kurser...

Eftersom det verkar finnas folk här osm har gått på kurs hos SÖS så vore det intressant att höra vad man får lära sig på kurserna. Hur är de upplagda m.m.

Reibel; sa:
Har för mig att grundkursen var lagd över en helg!
Från det ena till det andra :) vilken fisk tycker du ger mest utmaning i flugfisket? Måste skärpa mig.. kan inte hålla mig till den röda tråden!! :)

Det närmaste tropisk action man kan komma är väl Makrill på ett klass #5 spö, fy fanken!! Annars så är väl laxfisket mest utmanade, att fiska en fisk som inte äter är spännande..

sajberjohan; sa:
Eftersom det verkar finnas folk här osm har gått på kurs hos SÖS så vore det intressant att höra vad man får lära sig på kurserna. Hur är de upplagda m.m.

Det kan skilja sig mycket mellan olika kurser. Det bästa tror jag är att kontakta respektive instruktör för de olika kurserna. Eller kolla in deras hemsida

http://www.survive.nu

/mattias

tigertamjaren; sa:
I Stockholm har SÖS en något annorlunda klang måhända (yttrar den tidigare trådkaparen, som nu alltså är i farten igen...) än i övriga landet. Att ta sig en titt på SÖS brukar kunna innebära att man har varit med om något traumatiskt och läggs in på akuten. Och det vill man ju inte om man nu är intresserad av överlevnad.
/ G

jaja... om nu 10% av den Svenska befolkningen (ståkkhålmarna) missförstör mig när jag pratar om SÖS så vill jag nog säga att detta ligger innom ramen för vad som är försumbar informationsförlust..

Det närmaste tropisk action man kan komma är väl Makrill på ett klass #5 spö, fy fanken!! Annars så är väl laxfisket mest utmanade, att fiska en fisk som inte äter är spännande.. [/QUOTE]

själv ska jag någon gång i mitt liv dra upp storlaxen med ett enhandsspö.. tror inte jag kommer lyckas! Annars tycker jag det är trevligt att koppla av med lite harr.. kul fisk. Makrill låter trevligt!!!

låter intressant! ska nog själv ta och kolla in sös lite närmre. Visst har dom kurser i östersund regionen?
Har för mig att grundkursen var lagd över en helg!
[/QUOTE]

Hej hej...

nej, SÖS grundkurs är INTE över en helg. Den håller på i en vecka.

När jag gick den, för två år sedan tror jag, så var upplägget som följer:
De första dagarna varvades teori med praktik. Man talade om hur man gör upp en eld, sen höll man på en eftermiddag med att träna på att göra upp eld på olika sätt. t.ex. eldborr, flinta o stål, eldstål
tändstickor osv.

På detta vis gick vi igenom eld, skydd, vattenrening växter, matlagning osv.

Maten minskade stegvis dag för dag och efter några dagar gick vi ut på de "tillämpade dygnen" (vi var då indelade i grupper om fyra-fem)

Inleddes med en längre marsch för att tömma kroppens kolhydratsförråd (glykogendepåer). (Det var ju inga fem mil eller så, men en liten bit...) :)

Första natten fick vi bygga varsitt eget "vindskydd" att sova i, och nästa dag fortsatte vi marschera. Mitt på dagen stannade vi och samlade rötter.

Nästa två nätter stannade vi på samma ställe och byggde då ett i gruppen gemensamt vindskydd.

sedan hem-marsch och middag!

På hela taget ett väldigt bra upplägg, bra och kunniga ledare. Bra mat (dom dagarna vi fick mat...)

Upplägget påminnde mycket om överlevnadsutbildningen i lumpen...

En bra kurs som jag varmt kan rekommendera!!

om någon vill ha bilder eller mer info så e det bara att mejla!

/Andreas Mattisson, Uppsala

Överlevnadskurser

Hej,

Håller själv på att kolla runt lite på lämpliga och seriösa överlevnadskurser. Det är en del jobb att sålla agnarna från vetet eftersom många kurser mer är utformade som teambuildingaktiviteter för företag. Inte sällan erbjuds dessa olika typer av kurser av samma huvudman.

Här är i alla fall vad jag har hittat som - att döma av informationen på hemsidorna - verkar OK:

http://www.survive.nu (SÖS, nämnd tidigare i tråden)
http://www.overlevnadscentrum.com/ (två kurser - en på tre dagar och en fortsättningskurs på fem dagar)
http://user.tninet.se/~sxg231k/ (Torbjörn Ohlén, utbildad vid SAS och Försvarets Överlevnadsskola)
http://www.uksurvivalschool.co.uk/ (verkar seriös och erbjuder ett stort urvala av enkla och mer avancerade kurser - exv. Jungle, Desert, Bush etc)

Sedan finns det ju en hel del kurser i USA, men många av dessa har inte det upplägg som jag söker efter.

Jag tänkte börja med en kurs i SÖS regi.

/Mats

Även Civilförsvarsförbundet har överlevnadskurser

Hej,
hittade även att Civilförsvarsförbundet ordnar en överlevnadskurs 31/7 - 7/8 i GNESTA!
Efter telefonsamtal förstod jag att de har bra kompetens och kursen verkar mkt bra. Tror den kostade 3500 kr inkl mat (?).

JanneP.

Re: Re: Även Civilförsvarsförbundet har överlevnadskurser

Håkan K; sa:
Yappah; sa:
/.../kursen verkar mkt bra. Tror den kostade 3500 kr inkl mat (?).

JanneP.
Hur stort är matkontot på en överlevnadskurs?

/Håkan

Det beror på.. Det finns många kurser utan strapatsmoment, som baseras på inlärninga av tekniker utan "svält"-momentet. Sedan så finns det andra kurser var själva svältmomentet är viktigt..

(varför svarar jag seriöst på din fråga?)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
WildHeart Kurser? Överlevnad 4
rapture Kurser Överlevnad 0
Tallrot Kurser Överlevnad 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg