kurser...

Meen.. Ulf då! Kan du inte bara erkänna hur det egentligen ligger till, jag vet.. Jag lider nämnligen själv av samma sjuka, knivsjukan.. Moran e precis lika kompetent som vilken annan kniv som helst och många fall bättre än knivar med konstiga parerskydd och infällningar av bladet som är helt idiotiska, man kan till och med använda Mora kolstålskniv att slå mot flinta för att göra eld.. Detta är obestridbara faktum!.. Men, men.. VI e ju lite knivsjuka, vi gillar fina knivar, det e inget att skämmas över. Själv så har jag massor med knivar, favoriten är en svindyr lappkniv(ingen budgetskit som fällkniven) och en massa andra.. Sanningen är att det är läckrare med en schön pukko hängande vid sidan än en 35:- Mora, men e den bättre än Moran? näää... inte nån dag i veckan!

Säg efter mig: Jag är en knivfetischist och det skäms jag inte för!!

Näee... Erkänner ALDRIG!
Jag har ju bara en kniv, en A1... Har jag något finare går det bara sönder!

Skämt å sido, så har jag provat ganska mycket och med olika kolstålsmoraknivar att skå eld med dem, men inte lyckats - till skillnad mot riktigt elddon (obs! skrytvarning) som jag behärskar i ur o skur.

Gör heller inget anspåk på att bära fram Graalen.

-Patric-; sa:
Var det Håkan som var kursledare?

Nix, vi hade Sven Isaksson och Åse Johannessen som instruktörer. Jag tyckte de var mycket kompetenta och vettiga. De hade också bra koll på hela gruppen under utedygnen då blodsockret var mer än lovligt lågt. :)

Frivilligkurser

Vecka 28 gick jag en överlevnadskurs i FVRFs (flygvapenfrivilliga) regi vid FMHS, F14.

Jag kan inte annat än tala mycket väl om den utbildning och tilämpningsövning vi fick. Kunniga och duktiga instruktörer (utbildade vid FÖC om någon undrar) lärde ut allt "från grunden", och lyckades hela tiden droppa guldkorn även om sådant man ansåg sig behärska.

Kursen var praktikt inriktad och ganska allmänt hållen. Deltagarna var folk av blandad ålder och bakgrund, "MÖP-faktorn" var väldigt låg.

En stor fördel med att gå en kurs är att man under några dagar, och under viss kontroll, får prova på att klara sig i skogen med mycket spartansk utrustning. Detta kan ju vara svårt att göra på egen hand och dessutom förutsätter ju en nästan regelrätt "överlevnad" med begränsad utrusning att man gör våld på allemansrätt osv.
Jag tänker då t.ex på de mängder granris och slanor som går åt, fiske osv.

Ulf

Å, nu är det min tur att rodna. Man tackar, men var så lugn, vi återvände till normaltillståndet okompetenta och ovettiga så snart alla hade åkt hem! Jag måste berömma Elina som var en hejare i skogen, (Nej, vi har inte utväxlat mutor). Kom igen, fler tjejer till överlevnadskurserna, vill jag bara säga. Vi jobbar på att nästa års kurs blir ännu bättre efter synpunkterna från i år!
Hälsar
Åse

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
WildHeart Kurser? Överlevnad 4
rapture Kurser Överlevnad 0
Tallrot Kurser Överlevnad 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg