Hej!
Årets äventyr är över och jag tänkte dela lite information till den som har planer på att göra något liknande! Den som går i tankar om UL, fjällöpning och Kungsleden kan kanske vara intresserade av inlägget. Framförallt svarar jag gärna på frågor om det finns några.
Dag 1 och 2
Amapola flög in med en snygg u-sväng till Hemavan. I packningen låg 2 dagsransoner mat och den vägde precis 5kg. Köpte gas i butiken Cykel och fiskecenter (det var slut på macken).
Jag skulle beskriva sträckan till Ammarnäs som en blandning av skog och låglänta fjäll plus stigningen upp till Jouvvatjåhkka. Det var egentligen bara att köra på, men jag försökte spara knäna och sprang i lugnt tempo. Första natten sov jag någon kilometer innan Tärnasjöstugorna. Märkte framåt 4 tiden på natten att sovsäcken jag tagit med var för kall.
Dag två kom jag fram till Ammarnäs vid halv 7 tiden på kvällen. Ammarnäs Livs hade stängt så bestämde mig för att sova i Ammarnäsgården fjällhotell och vandrarhem. Min ursprungliga plan var att fortsätta på kvällen mot Jäckvik men det blev inte av. Istället blev det god mat, en kall öl och porslinstoa.
Dag 3 och 4
Hängde på låset när Ammarnäs Livs öppnade klockan 10. Maten jag hade skickat med Bussgods 7 dagar tidigare hade inte kommit fram. Butiken är välsorterad så köpte på mig 3 dagsransoner mat.
Sträckan mellan Ammarnäs och Jäckvik är fantastisk att löpa på. Endorfinerna flödade! Jag tarpade upp strax efter 21.00 och strax efter Sjnulttie rastskydd.
Dag 4 kom jag fram till Jäckvik strax innan 18.00. Jag ville inte göra samma miss som i Ammarnäs (att matvarubutiken var stängd)! Maten jag hade skickat med Bussgods 9 dagar innan hade tyvärr inte kommit fram. På Ica Jäckvik var den frystorkade maten slut. Jag hade 3st frystorkat kvar i ryggsäcken. Det började bli sent och blev lite stressad. Det slutade med att jag sov i Kyrkans Fjällgård. Köpte lite torrmat (märke Findus?) och andra saker och packade om i lugn och ro. Träffade och pratade med några vandrare och tog sen en bastu på kvällen.
Dag 5 och 6
Sträckan Jäckvik till Kvickjokk är också fin löpmässigt, men det finns lite praktiska saker att tänka på: 1) båtleden över sjön Tjårvekallegiehtje som 300 meter precis efter Jäckvik, 2) motorbåten över vattendraget Riebnes till Vuontjaviken, och 3) båten över Sakkat precis innan Kvikkjock.
Tjårvekallegiehtje var enkel att ro.
Över Riebnes finns ingen roddled. Man får ringa och avtala en tid. Det finns inga formella tider men det verkar som att det körs en tur på morgonen och en på kvällen. Jag kom fram 12.00 och fick vänta till strax efter 17.00 för att bli upphämtad. Det var lite segt och flera vandrare jag träffade i Jäckvik också hunnit dit då.
När jag kommit över Riebnes vid 17.30 tiden satte jag direkt fart för att nå Tjäurakåtan innan mörkret föll. Sträckan går på fjället och jag hade en "allt eller inget känsla i kroppen". Stigen syntes inte så bra i mörkret. Jag kom på mig själv att jag sprang i snabbt tempo och stressen att snart kanske inte kunna följa markeringarna smög sig på. Jag nådde till slut kåtan och tillbringade natten där. Det var fantastiskt!
Över Sakkat körs sista turen 19.00 (enligt en skyllt i båthuset), men annars verkar det vara flexibelt. Det hänger en telefon i båthuset (södra sidan) med Björns nummer förprogrammerat. Björn hämtade mig runt halv 6 tiden. Vi pratade lite om fjällen i allmänhet. Väldigt trevligt!
Var rätt sliten i kroppen vid det här laget. Checkade in på Fjällstationen, tog en dusch och åt god middag.
Dag 7
Sträckan norr om Kvikkjock är stenig och minst sagt svårsprungen. Det finns två bådar att tänka på. Det första är över sjön Laitaure som går till Aktse. Roddled finns och motorbåten går fasta tider. En gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen.
Cirka 11 km norr om Aktse kommer nästa vattendrag Sitojaure. Sträckan kan man avverka snabbt när man väl kommit upp på fjället. Här är det viktigt att ringa och stämma av tid innan man kommer fram till Svijnne. Det finns ingen täckning vid nere vid sjön! Jag ringde cirka en km norr om Aktse och stämde tid till morgonen därpå. Anna och Lars som sköter körningen verkar flexibla.
Det finns roddleder över Laitaure och Sitojaure men i min mening är de för långa för att ro. Tänk om det bara finns en båt där. Då blir det många timmar att ro.
Dag 8
Lars hämtade mig på morgonen som bestämt. Stannade och pratade en stund med honom och köpte en chokladkaka. Väldigt trevligt!
Sträckan mellan Sitojaure och Saltoloukta är stenig men löpbar. I Saltoloukta går motorbåt över sjön Langas fasta tider. I anslutning till motorbåten går en buss till Vakkotavare. Träffade en fågelskådare och Sarekfantast på fjällstationen i Salto. Härligt!
Kom fram till Vakkotavare ungefär vid 18.00 om jag minns rätt. Cirka 13 km norr om Vakkotavare kommer den sista båtleden som går över sjön Teusajaure. Motorbot eller roddbåt. Jag tog mig till sjön och två båtar låg och väntade så behövde bara ro en gång! Annars hade jag förmodligen väntat till morgonen därpå och åkt med motorbåten. Tarpade upp runt 21.00 med riktigt fin utsikt över Teusajaure.
Dag 9
När man väl tagit sig över vattnet till Teusajaurestugorna är det bara att köra på till Abisko!
Men, det regnade kallt över Tjätjkapasset. Eftersom nätterna ute hade varit kalla ville jag inte blöta ner och min regnjacka. Planen var att köra på, tarpa upp och sen värma mig. Jag lubbade på och kom fram nedkyld till Alesjaurestugorna. Blev välkomnad av stugvärden med ett glas varm saft och bestämde mig för att sova där. Blev visad till torkrummet och satt och huttrade där en stund. Händerna var kalla och det tog ett bra tag att öppna upp chokladkakan. Var besviken på mig själv att jag tillät mig kylas ner. Jag tror att om jag hade vetat att jag hade en tillräckligt varmt sovsäck så hade jag kanske tagit på mig mer kläder i tid.
Det visade sig i alla fall att stugvärden var en rutinerad fjällöpare så vi hade en hel del att prata om. Det var trevligt!
Dag 10
Jag tog mig de sista 30 km till Abisko. Det gjorde ont i kroppen och jag sprang i mål! Njöt och tänkte tillbaka på resan. Fan vad gött!
Tips
1. Förutom en för kall sovsäck tycker jag att packningen var bra. Jag använde alla saker. Sovsäcken var såklart en stor miss men det är bara att komma igen nästa gång.
2. Åk motorbåt över vattendragen Riebnes, Sakkat, Laitaure, Sitojaure och Langas. Vattendragen Tjårvekallegiehtje och Teusajaure kan man ro.
3. Om man vill optimera tiden är det viktigt att komma i tid till alla båtar och matvarubutikerna (om man skickar ut mat). Det kräver planering och sen att planeringen håller..
4. Stavar är riktigt bra för att avbelasta knäna!
Tack
Jag mötte flera trevliga och otroligt spännande människor under turen. Mellan fågelskådare, fjällöpare, Sarekfantaster, vandrare på långturer (!), stugvärdar, båtförare och vanliga vandrare! Det var kul att prata lite om dittan och lite om dattan med er. Tack för ert sällskap!
Dagsranson mat
2x frystorkat
1x frukost (pudermjölk + musli)
2x-3x 100g choklad
Nötter
Salt och magnesium
Packning:
Väska (osprey talon 18 l)
Vindskydd (Silnylon Tarps från LiteOutdoors, 340 g)
Sovsäck (katabatic gear Alsek 22°F, 610 g)
Liggunderlag (therm-a-rest, 230g)
2x1 meter presenning
2st starkare tältpinnar
5st svagare tältpinnar
Tändstickor
kokkärl
Gas
brännare (soto windmaster - 67g)
Sked
Handduk (cirka 15x15cm)
Skitpapper
Tandkräm
Tandborste
Mössa
Vantar
2st strumpa
Regnjacka (märke marmot)
Dunjacka (norröna bitihorn super light down900 Jacket)
Fickkniv
Karta
Vattenflaska
Pengar, mobil, laddare, id
Sprang i rejäla springskor (märke Altra), vindjacka, stavar plus vanliga kläder.
Årets äventyr är över och jag tänkte dela lite information till den som har planer på att göra något liknande! Den som går i tankar om UL, fjällöpning och Kungsleden kan kanske vara intresserade av inlägget. Framförallt svarar jag gärna på frågor om det finns några.
Dag 1 och 2
Amapola flög in med en snygg u-sväng till Hemavan. I packningen låg 2 dagsransoner mat och den vägde precis 5kg. Köpte gas i butiken Cykel och fiskecenter (det var slut på macken).
Jag skulle beskriva sträckan till Ammarnäs som en blandning av skog och låglänta fjäll plus stigningen upp till Jouvvatjåhkka. Det var egentligen bara att köra på, men jag försökte spara knäna och sprang i lugnt tempo. Första natten sov jag någon kilometer innan Tärnasjöstugorna. Märkte framåt 4 tiden på natten att sovsäcken jag tagit med var för kall.
Dag två kom jag fram till Ammarnäs vid halv 7 tiden på kvällen. Ammarnäs Livs hade stängt så bestämde mig för att sova i Ammarnäsgården fjällhotell och vandrarhem. Min ursprungliga plan var att fortsätta på kvällen mot Jäckvik men det blev inte av. Istället blev det god mat, en kall öl och porslinstoa.
Dag 3 och 4
Hängde på låset när Ammarnäs Livs öppnade klockan 10. Maten jag hade skickat med Bussgods 7 dagar tidigare hade inte kommit fram. Butiken är välsorterad så köpte på mig 3 dagsransoner mat.
Sträckan mellan Ammarnäs och Jäckvik är fantastisk att löpa på. Endorfinerna flödade! Jag tarpade upp strax efter 21.00 och strax efter Sjnulttie rastskydd.
Dag 4 kom jag fram till Jäckvik strax innan 18.00. Jag ville inte göra samma miss som i Ammarnäs (att matvarubutiken var stängd)! Maten jag hade skickat med Bussgods 9 dagar innan hade tyvärr inte kommit fram. På Ica Jäckvik var den frystorkade maten slut. Jag hade 3st frystorkat kvar i ryggsäcken. Det började bli sent och blev lite stressad. Det slutade med att jag sov i Kyrkans Fjällgård. Köpte lite torrmat (märke Findus?) och andra saker och packade om i lugn och ro. Träffade och pratade med några vandrare och tog sen en bastu på kvällen.
Dag 5 och 6
Sträckan Jäckvik till Kvickjokk är också fin löpmässigt, men det finns lite praktiska saker att tänka på: 1) båtleden över sjön Tjårvekallegiehtje som 300 meter precis efter Jäckvik, 2) motorbåten över vattendraget Riebnes till Vuontjaviken, och 3) båten över Sakkat precis innan Kvikkjock.
Tjårvekallegiehtje var enkel att ro.
Över Riebnes finns ingen roddled. Man får ringa och avtala en tid. Det finns inga formella tider men det verkar som att det körs en tur på morgonen och en på kvällen. Jag kom fram 12.00 och fick vänta till strax efter 17.00 för att bli upphämtad. Det var lite segt och flera vandrare jag träffade i Jäckvik också hunnit dit då.
När jag kommit över Riebnes vid 17.30 tiden satte jag direkt fart för att nå Tjäurakåtan innan mörkret föll. Sträckan går på fjället och jag hade en "allt eller inget känsla i kroppen". Stigen syntes inte så bra i mörkret. Jag kom på mig själv att jag sprang i snabbt tempo och stressen att snart kanske inte kunna följa markeringarna smög sig på. Jag nådde till slut kåtan och tillbringade natten där. Det var fantastiskt!
Över Sakkat körs sista turen 19.00 (enligt en skyllt i båthuset), men annars verkar det vara flexibelt. Det hänger en telefon i båthuset (södra sidan) med Björns nummer förprogrammerat. Björn hämtade mig runt halv 6 tiden. Vi pratade lite om fjällen i allmänhet. Väldigt trevligt!
Var rätt sliten i kroppen vid det här laget. Checkade in på Fjällstationen, tog en dusch och åt god middag.
Dag 7
Sträckan norr om Kvikkjock är stenig och minst sagt svårsprungen. Det finns två bådar att tänka på. Det första är över sjön Laitaure som går till Aktse. Roddled finns och motorbåten går fasta tider. En gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen.
Cirka 11 km norr om Aktse kommer nästa vattendrag Sitojaure. Sträckan kan man avverka snabbt när man väl kommit upp på fjället. Här är det viktigt att ringa och stämma av tid innan man kommer fram till Svijnne. Det finns ingen täckning vid nere vid sjön! Jag ringde cirka en km norr om Aktse och stämde tid till morgonen därpå. Anna och Lars som sköter körningen verkar flexibla.
Det finns roddleder över Laitaure och Sitojaure men i min mening är de för långa för att ro. Tänk om det bara finns en båt där. Då blir det många timmar att ro.
Dag 8
Lars hämtade mig på morgonen som bestämt. Stannade och pratade en stund med honom och köpte en chokladkaka. Väldigt trevligt!
Sträckan mellan Sitojaure och Saltoloukta är stenig men löpbar. I Saltoloukta går motorbåt över sjön Langas fasta tider. I anslutning till motorbåten går en buss till Vakkotavare. Träffade en fågelskådare och Sarekfantast på fjällstationen i Salto. Härligt!
Kom fram till Vakkotavare ungefär vid 18.00 om jag minns rätt. Cirka 13 km norr om Vakkotavare kommer den sista båtleden som går över sjön Teusajaure. Motorbot eller roddbåt. Jag tog mig till sjön och två båtar låg och väntade så behövde bara ro en gång! Annars hade jag förmodligen väntat till morgonen därpå och åkt med motorbåten. Tarpade upp runt 21.00 med riktigt fin utsikt över Teusajaure.
Dag 9
När man väl tagit sig över vattnet till Teusajaurestugorna är det bara att köra på till Abisko!
Men, det regnade kallt över Tjätjkapasset. Eftersom nätterna ute hade varit kalla ville jag inte blöta ner och min regnjacka. Planen var att köra på, tarpa upp och sen värma mig. Jag lubbade på och kom fram nedkyld till Alesjaurestugorna. Blev välkomnad av stugvärden med ett glas varm saft och bestämde mig för att sova där. Blev visad till torkrummet och satt och huttrade där en stund. Händerna var kalla och det tog ett bra tag att öppna upp chokladkakan. Var besviken på mig själv att jag tillät mig kylas ner. Jag tror att om jag hade vetat att jag hade en tillräckligt varmt sovsäck så hade jag kanske tagit på mig mer kläder i tid.
Det visade sig i alla fall att stugvärden var en rutinerad fjällöpare så vi hade en hel del att prata om. Det var trevligt!
Dag 10
Jag tog mig de sista 30 km till Abisko. Det gjorde ont i kroppen och jag sprang i mål! Njöt och tänkte tillbaka på resan. Fan vad gött!
Tips
1. Förutom en för kall sovsäck tycker jag att packningen var bra. Jag använde alla saker. Sovsäcken var såklart en stor miss men det är bara att komma igen nästa gång.
2. Åk motorbåt över vattendragen Riebnes, Sakkat, Laitaure, Sitojaure och Langas. Vattendragen Tjårvekallegiehtje och Teusajaure kan man ro.
3. Om man vill optimera tiden är det viktigt att komma i tid till alla båtar och matvarubutikerna (om man skickar ut mat). Det kräver planering och sen att planeringen håller..
4. Stavar är riktigt bra för att avbelasta knäna!
Tack
Jag mötte flera trevliga och otroligt spännande människor under turen. Mellan fågelskådare, fjällöpare, Sarekfantaster, vandrare på långturer (!), stugvärdar, båtförare och vanliga vandrare! Det var kul att prata lite om dittan och lite om dattan med er. Tack för ert sällskap!
Dagsranson mat
2x frystorkat
1x frukost (pudermjölk + musli)
2x-3x 100g choklad
Nötter
Salt och magnesium
Packning:
Väska (osprey talon 18 l)
Vindskydd (Silnylon Tarps från LiteOutdoors, 340 g)
Sovsäck (katabatic gear Alsek 22°F, 610 g)
Liggunderlag (therm-a-rest, 230g)
2x1 meter presenning
2st starkare tältpinnar
5st svagare tältpinnar
Tändstickor
kokkärl
Gas
brännare (soto windmaster - 67g)
Sked
Handduk (cirka 15x15cm)
Skitpapper
Tandkräm
Tandborste
Mössa
Vantar
2st strumpa
Regnjacka (märke marmot)
Dunjacka (norröna bitihorn super light down900 Jacket)
Fickkniv
Karta
Vattenflaska
Pengar, mobil, laddare, id
Sprang i rejäla springskor (märke Altra), vindjacka, stavar plus vanliga kläder.