I en räddningssituation bör man inte hoppas på lyckliga omständigheter, utan ta höjd för att flera olyckliga faktorer kan samverka negativt. Ett inte alltför ovanligt olycksscenario, är att flera i sig mindre allvarliga faktorer samverkar, så att resultatet tillsammans blir ödesdigert. Därför menar jag att en räddningslina ska vara optimerad för att vara just en räddningslina. Börjar man kompromissa med andra krav ökar risken för strul. Tänk också på att en lina ska hanteras av andra än dig själv (den i andra ände) samt under stress.
En sjunkande lina kan lätt kunna sjunka mer än 3 dm. Vid allvarliga incidenter kan de drabbade ligga i vattnet rätt länge, då hinner saker sjunka djupt. En lina som lägger sig under flak av is är knappast optimal i en räddningssituation. En sjunkande lina som fastnar i något på botten, är ännu värre.
Håller självklart med om att man inte bör räkna med lyckliga omständigheter och att säkerhetsutrustning skall vara optimerad för dess uppgift.
Frågan är vad det innebär att en räddningslina är optimerad för att vara just räddningslina?
*******************************************************************************************
Min ursprungsfråga skulle kunna skrivas om till följande:
Vad det innebär att en räddningslina är optimerad för att vara just räddningslina?
*******************************************************************************************
När det gäller sjunkande linor så kommer jag i mitt bygge använda mig av en flytande lina, hade t.ex. inte tänk på att den kan hamna under isflak.
Sen ser jag dock inte hur en lina kan sjunka djup eftersom ena änden flyter( tyngden skall ju flyta) och den andra finns uppe på isen.
Tycker att diskussionerna kring säkerhet och olyckor vid långfärdsskridskoåkning är lite konstig.
Ofta framhålls det som om det är mycket farligt att vara ute på isarna.
Att utrustningen måste vara super bra och vara på ett visst sätt.
Att olyckor ofta blir mycket komplicerade och att allt som kan gå fel går fel.
Min uppfattning när det gäller incidenter inom långfärdsskridskoåkning så är det för det första få till antalet och för det andra oftast mycket okomplicerade i alla fall om man kollar på SSSK:s olycksstatistik från förra året.
Dessutom så verkar det som om väldigt få personer tränar regelbundet på räddningsarbete vilket jag tror är förklaringen till att det strular mer än det borde behövas.
/Benjamin