kurser...

Skall man akta sig för fördomar eller för att inte vara kritiskt granskande och tänkande? Jag tror att det är bra att vara kritisk.. Det finns helt säkert många kompetenta kursledare där ute men jag är övertygad om att det finns många tomtar som vill tjäna pengar på ganska bristfällig kunskap.. Därför så är det rätt bra att kolla upp dom som håller kurserna.. Jag har en del erfarenhet(inte specialutbildningarna vid elitförbandet FBU, men ändå) och vill inte lägga pengarna på någon som har i princip samma kunskap som mig..

Jag uppskattar länken för den var fan ta mig den bästa samlingen av länkar till liknande aktiviteter jag har sett.. Jag kommer fortsättningsvis att vara kritiskt granskande!

Varsegod...:)
Kommer att själv gå med i SÖS under våren och gå några kurser för dom har ett bra utbud.
Kommer även att forsätta gå kurser i överlevnad med Fbu.
Vi kanshe syns i terränglådan...

Alltid dessa miltärer...

Hej igen,
funderar på hur det kommer sig att militärer verkar ha ensamrätt på att vara experter på överlevnad? Givetvis begriper jag behovet av överlevnadskunskaper inom det militära, men de skiljer sig bitvis från civila behovet.

Och en civil situation skapar ingen överlevnadssituation om man är förberedd med planering, mat och annan utrustning samt ett färdmeddelande. Militärt kan uppdraget man är ute på sluta i en nödsituation t ex man blir jagad av fiender, fångtagande etc.

En civil utesituation kräver egentligen ingennödask eller nåt annat. Eldstålen ersätter enbart tändstickor mm.

De riktiga experterna är faktiskt ursprungsbefolkningarna. Det är de som kan sakerna. Många hemliga underrättelsetjänster skickar sina fältagenter till t ex inuterna på Grönland. Så var fallet med de franska agenterna som var med och spränge Greenpeace fartyg Rainbow Warrior. Det finns andra exempel.

Militärerna är kanske smarta som har hittat födkrokar för 15000 spänn för en kurs som man egentligen inte behöver.

Personligen tror jag att överlevnadsintresset bygger på nån slags urban stenåldersromantik. Då har jag hellre romantik i en ren sovsäck utan rök från elden.

Jannep

lkk; sa:
Varsegod...:)
Kommer att själv gå med i SÖS under våren och gå några kurser för dom har ett bra utbud.
Kommer även att forsätta gå kurser i överlevnad med Fbu.
Vi kanshe syns i terränglådan...

Det är nog smart att skaffa sig kunskap från flera olika källor, då kan du nyttja det bästa av båda ställena! :)

Re: Alltid dessa miltärer...

Yappah; sa:
Militärerna är kanske smarta som har hittat födkrokar för 15000 spänn för en kurs som man egentligen inte behöver.

Personligen tror jag att överlevnadsintresset bygger på nån slags urban stenåldersromantik. Då har jag hellre romantik i en ren sovsäck utan rök från elden.

Jannep

Nu är det inte bara militärer som håller överlevnadskurser.. Lite av det du säger om militärar är det jag rent allmänt är kritisk mot, hur seriösa är folk.. Är det bara profit utan kunskap eller? Sedan så är det så att vill man gå seriösa kurser så kostar det ofta en slant, men det handlar inte om lyxturism för 15 tusen kronor i alla fallen, SÖS är betydligt billigare och dokumenterat seriösa!

Sedan så tror jag att din personliga teori om överlevnadsintresse är fel, det finns säkert folk som gjör det av den anledningen men de flesta gör det nog för att få ytterligare en dimension av sitt friluftsliv, mer vertyg i väskan helt enkelt.. Det handlar nog oftare om en kunskapstörst än en rädsla för att hamna i situationer som kräver överlevnadskunnande..

If u pay peanuts, u get monkeys!

Yappah; sa:
Och en civil situation skapar ingen överlevnadssituation om man är förberedd med planering, mat och annan utrustning samt ett färdmeddelande.

Det där skulle jag nog kalla för önsketänkande. Exemplen är många på situationer där civilister hamnat nöd och inte klarat sig tack vare att de saknade nödvändiga kunskaper i överlevnad. Så finns det även exempel på situationer när civilister klarat livhanken just tack vare att de haft sådana kunskaper. För det mesta så händer det ju inget oförutsett men när det händer så...

/Jesper

Yappah; sa:
Hej igen,
funderar på hur det kommer sig att militärer verkar ha ensamrätt på att vara experter på överlevnad? Givetvis begriper jag behovet av överlevnadskunskaper inom det militära, men de skiljer sig bitvis från civila behovet.

De riktiga experterna är faktiskt ursprungsbefolkningarna. Det är de som kan sakerna.

Jannep

Tycker inte alls att det är militärer som har ensamrätt när det gäller överlevnad. I sverige är det väldigt populärt att säga att man blivit upplärd av Lars Fält som är lite av en kändis inom området. Men det finns även Harry Sepp och Stefan Källman som båda jobbar för civilförsvaret och såvitt jag vet är de inga gamla militärer utan har bara arbetat med forskning åt försvaret.

Militären har sedan länge drivit forskning inom området överlevnad och då har man tittat på gamla tekniker och hur ursprungsbefolkningen gjort.

Den kursen för 15000:- som drivs uppe i norrland av Ray Mears och Lars ält är ingen överlevnadskurs utan är mer en kurs om forntida tekniker eller bushcraft som det kallas. Det handlar mer om att kunna leva på vad naturen har att tillgå än att överleva tills hjälp anländer. Helt enkelt ett primitivare sätt att bedriva friluftsliv.

Re: Re: Alltid dessa miltärer...

sajberjohan; sa:
Den kursen för 15000:- som drivs uppe i norrland av Ray Mears och Lars ält är ingen överlevnadskurs utan är mer en kurs om forntida tekniker eller bushcraft som det kallas. Det handlar mer om att kunna leva på vad naturen har att tillgå än att överleva tills hjälp anländer. Helt enkelt ett primitivare sätt att bedriva friluftsliv.

mm.. Det verkar som det gått troll i "överlevnadsutbildningar" och kurser till höger och vänster, det engelska uttrycket "bushcraft" är mer talande för den intresse-grenen inom friluftsliv..

Det e klart, ska Ray Mears och Lars Fält hålla en kurs ihop så kostar det.. Precis som om ´man vill ha gym-instruktioner av Arnold..

Nu tycker jag inte att vi skall förfula Svenskan mer genom att anamma "bushcraft" utan vi får helt enkelt själv hitta ett passande namn på din beskrivning.. "Helt enkelt ett primitivare sätt att bedriva friluftsliv" fast lite kortare :)

Vad är egentligen överlevnad?

Hej, skoj att det blev lite reaktion på mitt inlägg om "militärernas monopol poå överlevnad".

Givetvis är det så att det finns andra än militärer eller fd militärer som ger kurser i överlevnad.

Men är inte hela överlevnadsgrejen rätt så påhittad och en trendprodukt som mycket annat?
Om man tittar i gamla miltära handböcker så innehöll "fria kriget kunskaper" närapå exakt samma saker som man idag kallar för "överlevnadskurs". Det fanns även fångtjänstutbildning som nog var hårdare än dagens (dvs idag mer reglerad). Flygvapnets personal var det första att utbildas i överlevnad för att de sulle kunna återanvändas efter anfall mot Tyskland under 2:a VK. Det var främst Vietnamkriget som införde begreppet SERE och de överlevnadsinslag som därmed ingick. Orsaken var att de amerikanska militärerna som oftast rekryterades från grupper av arbetslösa i storstäderna inte hade det minsta kännedom om natur och friluftsliv.
Jämför i Norge där det inte idag ens finns en bästsäljamnde norsk bok om överlevand, utan den som säljs bäst är den svenska av Stefan Källman och Harry Sepp (som enligt författartexten på boken inte är någon forskare som någon påstod. Vad jag förstått är Stefan Källman den ende som forskat på överlevnad i Sverige och troligen även internationellt). Norska försvaret har främst överlevnadsutbildning för sina specialförband och det har tillkommit de senaste åren. Så överlevnadutbildning har stark koppling till det allmänna friluftskunnandet.

"Överlevnadskurser" är ju inget annat än lite av varje av friluftskunskap. Dvs orientering, grundläggande kostkunskap, scouting, vattenrening, fiske etc. Alls inget märkvärdigt egentligen., Jag anser att man blir rätt lurad i att gå en kurs i överlevnad. Ser man det som en kul och social grej där man får leka stenåldersmänniska, plåga sig själv, leka lite "gerillasoldat" etc så är det väl OK att ha det som kul hobby. Men hur stor är nyttan?

De flesta som omkommer under friliftslivet gör det därför att man inte har kunskap om den utrustning man har och hur en tur skall läggas upp. Få omkomna på fjället skulle ha haft någon hjälp av en överlevnadskurs. Här borde man istället gått en kurs i planering och övat med sin utrustning.

Och jag undrar hur många som köper böcker om överlevnad verkligen provat på? Det finns nog många soffpotatisar som kan allt men inte fixar det i verkligheten.

Visst är överlevnad spännande i mångas ögon men det är egentligen inte särskilt märkvärdigt som sak men däremot fascinerande som fenomen att så många finnder det så intressant!

Hoppas det blir nåt svar!

Mvh

jannep

Re: Vad är egentligen överlevnad?

Yappah; sa:
Hej, skoj att det blev lite reaktion på mitt inlägg om "militärernas monopol poå överlevnad".

Givetvis är det så att det finns andra än militärer eller fd militärer som ger kurser i överlevnad.

Men är inte hela överlevnadsgrejen rätt så påhittad och en trendprodukt som mycket annat?
Om man tittar i gamla miltära handböcker så innehöll "fria kriget kunskaper" närapå exakt samma saker som man idag kallar för "överlevnadskurs". Det fanns även fångtjänstutbildning som nog var hårdare än dagens (dvs idag mer reglerad). Flygvapnets personal var det första att utbildas i överlevnad för att de sulle kunna återanvändas efter anfall mot Tyskland under 2:a VK. Det var främst Vietnamkriget som införde begreppet SERE och de överlevnadsinslag som därmed ingick. Orsaken var att de amerikanska militärerna som oftast rekryterades från grupper av arbetslösa i storstäderna inte hade det minsta kännedom om natur och friluftsliv.
Jämför i Norge där det inte idag ens finns en bästsäljamnde norsk bok om överlevand, utan den som säljs bäst är den svenska av Stefan Källman och Harry Sepp (som enligt författartexten på boken inte är någon forskare som någon påstod. Vad jag förstått är Stefan Källman den ende som forskat på överlevnad i Sverige och troligen även internationellt). Norska försvaret har främst överlevnadsutbildning för sina specialförband och det har tillkommit de senaste åren. Så överlevnadutbildning har stark koppling till det allmänna friluftskunnandet.

"Överlevnadskurser" är ju inget annat än lite av varje av friluftskunskap. Dvs orientering, grundläggande kostkunskap, scouting, vattenrening, fiske etc. Alls inget märkvärdigt egentligen., Jag anser att man blir rätt lurad i att gå en kurs i överlevnad. Ser man det som en kul och social grej där man får leka stenåldersmänniska, plåga sig själv, leka lite "gerillasoldat" etc så är det väl OK att ha det som kul hobby. Men hur stor är nyttan?

De flesta som omkommer under friliftslivet gör det därför att man inte har kunskap om den utrustning man har och hur en tur skall läggas upp. Få omkomna på fjället skulle ha haft någon hjälp av en överlevnadskurs. Här borde man istället gått en kurs i planering och övat med sin utrustning.

Och jag undrar hur många som köper böcker om överlevnad verkligen provat på? Det finns nog många soffpotatisar som kan allt men inte fixar det i verkligheten.

Visst är överlevnad spännande i mångas ögon men det är egentligen inte särskilt märkvärdigt som sak men däremot fascinerande som fenomen att så många finnder det så intressant!

Hoppas det blir nåt svar!

Mvh

jannep

Kan hålla med dig om att planering och kunskapen om utrustningen är viktiga. Precis som du säger är det, mig veterligen, väldigt få som behöver ta till grundläggande överlevnads kunskaper i en nödsituation.

Undrar dock om du någonsin gått en seriös överlevnadskurs. Att ha kostkunskap hjälper dig knappast om du inte vet vad du kan äta. Listan kan göras lång!

Nä det är inget märkvärdigt alls. Det är bara det att man ska lära sig det. Det är väldigt olika människor som går överlevnadskurser, inte bara de som går i fjällen!

Om det är en trend så har den hållt i sig ganska länge då det redan i mitten på 80 talet var ganska populärt. Visst det är nog många som har det som en hobbie precis som allt annat, jag tycker inte det är något fel i det!

Så kallade skrivbords överlevare blir ganska omgående genomskådade av de som praktiskt håller på och är genuint intresserad av ämnet.

Det är ju också så att många kursdeltagare får en helt annan förståelse och respekt för naturen efter att ha gått en överlevnadskurs, vilket jag tycker är nog så viktigt.

/mattias

Re: Vad är egentligen överlevnad?

Yappah; sa:
De flesta som omkommer under friliftslivet gör det därför att man inte har kunskap om den utrustning man har och hur en tur skall läggas upp. Få omkomna på fjället skulle ha haft någon hjälp av en överlevnadskurs.

Nja, de flesta som hamnar i en nödsituation omkommer nog inte för att de skulle sakna kunskap om sin utrustning, utan snarare för att de inte reagerar och agerar på det sätt man ska i en skarp situation. De blir panikslagna, håller inte huvudet kallt, tänker ologiskt, glömmer det de har lärt sig osv.

Det är i detta ljus jag tycker man ska se överlevnadskurser - de förbereder en för en situation som man förhoppningsvis aldrig kommer att uppleva. Är man utan mat i ett par dagar på en överlevnadskurs där man samtidigt övar sig att lösa ett antal uppgifter så tror jag man är bättre förberedd än gemene man.

/Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
WildHeart Kurser? Överlevnad 4
rapture Kurser Överlevnad 0
Tallrot Kurser Överlevnad 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg