Laddning av Gps och mobil.

Jag har gått och suktat ett tag efter en solcellsladdare som är döpt till "Fuse" och tillverkas av Voltaic.

Finns att köpa i Sverige hos Adisgladis.

Kommer förmodligen att inhandla en någon gång under sommaren, återkommer med recension i så fall.
 
Är ni ute efter ett system som laddar GPSen direkt eller som laddar uppladdningsbara batterier som ni sedan sätter in i GPSen.
Jag har också en Etrex Legend hcx och är i så fall ute efter det sistnämnda.

/t
 
På senaste turen laddade jag min mobil (Motorola Defy) med en batteriladdare från Kjell & Co som även fungerar som Powerpack:
44672.jpg

Med denna Powerpack kan man ladda i princip allt som laddas via USB. Det medföljer även adaptrar för en massa olika mobiltelefonfabrikat.

Powerpacken går på 4 st vanliga NiMH-batterier och det blir inte så förskräckligt tungt att ta med sig ett gäng sådana batterier.

Enda problemet jag råkade ut för var att det inte gick att ladda telefonen när Powerpacken låg ute i solen en riktigt varm dag. Antar att något överhettningsskydd slog till. Sen glömde jag GPS:en i telefonen på en natt när jag skulle ladda och det blev lite för mycket för Powerpacken så batteriet i mobilen blev inte mycket laddat den natten.
 
Kjell & C har även en enklare svart låda (utan batterier AA) som rymmer 4 st AA och har USB-utgång för 99 SEK. Jag har provat att ladda en ZTE Blade med denna låda. Det går så där.
Jag tror att utspänningen blir en aning för låg med NiMh. Mobilen blir aldrig fulladdad.

Med 4 lithum AA blir utspänningen högre (men det finns någon elektronik som reglerar utspänningen på USB-utgången) och laddningen går längre men fullt blir det inte.
Däremot kan man ju använda mobilen med lådan inkopplad. Hur lång tid man får med lådan inkopplad har jag inte provat ännu.
 
Jag har testat en rad mer eller mindre kluriga varianter för att ladda i fält; solcellsladdare, 'powebanks' osv men kommit fram till att i praktiken är det väldigt svårt att hitta något som kommer i närheten av att helt sonika ha extrabatterier till prylarna - förlusterna är för stora när man skapar och skickar omkring elektricitet. Och det blir betydligt mycket bulkigare och tyngre att ta med sig utrustning för att ladda. Därför står "utbytbart batteri" kvar väldigt högt på önskelistan när jag väljer nya teknikprylar att använda i fält, inte minst mobiltelefonen som ersätter allt fler av de andra pryttlarna.
 
Energiinnehållet i i 4 AA (6V 2000mA är väl knappt dubbelt över vad ett vanligt mobilbatteri ger. 3,7V och 1500mA.

Minus förluster i spänningstabiliseringen som ger usb 5,1V utspänningen.

Man får väl i teorin ut en fulladdning.

Det blir ett löjligt högt pris för strömmen....

EDIT

Jag skall fnula på en lösning med denna panel från Kjell 44008 , har tidigare kört den me Blyaccar på sådär 2-3Ah men de väger bly...

Lägga på med Li ion celler(18650) på baksidan 2 st seriekopplade serier pararellt - man bör få +5Ah och sådär en 12V - vilket ger 60W - sedan en 12V till Usb5,1 omvandlare - switchad och strömsnål.
Utan tillskott från solpanelen bör man kunna ladda upp en snitt peksärmsmobil 8 gånger

Panelen lär inte mata ut mycket mer än en 100mA,cellerna har inbyggda skydd och desutom
tar man ju ut en del ström så¨risken med överldanning är ju obefintlig.
Li ion celler är ju inte så där jätte bra att överladda....

Haha men med en sån har man ström så det räcker
 
Senast ändrad:
Energiinnehållet i i 4 AA (6V 2000mA är väl knappt dubbelt över vad ett vanligt mobilbatteri ger. 3,7V och 1500mA.

Precis, det är ju bara att räkna

6 x 2.2 = 13.2 Wh
3.7 x 1.5 = 5.55 Wh

Sen är det ju ofta så att ett batteri måste laddas med ungefär 20% mer energi än man vill ta ut, så för att ladda ett batteri på 3.7 V 1500 mAh så kommer man troligen behöva minst 6-7 Wh. Och som du säger, det blir en del förluster i omvandlingen.
 

Liknande trådar