• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kvinnodagen (Och vi män då...?)

malindo; sa:
Om jag inte ár helt felunderrättad sà ár det inte frâgan om en dag fór kvinnor i allmánhet, utan det är den Internationella Dagen för förvärvsarbetande kvinnor.

Så då är det egentligen tänkt att de ska arbeta extra länge den dan, kanske?

/Håkan

Deet är den dagen dà det plötsligt dyker upp en massa graffiti med texten:

Manolo: idag lagar du middagen!

Mvh / Mats

Tja...det här blev ju intressant...=)
Håller med Nordesjo om att:

"Allvarligt talat så är ju "internationella kvinnodagens" existens ett tydligt bevis på att kvinnor ses som något vid sidan av den "riktiga" världen. Det finns typ våffeldagen, teckenspråksdagen och kvinnodagen.

Alla dagar är väl kvinnodagar?

Så egentligen kan man inte säga att vi uppnått rättvisa för kvinnorna förrän det finns en mansdag också. Eller ingetdera."

Sen kan man ju ju sig in i debatten med ordet "feminism".
Behövs det verkligen ett ord till för "jämställdhet" ?

Fast det är kanske lättare att säga att man är "feminist", än att man är "för jämställdhet"
Själv är jag för det senare, för jag tror att feminismen kan skapa mer klyftor i sin frammarsch.

Feminism:
"rörelse som kämpar för jämställdhet mellan könen, kvinnosaksrörelse"

backpacker; sa:
Feminism:
"rörelse som kämpar för jämställdhet mellan könen, kvinnosaksrörelse"
Tyvärr får en del ord med tiden en överförd betydelse. Efter att i flera år fått höra de mest framträdande förkämparna för "feminismen" breda ut sig i media så ryggar i alla fall jag lite för det ordet. Jag associerar idag ordet "feminist" till kvinnans motsvarighet till "male chauvenist pig".

Det vore...

inte helt fel om man kunde få en kvinnas synpunkt på ämnet...
Och för att kritisera utsidan.se....
Det finns ett särskilt "tjejforum".
Kunde dock inte hitta ett killforum....
Tycker nog det borde finnas ett där vi kan diskutera tjejer,läsa världsproblem m.m.

/Linus

jo det gör stor skillnad. Det var arbetarkvinnornas internationella dag förut, men inte nu minsann. Å det är nog satans synd, för det är då man får allt kalasande och en massa tjafs om utseende och det ständigt aktuella och tydligen mycket viktiga frågan "ska kvinnor raka benen eller inte?!" dyker upp. Och tråkigt nog hamnar de VIKTIGA frågorna i skymundan, faktumet att kvinnor har lägre lön än män, att kvinnor har svårare att ta sig in på arbetsmarknaden, att kvinnor ses som en halv varelse... Därför ska man INTE ha en lila åttonde mars. Å det här är ju väsentliga saker att ta upp. Men kanske inte på utsidan??? Isåfall på ett annat plan, tycker ja iallafall.

sant så Kristin Berglund.
Samtidigt är det ganska kul att framhäva de små ganska oväsentliga sakerna också...
Feminister (extrema) framhäver ofta liknande åsikter, och då kan vi män bli irriterade över detta...
Och det är just vad detta är...extrema åsikter...
Men ändå sånt vi män kan bli lite smålacka på.
Dock utan några större korståg...=)
För en större debatt bör det ligga utanför utsidan.se, men ämnet var mest menat som lite debattgodis och jag tror inte många tar det på precis största allvar...

/Linus

Ahh telegirl!!

Vilken härig idé hon kom med! Kraftiga bonuspoäng till den som la upp det här inlägget, första med lite härlig humor på... tror jag iaf...

Och om man vill ha rakade ben beror väl på om man vill vara fin eller ful. Vill ni kvinnor gå omkring och se oaktraktiva ut så är det lugnt för min del. Men jag förstår inte hela syftet med att försöka se ful ut, vara fin är väl ingen synd?? själv så rakar jag både pung och går på gym nån gång ibland...

En grej till som jag har funderat på är om feminister egentligen vill ha jämställdhet. Så satans förbannade som vissa är på män så tror jag knbappast att dom nöjer sig med att vara jämställda, snarare kämpar dom ett krig om vem som ska vara i topp..

Re: Ahh telegirl!!

Neiru; sa:
Men jag förstår inte hela syftet med att försöka se ful ut, vara fin är väl ingen synd?? själv så rakar jag både pung och går på gym nån gång ibland...

LITE FÖR MYCKET INFORMATION!!!! (fel forum, du vill nog till http://www.smygis.com .. där delar man med sig av den typen av information)

Skönhet ligger i betraktarens öga, glöm aldrig det!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg