Varför har ni bestämt er att gå Hemavan->Abisko och inte vice versa, är det bättre/lättare? Och i villken månaden var det?
...
Vi valde att gå söder > norr, mycket baserat på det vi läst här på utsidan. Fördelarna med att gå söder till norr är för mig:
1. Solen är inte lika ofta rakt på i ögonen.
2. Det är det populära hållet för de som går hela leden. Vi träffade 12-15 pers som gick hela leden och endast 1 person gick norrifrån. En stor del av det var såklart de som gick gröna bandet (som i stort sätt alltid går söder > norr) men även av de som bara gick Kungsleden var det en klar majoritet som gick söder > norr. Mycket värt att ha samma klunga att gå med och lära känna, gör livet roligare.
En fördel som lyftes fram som centralt för oss när vi läste på innan var att "leden blir finare ju längre norrut ni går och det är roligare att leden blir finare och finare hela tiden". Från vår sida var det inte helt uppenbart, men kanske hade med att sista delettappen var vi ganska färdiga och hade inte lika flyt med vädret
Fördelen med norr > söder är att några av båtarna kanske blir enklare, men det var inte vi märkte av. De går antingen när de har sagt att det ska gå, vid avtalad tid eller när vädret tillåter, ingen riktig bonus av att vara "på deras sida vattnet".
Intressant att så många väljer att gå söder till norr. Jag noterade det själv när jag gick Kvikkjokk - Hemavan 2019. Min teori då var att det berodde mest på att det nästan bara var utlänningar. Vilket alltså innebär att jag då antog att de flesta svenskar naturligtvis hade valt att gå åt andra hållet; precis som mig. Vilken oerhört korkad och trångsynt teori måste jag säga.
Jag kanske kan skylla på att jag var fysiskt trött och därför inte kunde tänka ordentligt.
Eftersom jag tillhör den andra skaran vill jag därför gärna framföra mina tankegångar kring det här med riktning.
1. Solen i ögonen kan jag förstå om vissa upplever som ett problem. Jag har dock aldrig upplevt det själv. Keps, eller annan huvudbonad, och solglasögon löser det. Jag tycker istället det är trevligare att komma ut från skuggan, över eller runt en fjälltopp, och in i solen istället för tvärtom. Det är oavsett inget som avgör vilket håll jag väljer att gå åt.
2. De senaste två åren har de flesta gröna bandare gått söderifrån på grund av att man hoppades att gränsen till Norge skulle öppnas innan man kom till Abisko. Om vi tittar på tidigare år är den statistiken mycket närmare 50/50.
Att försöka hålla samma takt som någon som går gröna bandet är dock svårt om man "bara" går Kungsleden. Så om de flesta Kungsledsvandrare går den söderifrån kan det vara ett bra skäl till att göra likadant.
3. Även om Vindelfjällen är en av de allra vackraste delarna på Kungsleden, så håller jag med om att det mesta av det riktigt vackra är på den norra delen. Tack vare att bägge ändar är mycket vackra tycker jag dock inte det behöver avgöra beslutet.
4. Det är smidigare att ta båtturerna norrifrån. Det baserar jag mest på att stugorna finns på den sidan. Om man t.ex. behöver vänta ut skitväder så är det klart trevligare att göra det vid en stuga, än vid ett litet rastskydd i skogen.
5. Jag startar oftast mina vandringar mot slutet av säsongen runt mitten av augusti. Därför föredrar jag att följa säsongen söderut. Istället för att gå hösten till mötes så att säga. Det har mest betydelse på långa vandringar naturligtvis och dit hör ju en vandring av hela Kungsleden. Förhoppningsvis hinner också fler insekter dö innan man kommer till de större skogspartierna.
6. Det blir lindrigare stigningar att tackla om man går norrifrån. Som exempel kan jag nämna Tjäktjapasset, Teusajaurestugorna och Hemavan. I de fallen är det en lång och svagt lutande klättring norrifrån. Söderifrån blir det visserligen en mycket kortare stigning men den är avsevärt brantare. Så det stämmer alltså, lite grann i alla fall, att man faktiskt går nedåt när man går norrifrån.
Trevligt att ni delar med er av er vandring med all information! Det kommer garanterat att vara till hjälp för andra som funderar på att vandra hela sträckan.