jag har endel elektronik som behöver försörjas med ström. Vet dock inte riktigt hur jag ska lösa det, ekonomin spelar roll men även funktionaliteten såklart.
Jag har denna solcell
http://www.ecokraft.se/powerfilm-r14-rullbar-solpanel-14w-154v/114-0
Har funderat på att ta med ett MCbatteri.
Elektroniken är följande
- Canon 5DMKII batterier(har i dagsläget 2st batterier)
- Garmin Dakota20(har ett par uppsättningar fräscha uppladdningsbara)
- GoPro batterier(har 2 st)
- Mobiltelefon
- Dator??
Att skaffa fler batterier till mina två kameror undviker jag helst, då detta skulle bli dyrt, specielt då jag skulle behöva komplettera med ännu fler minneskort = dyrt.
Då återstår att ta med min bärbara notebok och kontinuerligt tömma minneskorten på denna, så det är nog igentligen den fiffigaste lösningen. Vilket batteri köper jag? Hur långt räcker sånt portabelt batteri? Vad väger det, typ?
T.ex. mina Canon batterierna så anger de dessa siffror för laddning cirka 2,5 timmar *vid 23 °C. GoPro batterierna är mycket mindre så de går nog lite snabbare. Sen så lite ström till datorn. Men kan tänka mig att den aldrig behövs laddas, den kommer endast användas till att dra över bilder/film. Kommer även passera Rödlöga efter ett par dagar, så skulle kunna ladda lite där om man frågar snällt kanske?
Hur gör ni andra med batterierna till gpsen? kör ni uppladdningsbara eller inte? Jag har iaf använt ickeladdningsbara till min Navisafe lampa eftersom den används relativt lite.
Men det kanske är väldigt bulkigt att ha med sig ett MCbatteri? kanske isf är värt att suga på det sura äpplet att punga upp kosing till extra batterier(då främst kamerorna jag syftar på) och inte köpa fler minneskort och lita på att datorn inte dör i fält?
Om någon fortfarande har ögonen öppna efter dessa rader får jag väl vara glad och hoppas på återkoppling.