kurser...

Bomtjackalack Pastorn!!

Men du Pastorn.. Vi har tyvärr förlänge sedan lämnat ursprunget i tråden! Numera diskuterar vi bara kursernas vara eller icke vara! Sedan så kommer jag inte riktigt ihåg vilken kurs som var bäst, militärt så är elitförbandet FBU´s kurser överlägsna FJS och KJS töntarna, civilt så fanns det en massa skumma kurser och det var nog SÖS som kändes mest seriösa.

Det handlar inte heller om att vara rädd i skogen utan att utveckla sitt frilufsande till ytterligare ett plan..

Jag myser iofs gärna ännu mer i skogen!

:)

Jag ger mig!

Hej, OK jag ger mig med uppsträckta händer!

Otroligt vad många kände sig sårade av kritiken mot överlevnadsfenomenet!
Jag erkänner att jag har alla de böcker som finns och att jag även har varit ute i skogen, fjället mm.
Till Stina kan meddelas att kärleksört dock inte växer på fjället så där kan man inte knapra på den!

Men kärleksörten kan kanske ge andra saker att knapra på (hö, hö).

Vad jag har försökt förmedla med mina inlägg är att överlevnad inte behöver blåsas upp så hemskt. Bush craft är nog ett bättre namn på det man kan göra.

Då jag levt i Kanada större delen av mitt vuxna liv så har jag bl a gått kurs med Mors Kochansky (skrivit boken Northern Bushcraft, nånting sånt).

Då syftet med tråden var att prata om kurser så kan hans kurs rekommenderas mycket varmt. Slår det mesta vad jag förstår.Vid Univ. of Calgary har man universitetskurser i "outdoor techniques" som debattörerna här skulle kalla för överlevnadskurser men som inte alls uppfattas som sådana av kursdeltagarna.
Ett annat kurstips är att försöka komma med på de kanadensiska "rödrockarnas" (RCMP) kurs i search & rescue. Här lär man sig frivillig räddningstjänst samtidigt som man får en bra utbildning i att ta vara på sig själv med enkla medel och att använda utrustningen på många olika sätt.

Over and out!

Jannep

avslutad210712

Gäst
Funderar själv på att gå en överlevnadskurs. Inte för att jag tror att jag någonsin kommer att behöva kunskapen men kunskap är inte tung att bära. Idag skulle jag inte ha en aning om vad som går att äta eller framförallt vad som är bra att äta i naturen förutom då bär men det finns inte året om. Klarar mig säkert bra så länge jag har min packning med mig men den kan man bli av med av olika anledningar och då blir det tungt för min del. Så den här typen av kurser ser jag inte alls som onödiga. Kan nog hitta massor av andra kurser som folk går som för MIN del känns totalt bortkastade.

Re: Jag ger mig!

Yappah; sa:
Till Stina kan meddelas att kärleksört dock inte växer på fjället så där kan man inte knapra på den!
Men nästan... Inte Kärleksörten (Sedum telephium) men en annan i familjen Sedum, nämligen Rosenroten (Sedum rosea) växer i fjällen. Och det är inte så ovanligt att ta fel på dessa...

/Ulf - messerschmitter

Re: Re: Jag ger mig!

Ulf M; sa:
Yappah; sa:
Men nästan... Inte Kärleksörten (Sedum telephium) men en annan i familjen Sedum, nämligen Rosenroten (Sedum rosea) växer i fjällen. Och det är inte så ovanligt att ta fel på dessa...

/Ulf - messerschmitter

Rosenrot = Rhodiola rosea om man ska vara petig..:)
Smakar inte speciellt gott men luktar fillemang!!

/mattias

Re: Re: Jag ger mig!

Ulf M; sa:

/Ulf - messerschmitter

Då har jag lärt mig det! Trodde jag hade koll på den i alla fall. Jag ska informera min lärare också ;-)

/Stina

Re: Jag ger mig!

Yappah; sa:
Otroligt vad många kände sig sårade av kritiken mot överlevnadsfenomenet!

Nja... jag ser inte någon som har känt sig sårad av din kritik i denna tråd. Det handlade väl mer om att du uttryckte dig väldigt polariserat och verkade ha en sådan sv/v syn på det här med överlevnadsutbildningar.

Det var väl det som var fundamentet för att folk reagerade - vilket de gjorde rätt i, tycker jag.

/Mats

SÖS-kursen

Ge oss rapporten, Putte!

Var det en riktig överlevnadskurs, eller var det som Martin misstänkte en veckoslutsvistelse på Södersjukhusets hispa?

/Håkan

SÖS?

Jag blev inte klok på vem som stod för kursen, men det e skit samma egentligen.. Kursledaren var SÖS ordförande Håkan Strotz. Antingen så är Håkan den mest imponerande människa jag någonsin träffat eller så är han den största struntprataren i universum, jag är rätt övertygad om det första..

Sidan om en otrolig teoretisk kunskap så besitter han helt vansinninga praktiska kunskaper i fan ta mig allt!! Många myter har slagit sönder och jag har lärt mig otroligt mycke både ny kunskap och förbättrad gammal.. Jag visste inte heller hur infekterad hela den här branschen är med en massa prestige och strunt..

Jag kommer att gå fler kurser för Håkan oavsett om han fortsätter med SÖS eller i annat regi.. Skall någon gå en kurs så rekomenderar jag Håkan Strotz, det finns säkert sådan med vassare teoretisk kunskap som Källman men jag tror inte att det finns många som besitter den totala kompetens vad gällande teori, praktik och forntidsteknik som Håkan har.. Jag är otroligt ödmjuk gällande den mannens kunskaper.. herre jevlar!!

Re: SÖS?

-Patric-; sa:
Antingen så är Håkan den mest imponerande människa jag någonsin träffat eller så är han den största struntprataren i universum, jag är rätt övertygad om det första..

Sidan om en otrolig teoretisk kunskap så besitter han helt vansinninga praktiska kunskaper i fan ta mig allt!! Många myter har slagit sönder och jag har lärt mig otroligt mycke både ny kunskap och förbättrad gammal..

Jag kommer att gå fler kurser för Håkan oavsett om han fortsätter med SÖS eller i annat regi..

Jag är otroligt ödmjuk gällande den mannens kunskaper.. herre jevlar!!
Oohh, jag rodnar...

/Håkan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
WildHeart Kurser? Överlevnad 4
rapture Kurser Överlevnad 0
Tallrot Kurser Överlevnad 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg