Kryssmarkeringar i Njåtsosvagge

Naturvårdsverket har upprättat föreskrifter om SAREKS nationalpark (ingår i SNVs författningssamling).

I dessa står det bl.a. :

"Inom nationalparken är det förbjudet att
..
..
− anlägga stig eller väg."
osv

En bit ned i samma dokument står följande:
"Naturvårdsverket kan - om särskilda skäl föreligger - meddela undantag
från angivna föreskrifter. "

Frågan är nu om Naturvårdsverket har gjort ett sådant undantag för denna markerade led.

Om jag har förstått saken rätt så har den nya organisation som tagit över förvaltningen av nationalparkerna inom Laponia, just tagit över förvaltningen. Men de lyder under Naturvårdsverket och deras föreskrifter.

By the way: Tråkigt att organisationens hemsida www.laponia.nu är nere. Svårt att inhämta info och kontaktuppgifter.

Daniel

Ett ökänt ställe ur säkerhetssynvinkel brukar Nåitevagge anges som. Det vill säga framförallt vintertid i dålig sikt, när man kommer över Luottolako, är det ofta svårt att hitta Nåitevagges mynning, som man sedan kan följa ner i Sarvesvagge. Missar man Nåitevagge så är risken stor att man kör över stupet mot Sarvesvagge.

Ordet "kör" är naturligtvis centralt i sammanhanget, skidåkare har ju något bättre möjligheter att undvika sådana stup eftersom man rör sig långsammare. Så jag antar att nästa steg för att säkra den handfull snöskoteråkare som rör sig i området är att införa någon form av ledmarkering, varför inte med fångstarmar, mot Nåitevagge?

Någon däremot? Finns det någon principiell gräns? Vem bevakar dem som har makt att bygga i Sarek?

Jörgen

Det vore trevligt med svar på de frågor som ställts av mig och andra i den här tråden. Till exempel varför man inte skulle ta bort kryssen i Njåtsos när GPS-navigering nu är tillgänglig för alla som så önskar.
Det verkar vädigt tydligt att många är angelägna om att skydda de människor som av olika yrkesmässiga skäl rör sig i Sarek. Frågan är då: Vem skyddar Sarek?

Jörgen

Vem skyddar Sarek?
Ja frågan du ställer är nog viktig, och kanske många ryggar för den.

Du skrev tidigare om en slags ‘ursprunglig natur’ som skulle finnas däruppe och att den hänger samman med ett nationalparksbildande. Som jag fattat det skulle detta vara år 1909 (?)
Samtidigt “tycker” du att samerna borde ta bort sina markeringar i dalen och övergå till gps sändare.. Det skulle bli bättre då.. “Tycker du alltså..(?)”
Redan Linné, “tyckte” att samerna borde samla in sina renar och utfodra dom på plats med insamlad renlav, då skulle dom slippa .., renarna alltså, att springa runt och nöta på landskapet.. Det “tyckte” han.

Vad jag vill komma fram till här eller ‘starta om’ den här diskussionen om här, är hur mycket folk som bor, har sin utkomst av ett område, ska själva få ange vad som är viktigt för dom själva. ”Man tycker till”
Vad “tycker” du själv? Vad är ditt eget landskap?
“Tycker du själv” att utomstående ska bara rakt upp och ned ska “tycka till” lite om Sarek, oavsett vad lag, bofasta eller Naturvårdsverk anser?

Man “tyckte förut” att det borde inhägnas och att det skulle avskiljas blomsterängar uppe på sluttningarna för att renarna trampade ned dessa. Lite visste man då, att dessa blomsterängar var ju resultat av just: rentramp, mjölkningsvallar och gamla kåtaplatser.
Lika lite, verkar man nu fatta att ska Sarek funka som ett renbetesland, en verksamhet för folk som bor däruppe, och inte som en ‘Äventyrspark för Storstadsbor’ så måste ju verksamheten kunna finnas kvar på dom villkor som dom bofasta har däruppe.
Sluttningen över Säkok, ovanför Njåtjosvagge är ofta drabbad av plötslig inkommande dimma. Den kan ligga kvar nedanför Pårtefjället i flera dagar Ett schå för renskötarna däruppe allstå, som har sitt arbete, sin inkomst av sitt liv av att fösa kritterna, på hösten ned mot andra betesområden.

När jag läser vad du skriver upplever jag att du aldrig haft hand om djur, aldrig vistats på en äng eller någon vidare kunskap om djur, natur eller samspel däremellan.

Det är många som ser och därtill “tycker” fjällen, och ser just, Sarek som en “Äventyrspark” som ska vara “orörd” för deras egna självupptagna äventyr. Något som idag fått en alltför stor plats enligt min mening.

Jag ser samma sak på Gotland. Turister invaderar skogen, ängar. Släpper ut lamm utan att stänga grindar. Rycker på axlarna åt bofast befolkning. Dom själva vill fram. Man skiter i lokalbefolkningen som man föraktar.
I dag verkar ‘nutida explorers och äventyrare’ fatta väldigt lite av, vad bofasta egentligen lever utav. Samma grej här.

Hur dom själva upplever sin miljö eller sitt landskap?. Kraven och åsikterna kommer i alla fall utifrån. Från andra som inte har sin utkomst ifrån landskapet.
Sarek är egentligen ingen Nationalpark för någon lättviktspackare som vill dra runt från A till B, lika lite som någon annan nationalpark är något för någon annan. Ängsö ute här i skärgården, ansågs vara ett ett ‘sk. ursprungligt’ landskap, tills akademikerna fick ge sig, och inse att det behövdes bönder för att sköta detta landskap.
I Sierkavagge, nedanför Kisuris, i Sarek fanns det vide och björkskog tills den höggs ned. Ett exempel alltså på ett förändrat landskap, Få känner till att Sarek är ett kontinuerligt renbeteslandskap, har varit det i årtusenden och ägs av en befolkning som fortfarande brukar det och i min mening ska ha nyttjanderätt till det.
Tycker du inte det?
Men, man kan ju inte återgå till någon Skansenvision här. gps var ordet för dig. (?)

Idag pratar folk om landskap lite hur som helst, vad det verkar. Ingen har kontakt med något eget. Ett landskap idag är något man “tycker till om”.

Intressekonflikter?

Naturvårdsverket har under senare tid arbetat intensivt med hur förvaltningen av vår fjällmiljö ska skötas. Det finns en hel del intressant att läsa om hur man har hanterat och försökt lösa olika intressekonflikter på ett konstruktivt sätt. Exempel är "Miljömål i fjällandskapet"
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-6366-5.pdf och "Så vände vinden - Bildande av Fulufjällets nationalpark"
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-1294-6.pdf

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg