Håkan Strotz ska medverka vid en överlevnadsdag i Ljungby, kanske är värt att åka dit och lyssna på mannen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
kurser...
- Trådstartare -Patric-
- Start datum
Tyvärr den har blivet inställd, EU förbjuder plågsamma ålförsök, även om syftet (och slutresultatet) är gott.-Patric-; sa:(Annars så kan du åka till brattwurstens förlovade land och lyssna på en annan av mina hjältar, Håkan Karlsson som skall hålla föredrag i forntida ålrökning i Bremen om 2 veckor!)
/Håkan
PS Tebax till kursen, berätta mer om innehållet, för tjyvingen!
Bilder
Tog du inga kort på dina äventyr i skogen???
Tog du inga kort på dina äventyr i skogen???
Håkan Strotz - är det han som är/var på Ombergs Naturskola och bl a tycker att man ska flå haren så att man kan använda skinnet till mössa utan att behöva sy? Och pratar "owedig östschötska"?
Var var ni?
Lyssnade på honom för länge sedan och det var mycket intressant (rekommenderas).
/Stina
PS: Det där med mössan var något som fastnade. DS
Var var ni?
Lyssnade på honom för länge sedan och det var mycket intressant (rekommenderas).
/Stina
cykelstina; sa:Håkan Strotz - är det han som är/var på Ombergs Naturskola och bl a tycker att man ska flå haren så att man kan använda skinnet till mössa utan att behöva sy? Och pratar "owedig östschötska"?
Var var ni?
/Stina
Japp det var med all säkerhet Håkan. Han drev den Naturskolan ett par år. Håkan slår man inte på fingrarna vad gäller det Patric redan nämnt, han är helt otroligt duktig.
/mattias
Helledudanemej!
Oj,
"Jag kommer att gå fler kurser för Håkan oavsett om han fortsätter med SÖS eller i annat regi.. Skall någon gå en kurs så rekomenderar jag Håkan Strotz, det finns säkert sådan med vassare teoretisk kunskap som Källman men jag tror inte att det finns många som besitter den totala kompetens vad gällande teori, praktik och forntidsteknik som Håkan har.. Jag är otroligt ödmjuk gällande den mannens kunskaper.. herre jevlar!!"
Oj, tänker du gifta dig med honom....
En kult håller på att skapas! Snälla coola ner vet ja, det är väl en vanlig människa!
jannep
Oj,
"Jag kommer att gå fler kurser för Håkan oavsett om han fortsätter med SÖS eller i annat regi.. Skall någon gå en kurs så rekomenderar jag Håkan Strotz, det finns säkert sådan med vassare teoretisk kunskap som Källman men jag tror inte att det finns många som besitter den totala kompetens vad gällande teori, praktik och forntidsteknik som Håkan har.. Jag är otroligt ödmjuk gällande den mannens kunskaper.. herre jevlar!!"
En kult håller på att skapas! Snälla coola ner vet ja, det är väl en vanlig människa!
jannep
Re: Helledudanemej!
Hehe vanlig och vanlig
Men ovanligt kunnig, vilket man förstår när man träffat honom.
/mattias
Yappah; sa:Oj,
jannep
Hehe vanlig och vanlig
/mattias
Håkan K; sa:Tebax till kursen, berätta mer om innehållet, för tjyvingen!
Just det Putte, du sitter väl aldrig och ARBETAR??? Vi äro alla fulla av förväntan inför vilka bravader och primitva metoder herrn har att förtälja om såhär i efterhand.
Kom an nu!
/ G
Jovisst e det samma Håkan vi alla pratar om, han vissade inte trixet med haren denna gången men en massa andra fiffiga trix. Som svar till Jan E så kan jag säga att inget giftemål är planerat men ändock en kurs eller två till..
Angående upplägget för den här övningen var att jag och några till med olika frilufsvana skulle tillbringa några dagar med Håkan Strotz i skogen.
1. Det började med grundläggande teori.
2. Knivbyggning och utbildning i handhavande av kniv.. Vad man skall tänka på i valet av kniv och hur man använder den på bästa sätt.. Nu är nog Håkan sponsrad av Mora för kontentan var att det finns nog få knivar som är så bra till det priset man betalar som en Mora-kniv(inte rostfri eller laminat)..
3. Bivakutbildning i löv och barrskog både teoretiskt och praktiskt. (vi sov i skiten..
)
4. Matlagningstekniker som den klassiska kokgropen.
5. Elduppgörningstekniker med bla pinnar, Håkan berättade om alla rykten och historier om elduppgörning med pinnar, han avlivade en hel del myter.. Vi fick sedan alla göra upp eld med pinnar.. Vi gick igenom de olika fnöskena som tex. Fnöskticka, sprängticka och bomullsfnöske.. VI gjorde upp eld med de klassiska eldstålen och dom riktiga med flinta.. Håkan visade oxå hur man gör med mora-kniven och flinta (jag behöver mer träning där, fick gnista men inget mer)..
6. Fisketekniker, tittade på de vanliga teknikerna samt fiskde en hel del, fick bra med fisk trott eller ej!!
7. En dag med utbildning i ätliga växter samt insammlande av dessa, det e ju vår så det fanns massor av det mesta.. Pratade även om det här med att äta insekter, många säger att det inte går p.g.r. parasiter och skit, Håkan hävdar att det är till stor del en myt som många har bestämmt sig för att stå fast vid, det mesta går att äta om man koker det..huh
8. Det var begränsad tid med vi hade beställt en riktig kolhydrattömning och det fixade Håkan.. Det var för dom som inte gjort det tidigare lärorikt..
Håkan var hela tiden noga med att inte tala om för någon vad dom gjorde fel, var man osäker så fick man fråga.. Det hela kändes väldigt avslappnat. Kursen låg hela tiden på den utbildningsnivån som passade gruppen eftersom han inte bara slängde in en massa information om allt, han startade en dialog och väckte ett intresse, därefter så kom frågorna från gruppen..
Èn annan kul grej, jag har aldig sett någon i naturen med så spartansk utrustning, snacka om att leva som man lär..
Angående upplägget för den här övningen var att jag och några till med olika frilufsvana skulle tillbringa några dagar med Håkan Strotz i skogen.
1. Det började med grundläggande teori.
2. Knivbyggning och utbildning i handhavande av kniv.. Vad man skall tänka på i valet av kniv och hur man använder den på bästa sätt.. Nu är nog Håkan sponsrad av Mora för kontentan var att det finns nog få knivar som är så bra till det priset man betalar som en Mora-kniv(inte rostfri eller laminat)..
3. Bivakutbildning i löv och barrskog både teoretiskt och praktiskt. (vi sov i skiten..
4. Matlagningstekniker som den klassiska kokgropen.
5. Elduppgörningstekniker med bla pinnar, Håkan berättade om alla rykten och historier om elduppgörning med pinnar, han avlivade en hel del myter.. Vi fick sedan alla göra upp eld med pinnar.. Vi gick igenom de olika fnöskena som tex. Fnöskticka, sprängticka och bomullsfnöske.. VI gjorde upp eld med de klassiska eldstålen och dom riktiga med flinta.. Håkan visade oxå hur man gör med mora-kniven och flinta (jag behöver mer träning där, fick gnista men inget mer)..
6. Fisketekniker, tittade på de vanliga teknikerna samt fiskde en hel del, fick bra med fisk trott eller ej!!
7. En dag med utbildning i ätliga växter samt insammlande av dessa, det e ju vår så det fanns massor av det mesta.. Pratade även om det här med att äta insekter, många säger att det inte går p.g.r. parasiter och skit, Håkan hävdar att det är till stor del en myt som många har bestämmt sig för att stå fast vid, det mesta går att äta om man koker det..huh
8. Det var begränsad tid med vi hade beställt en riktig kolhydrattömning och det fixade Håkan.. Det var för dom som inte gjort det tidigare lärorikt..
Håkan var hela tiden noga med att inte tala om för någon vad dom gjorde fel, var man osäker så fick man fråga.. Det hela kändes väldigt avslappnat. Kursen låg hela tiden på den utbildningsnivån som passade gruppen eftersom han inte bara slängde in en massa information om allt, han startade en dialog och väckte ett intresse, därefter så kom frågorna från gruppen..
Èn annan kul grej, jag har aldig sett någon i naturen med så spartansk utrustning, snacka om att leva som man lär..
-Patric-; sa:En annan kul grej, jag har aldig sett någon i naturen med så spartansk utrustning, snacka om att leva som man lär..
VAd var det för spartasnk utrustning som han hade?
En gammal LK70, ett snett och vingt liggunderlag av tovad ull, en nerklippt del av en pressening från statoil eller billigare, militärens myggnät, en morakniv, en bra dunsovsäck(det enda värt att lägga pengar på enl. Håkan) och en uppsättning plåtburkar av olika sort och storlek.. hmmm, var det allt? Näää, han hade med en lite sax av kirurgmodell.!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
|
Lite längre kurser i "överlevnad" | Överlevnad | 11 | |
|
Kurser? | Överlevnad | 4 | |
|
Kurser | Överlevnad | 0 | |
|
Kurser | Överlevnad | 14 |
Liknande trådar