Kungsleden

Hur skall man lägga upp för att gå kungsleden.
vart skall man starta och vad skall man tänka på att ta med.
hade tänkt ge mig ut på en längre strapats över sommaren/hösten.
Då kanske det blir kungsleden eller ngn annan sträcka. vilken del av kungsleden
är tuffast, skall nog inte gå alla 42 mil men en del.
finns det ngn infosida om kungsleden...
har bra vana av fjällvärlden förutom själva vandringen.
vad skall man satsa på för kängor, ryggsäck, har idag inga kängor men en Climber 80 säck..

ser fram emot förslag/synpunkter..

Anonym från gamla forumet

Gäst
Kungsleden...

Hej,

Kungsledens längd har orsakat lite förvirring i detta forum (se nedan). Den norra delen är ca 42 mil och går mellan Abisko och Hemavan. Den södra möter upp från Transtrandsfjällen (med smärre avbrott). I princip går leden genom hela fjällkedjan. Mellan tummen och pekfingret blir sträckan ca 70-80 mil totalt.

Jag har bara gått vissa delar mellan Abisko och Kebnekaise samt i jämtlands- och Härjedalsfjällen, men som fjällupplevelse tycker jag att leden är lite ljum. Utsikten är fin mellan Abisko och Keb, men man möter utan vidare 200-400 personer där en vacker sommardag under högsäsong.

Att gå hela leden för prestationens skull är en annan sak och då kanske inte utsikten (att möta andra) är lika störande.

Många startpunkter finns, själv vill jag rekommendera Kvikkjokk. Från Kvikkjokk når man t. ex. Padjelanta. Vill man gå hela har man inget val, antingen blir det Transtrands- eller Abiskofjällen :).

Det finns många länkar med information om Kungsleden, i hastigheten hittade jag bara denna

http://www.travelnotes.de/scandi/k.htm

M V H

Johan

Hoppsan, felaktig hänvisning

...ovanstående hänvisning till diskussion om Kungsleden blev förvirrad; det forum som Kungsleden diskuterats i nyligen är Vandring (inlägg 506 m.fl.).

/J.

Guest

Gäst
Bra bok

Hej,

Om du inte har hört talas om Vandra kungsleden - böckerna av Claes Grundsten så kan jag varmt rekommendera dessa.

mvh Gabor.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg