Laddning av Gps och mobil.

Det beror ju lite på vad behoven är

Jag har en mobiltelefon som har rejält med kapacitet och knappast behöver laddas på 2 veckor. Men sen har jag ju en surfmobil också, bra för att gå in på vädersiter om man har kontakt med internet. Den kommer bara att slås på vid behov. Eftersom jag redan använder litium AA för GPS:en, så är den billigare lådan från Kjelle & C tillräcklig för att få reservkapacitet till surfmobilen.

Det räcker för mig.
 
Ganska snorigt pris du pyntar för en uppladdning me Lithium R6 - skulle inte ens tänka tanken fast jag höll på att förblöda och behövde ladda för att ringa 112
 
Nja, jag räknar faktiskt med att en fulladdad surfmobil som tillbringar mesta tiden avstängd ska räcka med råge. Men jag vill ha en reservkapacitet omutifallatt. Utan för mycket prylar, teknik och mek. Och litum AA har jag ändå med. Så det är en simpel lösning. Jag behöver ju inte tömma 4 lithium AA för att kolla på en vädersite.

Men den reserven är dyr, jo.
 
Håller på att planera lite inför kommande kajakpaddlingen, det blir 12 dagar. Jag har endel elektronik som behöver försörjas med ström. Vet dock inte riktigt hur jag ska lösa det, ekonomin spelar roll men även funktionaliteten såklart.

Jag har denna solcell http://www.ecokraft.se/powerfilm-r14-rullbar-solpanel-14w-154v/114-0
Har funderat på att ta med ett MCbatteri.

Elektroniken är följande
  • Canon 5DMKII batterier(har i dagsläget 2st batterier)
  • Garmin Dakota20(har ett par uppsättningar fräscha uppladdningsbara)
  • GoPro batterier(har 2 st)
  • Mobiltelefon
  • Dator??

Att skaffa fler batterier till mina två kameror undviker jag helst, då detta skulle bli dyrt, specielt då jag skulle behöva komplettera med ännu fler minneskort = dyrt.:(

Då återstår att ta med min bärbara notebok och kontinuerligt tömma minneskorten på denna, så det är nog igentligen den fiffigaste lösningen. Vilket batteri köper jag? Hur långt räcker sånt portabelt batteri? Vad väger det, typ?

T.ex. mina Canon batterierna så anger de dessa siffror för laddning cirka 2,5 timmar *vid 23 °C. GoPro batterierna är mycket mindre så de går nog lite snabbare. Sen så lite ström till datorn. Men kan tänka mig att den aldrig behövs laddas, den kommer endast användas till att dra över bilder/film. Kommer även passera Rödlöga efter ett par dagar, så skulle kunna ladda lite där om man frågar snällt kanske?

Hur gör ni andra med batterierna till gpsen? kör ni uppladdningsbara eller inte? Jag har iaf använt ickeladdningsbara till min Navisafe lampa eftersom den används relativt lite.

Men det kanske är väldigt bulkigt att ha med sig ett MCbatteri? kanske isf är värt att suga på det sura äpplet att punga upp kosing till extra batterier(då främst kamerorna jag syftar på) och inte köpa fler minneskort och lita på att datorn inte dör i fält?



Om någon fortfarande har ögonen öppna efter dessa rader får jag väl vara glad och hoppas på återkoppling.
 
Du får göra lite tester på tex hur länge du kan ha note-boken igång innan laddning när du skyfflar över datat från minnena .

detta kan du sitta hemma och testa - utgår från fulladda note-bok, starta upp den - kör över minnena från kamerna/minneskorten, stäng av, slå på kör över minnen....

och räkna med hur många gånger du kan göra det innan batteriet är tomt - sedan bör du ha ett humm på hur fort note-boken tappar i batterikapacitet med tiden - dvs. hur mycket tappar den på 14 dagar orörd. - ibland så kan det vara lite underhållsgrejor som strömsatt USB i sleepläge mm. som tömmer batteriet i notboken bara på några dagar fast du inte använder den alls.

Nu vet jag inte vad det är för anslutningsmöjligheter som följde med din rullbara solpanel - men kan den leverera 16 -18 Volt olastat (typ har en cigaretttändaruttagshylsa som anslutning) och ge åtminstone halv ampere vid 15 Volt och stark solsken så skulle jag titta på en telecom blybatteri från biltema tex. 80-410 för 189:- är på 7.2 Ah och väger 2.7 kg

alternativet är 80412, på 12 Ah men då börja batteriet bli ganska tung, 4.3 kg


telecom-blybatteriet är tålig och kan läggas i alla lägen, till skillnad från vanligt MC-batteri med proppar och synlig flytande syra i, även om det inte är rekommendabelt just upp och ned under uppladdning eller kraftig urladdning.

Hur laddar du grejorna - vad är det för laddare och vilken inspänning vill dom ha?.

Här måste du ha 12-voltsladdare för alla dina prylar. Många laddare har dålig verkninsgrad och eldar upp en stor del av den energin till värme som ditt 12-voltsbatteri och solpanel har/ger. Räkna med att minst 50% av energin förvinner i laddningsprocessen oavsett om du laddar med USB-laddare för grejorna som har USB-laddning etc.

om solpanelen har inbyggd backdiod så kan du ansluta panelens anslutningar direkt till 12-volt batteriet anslutning (plus mot plus - minus mot minus - var noga med detta och koppla inte fel - bygg gärna en kontakt där det inte går att koppla fel)

Med 7.2 Ah batteriet och vid snabb urladdning på ett par timmar (typ 2-3 ampere ström till laddaren som laddar dina prylar) kan du få ut hälften (ca 3.5 Ah) ur batteriet och med långsammare laddare typ 700 mA förbrukare så kan du få ut hela kapaciteten på ca 10 timmar urladdningstid. Din solpanel kan förmodligen ladda upp den igen på en hel solig dag om du har solpanelen utbredd på båten från morron till kväll - att ha en voltmeter för att se polspänningen är bra då om spänningen är uppåt 14 Volt över batteripolerna så kan du använda batteriet för att ladda dina prylar (med solpanelen kvar inkopplad parallellt om det är dagtid) och sjunker spänningen under 11 Volt så får du koppla ut laddaren till utrustningen igen och vänta tills batteriet med solpanelen inkoppad kommit upp till 14 Volt igen innan nästa laddningsomgång.

Ett 12-voltsbatteri på 7.2 Ah har ca 75 Wh tillgängliga vid 10 timmars urladdningstid och med hur laddare till dina olika grejor är byggda idag så får du in maximalt 30 - 50% av dessa wattimmar in i din utrustnings batterier.

Det som kommer vara jobbigast att ladda är din note-bok (undvik om du kan om du inte vill offra två-tre dagar på detta i strömsamlande i soligt väder enkom för detta ) - sådana brukar ha batterier med 40-50 Ah och tömmer säkert ovanstående 12-voltsbatteri minst 2 ggr i laddprocessen innan den är fulladdat då laddningen brukar vara förenat med stora förluster i laddare mm. - här bör du försöka hitta en 12-volt-laddare som inte laddar så fort - dvs. inte drar så mycket ström från batteriet på en gång då du annars bara kan ladda typ halvtimme - timme åt gången innan du måste ladda 12-voltsbatteriet i halv till hel soldag igen....
 
I skärgården kan vindgenerator vara ett mycket bra alternativ, den kan riggas upp nattetid och beroende på vind ger den bra med effekt. Kopplat till ett mindre 12V högeffektsbatteri typ MC-storlek så har du möjlighet att ladda och driva rätt ordentliga apparater.

Dock kan man fråga sig om man behöver en laptop, det finns mobiler eller läsplattor som klarar samma användningsområden till en bråkdel av effektförbrukningen. En iPad klarar tex en timme om dagen i en vecka utan laddning. GPS har man inte på hela tiden utan bara vid dimma etc.
 
Tack för ditt svar Torbjörn har endel att tänka, och testa :) Angående laptop/ipad etc så fungerar inte det med en platta, eftersom det jag eftersökte från den är att banka rawfiler(bilder) + film. Då fylls en 62gb ipad upp rätt fort.
 
Det finns ju speciella urtankningsburkar med inbyggd hårddisk för diverse minneskort.
Vi har en uråldrig Jobo som funkar utmärkt, Tömmer eller kopierar minneskort på kort tid och drar lite ström.
Finns säkert en modernare variant med bättre prestanda.
Den vi har är i vilket fall mycket smidigare än en laptop, så länge du inte ska kolla på bilderna samtidigt.
 

Liknande trådar