Re: Vad är egentligen överlevnad?
Du är väldigt kategorisk utan att egentligen ta till dig av vad vi andra skrivit.. Vad har du själv för erfarenheter som gör att du på detta sätt kan totalt såga den här grenen av friluftsliv?
Anledningen till att den här tråden startades var min nyfikenhet på "överlevnadsutbildningar", jag har som jag tidigare skrivit gjort flera veckolånga överlevnadsutbildningar under min värnplikt på FJS(inte elitstyrkan FBU)... Det samt 25års frilufsande på stegrande nivå gör att jag känner mer och mer för att gå tillbaka till ursprunget där varje del av utrustningen är genomtänkt o.s.v. med andra ord, Back to Basic! Jag kan naturligtvis läsa mig till en massa och det har jag gjort, men genom att träffa andra med liknande intresse och kunskap så kan jag lära mig mer.
Eller som djungelordspråket säger: Du kan inte lära dig karate från en bok!!
Har du statestik till detta påstående?
En del av överlevnadskunskap är just att inte försätta sig i en överlevnadssituation, då har man misslyckats! Därför hamnar kanske inte folk med kunskap i dessa situationer...
Vem har sagt att det handlar om att "överleva" i naturen? Det handlar om att FÖRDJUPA sina kunskaper och sitt intresse.. Det var som en klok skribent en gång sade på forumet: Det enda som behövs för att överleva i Sverige är en chockladkaka, det är inte så långt till någon väg att det behövs mer!
Nu fattar jag inte.. Det e fel att gå kurs, det e fel att köpa böcker.. Men store allsmäktige mästare, tala om för flocken hur det skall göras?
Varför?
Yappah; sa:"Överlevnadskurser" är ju inget annat än lite av varje av friluftskunskap. Dvs orientering, grundläggande kostkunskap, scouting, vattenrening, fiske etc. Alls inget märkvärdigt egentligen., Jag anser att man blir rätt lurad i att gå en kurs i överlevnad. Ser man det som en kul och social grej där man får leka stenåldersmänniska, plåga sig själv, leka lite "gerillasoldat" etc så är det väl OK att ha det som kul hobby. Men hur stor är nyttan?
Du är väldigt kategorisk utan att egentligen ta till dig av vad vi andra skrivit.. Vad har du själv för erfarenheter som gör att du på detta sätt kan totalt såga den här grenen av friluftsliv?
Anledningen till att den här tråden startades var min nyfikenhet på "överlevnadsutbildningar", jag har som jag tidigare skrivit gjort flera veckolånga överlevnadsutbildningar under min värnplikt på FJS(inte elitstyrkan FBU)... Det samt 25års frilufsande på stegrande nivå gör att jag känner mer och mer för att gå tillbaka till ursprunget där varje del av utrustningen är genomtänkt o.s.v. med andra ord, Back to Basic! Jag kan naturligtvis läsa mig till en massa och det har jag gjort, men genom att träffa andra med liknande intresse och kunskap så kan jag lära mig mer.
Eller som djungelordspråket säger: Du kan inte lära dig karate från en bok!!
Yappah; sa:De flesta som omkommer under friliftslivet gör det därför att man inte har kunskap om den utrustning man har och hur en tur skall läggas upp. Få omkomna på fjället skulle ha haft någon hjälp av en överlevnadskurs. Här borde man istället gått en kurs i planering och övat med sin utrustning.
Har du statestik till detta påstående?
En del av överlevnadskunskap är just att inte försätta sig i en överlevnadssituation, då har man misslyckats! Därför hamnar kanske inte folk med kunskap i dessa situationer...
Vem har sagt att det handlar om att "överleva" i naturen? Det handlar om att FÖRDJUPA sina kunskaper och sitt intresse.. Det var som en klok skribent en gång sade på forumet: Det enda som behövs för att överleva i Sverige är en chockladkaka, det är inte så långt till någon väg att det behövs mer!
Yappah; sa:Och jag undrar hur många som köper böcker om överlevnad verkligen provat på? Det finns nog många soffpotatisar som kan allt men inte fixar det i verkligheten.
Nu fattar jag inte.. Det e fel att gå kurs, det e fel att köpa böcker.. Men store allsmäktige mästare, tala om för flocken hur det skall göras?
Yappah; sa:Visst är överlevnad spännande i mångas ögon men det är egentligen inte särskilt märkvärdigt som sak men däremot fascinerande som fenomen att så många finnder det så intressant!
Varför?
Yappah; sa:Hoppas det blir nåt svar!
Mvh
jannep