Nu har det hunnit gå några år sen trådens start.
Jag gissar flertal här har testat på både kupol och tunnel.
Ska beskriva kort mitt dilemma. Första tältet var av tunnel design, obehagligt åskoväder fick mig att skaffa hilleberg jannu. Enorm stabillt tält, men opraktiskt på flera sätt och inget vidare när man är två.
Så det blev kaitum 3 några år senare, enormt nöjd! Sen kom oväder nr2, ingen kul upplevelse vid ett pass i jotunheim. Hade verkligen inget val än slå upp tältet på en utsatt för vädrets makter plats. Att gå på branta klippor med ösregn och hård vind samtidigt som mörker började närma sig var ganska dåligt alternativ.
Största problemet, som jag stöter på regelbundet är att vinden i fjällen har en tendens att ändra riktning. Och det gjorde det den natten, uppskattar tre olika riktningar med 5-10 min intervall, blev inte många timmar sömn men tältet höll tacksamt!
Nästa morgon, tältet var skevt och såg rätt illa ut.
En stång hade böjts rätt kraftigt, sprickningar vid deformationsområden men dac 9mm aluminium svek inte.
Dock så hade tältet nog inte klarat ett oväder till utan service av stängerna, svårt njuta av vandringen om man förlorat förtroendet för utrustningen om så tillfälligt.
4 sektioner behöver bytas ut, och de som klarade sig utan skador inte så raka längre.
Av ren tur hade jag extra tältpinnar och stormlinor, varav en bands vid en sten hehe
Jag gillar kaitum tältet, men med fjällvandring kommer dålig väder förr eller senare.
Så nu sneglar jag på Allak 3, eventuellt Allak 2.
Kommer jag vara nöjd?
En tanke som kom upp var att ha dubbla stänger, blir då omkr. samma vikt som allak 3. Men blir det ens jämförbart stabilitet? Tungt bära extra stänger för de få tillfällen det är oväder samt långsammare uppsättning.
Någon som gjort liknade resa? Reflektioner?