kurser...

MAT! på överlevandskurs

Vad jag förstått så har Civilförsvarsförbundet ungefär samma upplägg på sin kurs som SÖS. Dvs några inledande dagar med MAT samt några svältdygn följt av mat när (om) man kommer hem igen.

Förmodligen är käket ganska billigt på en sån kurs så vinsten är hyfsad.

Jannep.

läser man lite till står det följande:
"Tid: 31 juli - 7 augusti 2004"

så sunda förnuftet säger mig att "Kurslängd: 1 timme"
är en felskrivning oc att det skulle stå Kurslängd: en vecka...

:)

/Andreas

Är man genuint intresserad så skall man vara noga med vilken kurs man väljer, det finns många kurser med instruktörer med tveksam kunskap på ställen där man minst anar..

Jag har vid många tillfällen blivit förfrågad om jag vill hålla överlevnadsutbildningar baserat på vart jag gjorde lumpen och mitt stora friluftsintresse, bland annat hos FBU och Scouterna..

Dom sket i att jag inte var utbildad överlevnadsinstruktör eller hade någon annan dokumenterad utbildning än den från FJS vilken är olika från år till år med tanke på befälens intresse, vi hade iofs tur när jag låg inne och hade intresserade befäl..

Sååå bara för att någon har samma upplägg som SÖS så är det inte samma kurs, var kritisk och ifrågasätt!!

Hej!

Överlevnadskurser finns det ju många att välja mellan, frågan är hur dom är utformade och vilken nivå det ligger på. Dom flesta kurserna börjar ju som oftast med en "introduktion" där man får lära sig olika överlevnadstekniker som t ex hur man renar vatten osv. Jag vet om att Preben i Årjäng/Värmland(kommer själv därifrån och känner Preben) har Överlevandskurser, hur nivån ligger på dom vet jag däremot ej. Vad jag däremot vet är att han mer än gärna gör skräddarsydda kurser som passar in på vilka önskemål man har. Dock så är det oftast företag som anlitar honom.(han är ju inte så billig om man säger så) Men får man ihop en skock med folk som är intresserade så kan det säkert löna sig.. Jag skickar med länken ifall intresse finns. http://www.nordkanot.se/svenska/index.html

Han har även andra aktiviteter att erbjuda och sist men inte minst du/ni kommer att vistas i en otrolig vacker sjörik/skogsrik natur..;) Lycka till..

//Camilla

Jo just det en sak till såg det var skrivet om Civilförsvarsförbundet och Harry Sepp kan säkert ge bra tips om bra överlevnadskurser.
Harry Sepp
Utbildningskonsulent
08-629 63 62 mobil: 070-209 78 29
harry.sepp@civil.se

Det stämmer att det inte finns ngn information kring kursledarna och bakgrund. Tyvärr...

Men om du mailar dom och frågar så kommer du med stor sannolikhet att få den informationen. canoes@swipnet.se

Preben vet jag har stor erfarenhet kring överlevnad och friluftsliv han har hållit på med den här verksamheten i många många år och har även varit lärare för Friluftsteknik och ledarskap.
http://www.friluftsteknik.com

Om du inte får svar hör av dej så kan jag fixa fram information!
kroik@hotmail.com

Trevlig helg!
//Camilla

Tack för info, jag har nog bestämt mig för att SÖS eller Överlevnadscentrum (vilka jag har erfarenhet av gubbarna) är det mest seriösa alternativen.. Det känns som de flesta andra är mer eller mindre bra kopior.. Fält är ju trots allt originalet, Svenska överlevnadens Levis 501..fniss

Äh, nu har -Patric- tjötat så mycket att jag anmälde mig på en 3-dagars grundkurs på Överlevnadscentrum i sommar. :)

SÖS grundkurs är visserligen billigare om man ser till pris/dag, men jag har för få semesterdagar och till skillnad från er mer seriösa vill jag inte öva på att vara hungrig så länge. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
WildHeart Kurser? Överlevnad 4
rapture Kurser Överlevnad 0
Tallrot Kurser Överlevnad 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg