Kostillskott vid tränig?

backpacker; sa:
Ifall passet är längre än 1 timme:
då blir det automatiskt förbränning.. för depåerna börjar ta slut efter 1h
Där behöver man, om man inte är jätte laddad.. fylla på med något.
sepmer e grymt.
eller något snabbt.. men då avbryter du förbränningen
annars bara vatten

Förbränning blir det oavsett hur långt passet är iofs sen är jag inte riktigt med på "semper e grymt eller något snabbt" jag gissar att det menas att det är semper eller något annat snabbt och det då är semper energi som menas ?

Att inte äta ordentligt inför ett pass verkar lite överdrivet även om man tränar för att bränna fett, man ska ju orka träna vilket till slut är det som avgör hur det går med den delen av träningen.
 
Äta för fettförbränning

Jag tror på att allt vi behöver få i oss finns i "den vanliga maten", att kosttillskotten är bra för att man lättare kan se hur mycket man får i sig plus att det är smidigt...men också kan bli dyrt.

Någon skrev att det inte spelar någon roll i vilken form (fett, kolh, prot) man intar maten bara det är rätt antal kalorier. Jag har en helt annan uppfattning. Överskottet av kolhydrater "sätter sig" mycket lättare än protein. Proteinet är ju också det viktigaste för återhämtningen, får du ingen återhämtning sliter du på kroppen och får dåligt resultat på både vilopuls och fettförbränning.

En annan föreslog Fredrik Paulúns bok om kosttillskott, jag föreslår en annan av hans böcker, Glykemiskt Index, som är super både om man vill bränna fett och prestera. Tex beskriver han en två-veckors metod där man första perioden äter medelsnabba kolh för uppbyggnad och följande 14 dar långsamma för fettförbränning (du kan även äta långsamma kolh direkt efter träningen).
En sak till, ät fett!! I hälsokostaffärer finns en glasflaska med en balanserad blandning av olika nyttiga fetter, kommer inte ihåg namnet nu, en norrmans namn tror jag. Äter man inte fett bränner man inte fett heller sägs det, stämmer för mig.

Ett tips på en bra billig smidig proteinkälla är Valios Cottage Cheese (250g) som innehåller 18g (!) protein och kostar runt 10 spänn, sluka en sån efter träningen med en banan (eller äpple för lägre GI...)
Ha de gött :)
/Ninna
 
Jag brukar köra med följande kost:
Till frukosten:
En C-vitaminbrus + en "Multiman"-tablett (innehåller vitaminer, mineraler, antioxidanter å fiskolja. Jag dricker extra C-vitamin för det fungerar även som antioxidant.

Efter träningen (tränar löpning, mtb, stryka, boxning):
Brukar blanda ihop följande: 2-3dl mjölk, en msk proteinpulver, en msk fruktsocker (för långsamma kolhydrater) å en msk dextropur (druvsocker, för att fylla på depåerna snabbt). Sen ser jag till att äta 1-2 timmar efter träning.

Du ville bränna fett - då ska tydligen fiskolja (Omega-3) vara bra i det syftet.

Jag käkar det mesta av mina vitamintillskott, eftersom jag tidvis har ganska ensidig kost. Ser du till att äta mångsidigt och mycket grönsaker så behöver du inte käka extra vitaminer.

/D
 
Det är dock viktigt att inte falla i proteinfällan och börja stoppa i sig mängder med proteinpreparat i tron att det hjälper muskelbyggnaden. Lagom är bäst och ca 1g/kg kroppsvikt/dygn brukar man rekommendera och för detta räcker en allsidig normal kost. Endast under mycket långvarig fysisk ansträngning kan ett ökat intag vara motiverat. Ett överskott av protein kan vara skadligt på flera sätt.

/David
 
Tack för alla svar. Det var intressant. Jag åter ungefär som flera här har sagt men jag skall nog äta lite mer snabba kolhydrater direkt efter träning. Jag brukar nöja mig med en banan och äta ett mål pasta någon timme senare.
 
Rätt! Vanlig husmankost täcker oftast behoven för en tränande människa, ett exempel: Gunde Svan. Däremot kan kolhydrat&protein-drinkar vara bra om du inte kan få i dig någon mat direkt efter, om man inte bor nära gymmet/träningen vill säga, eller inte vill ställa sig och laga pasta direkt då man kommer hem eftersom man bör få i sig energi mindre än en halvtimma efter träningen för att tillgodo se sig den.
/Marcus
 
Vitargo

crazy; sa:
Undrar vilka energidrycker, bars och dylikt som är bäst. Helst skall dom vara billigast också :)

Jag skall främst köra konditionsträning som cykling, löpning och dylikt.

Det är ju en hel djungel av märken och med olika funktioner.
Vilka skall man använda vi repektive tillfällen tex efter träning för att snabba på återhämtningen?

mvh

Vitargo är bäst! Kostar som andra men innehåller inte socker som många andra, Vitargo innehåller Vitargo, en specialutvecklad kolhydrat.
 
dave1; sa:
Ett överskott av protein kan vara skadligt på flera sätt.

/David

Hur då ?
Finns väl ingen forskning som lyckats påvisa några negativa effekter av ett rimligt högt (upp till 4 g/kg och dag) proteinintag på friska människor ?

Rekommendationerna för konditionstränande ligger väl på runt 1,5-1,7 g/kg kroppsvikt och lite högre för styrketränande, ska man gå ner i fettvikt är det ju lättare att höja denna nivå så minskar man risken att tappa muskler.

Den ursprungliga frågan är svår att svara på utan att se vad som redan ingår i den dagliga kosten.
 
Det minsta dagliga intaget av protein ligger på ca 30 gram men de flesta rekommendationer ligger på ca 60-75 gram eller ca 1g/kg kroppsvikt. Personer som konstant utför ett långvarigt arbete kan behöva upp till 1,8g/kg kroppsvikt. Vid mycket höga proteininnehåll får man njurpåverkan och en hög proteinbelastning ökar även insulinproduktionen med ökad fetma- och diabetesrisk som följd. Även ökad risk för ateroskleros har beskrivits. När det gäller fysisk träning är det den negativa effekten på proteinomsättningen av energibrist vid träning som möjligen kan motverkas med ökat proteinintag och inte att träningen i sig innebär ett ökat proteinbehov.
De proteiner man får i sig med födan bryts ned till aminosyror som kroppen sedan använder för att bygga nya proteiner. Överskottet av aminosyrorna kan inte upplagras utan bryts ned - aminogruppen (med kväve) plockas bort medan resterande kolskelett assimileras i kolhydrat- eller fettmetabolismen.
Aminogruppen bryts ned och bildar urea, en energikrävande process. (Proteinmetabolismen kräver därför mer energi än kolhydratmetabolismen, vilket är anledningen till att bantningskurer brukar ha en hög andel energi från protein.) Urea utsöndras som ammoniumjoner med urinen och motsvarar ca 10% av den dagliga omsättningen av aminosyror och det är denna mängd som kroppen måste få i sig igen, alltså dagsbehovet. Kroppen har alltså ett effektivt sätt att återutnyttja aminosyror.
Det är alltså kvävegruppen som ställer till problem för njurarna då man äter för mycket protein. Kvävet måste utsöndras med urinen och detta kostar både vatten och är i stora mängder garanterat skadligt för njurarna. 4g/kg kroppsvikt är ett alldeles för högt intag av protein.

MVH
David
 
Det minsta dagliga intaget av protein ligger på ca 30 gram men de flesta rekommendationer ligger på ca 60-75 gram eller ca 1g/kg kroppsvikt. Personer som konstant utför ett långvarigt arbete kan behöva upp till 1,8g/kg kroppsvikt.

Varför rekommenderar då lärare på högskolan runt 1,5-1,7 g för idrottsmän ? Siffran 0,8 g/kg är ju minimum som behövs för att man ska kunna kalla kosten godkänd.

Vid mycket höga proteininnehåll får man njurpåverkan och en hög proteinbelastning ökar även insulinproduktionen med ökad fetma- och diabetesrisk som följd.

Njurpåverkan har aldrig kunnat bevisas på friska människor på mänger under 4 g/kg kroppsvikt, finns alltså inget faktaunderlag för ett sådant påstående.

Mycket protein ökar insulinproduktionen men det gör ju även kolhydrater i stora mängder, äter man mycket mat så får man insulinpåslag. Det är ju bl a därför man bör äta lite och ofta istället för några få mål för att minska detta påslag.

När det gäller fysisk träning är det den negativa effekten på proteinomsättningen av energibrist vid träning som möjligen kan motverkas med ökat proteinintag och inte att träningen i sig innebär ett ökat proteinbehov.

Att äta mer totalt skulle alltså ersätta att ge kroppen vad den behöver för att återuppbygga sig ? Intressant teori och till viss grad borde det stämma, men frågan är då varför forskningen envisas med att visa att man behöver mer protein när man tränar ?

Det är alltså kvävegruppen som ställer till problem för njurarna då man äter för mycket protein. Kvävet måste utsöndras med urinen och detta kostar både vatten och är i stora mängder garanterat skadligt för njurarna.

Ja dricker man inte tillräckligt med vätska så kan njurarna må dåligt med det gäller ju oavsett vilken kost man äter. Hur stora mängder protein pratar du om ?

4g/kg kroppsvikt är ett alldeles för högt intag av protein.

Jag tycker också det är lite högt men det är ju på inget sätt farligt.

mvh
Björn
 
När jag läser ditt svar ser jag att vi egentligen är ganska överens. Jag skriver även att i vissa fall kan man behöva upp emot 1,8g/kg/dygn detta gäller dock hårt tränande idrottsmän. Så fort man får ett överskott som måste tas om hand eldar man i princip för kråkorna. Det finns inga fördelar med ett högt proteinintag över dessa nivåer (1,5-1,8g/kg) men däremot kan de utgöra riskfaktorer. Kost innehållande en mycket hög andel av protein innehåller höga halter av kväve, natrium, klorider och fosfor vilket benämns PRSL - potential renal solute load. Högt proteinintag leder till njurpåverkan, (vilket är känt både från djurexperiment och på studier av friska människor) genom att öka glomerulusfiltrationen och njurgenomblödningen. Det man ej har visat är en betående negativ effekt på njurfunktionen. Vad gäller diabetes så finns det studier som visar att ett frekvent högt intag av protein möjligen kan ha samband med risk för att utveckla insulin-beroende diabetes. Även så har ett högt proteinintag med samtidigt marginellt intag av vitamin B6, B12 och folsyra misstänkts kunna öka risken för tidig utveckling av ateroskleros. Detta stöds av studier som visar att måttligt förhöjda halter av homocystein (bildas vid metabolism av metionin) i blodet är starkt korrelerat till tidiga aterosklerotiska kärlförändringar. Förutom dessa potentiella effekter av ett högt proteinintag så har intag på mer än 18energi-procent i kosten hos barn visats öka sekretionen av bla insulin vilket möjligen kan vara en bidragande orsak till övervikt.
Så syftet med mina inlägg är att kritisera det ibland hejdlösa okritiska fokuserandet på proteinintag och särskilda proteinprodukter vid fysisk aktivitet. Visst behöver man ett visst ökat intag när man tränar mycket, men över en viss gräns uppnår man inga fördelar dock så kan det finnas en del risker associerat med det ökade intaget. Det absolut stora flertalet klarar sig utan dyra proteinpreparat, men det är klart det ligger i dessa fabrikanters intresse att skapa mytbildningar om preparatens förträfflighet.

Om du funderar över mina källor är det ffa Klinisk kemi i praktisk kemi (5.e upplagan). Den vita och gröna! Samt en artikel ur läkartidningen nr1-2 96. (Hög proteinhalt i svensk mat).

MVH
David
 
Kul med några som läst på lite.I sådan fall försöker jag få i mig en ca 1-1,5 gr/kg protein om dagen så ligger jag nog inom alla marginaler.

Lagom är bäst har jag lärt mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9

Liknande trådar