Korta av kolfiberpaddel-skaft?

Om det

är olämpligt med svarta blad kanske man borde rekommendera tillverkarna att färga bladen i nån ljus kulör som också syns bra från andra flytetyg.

Även om svart kolfiberyta är sexigare.

Thure

Har aldrig gjort det, gör man som man ska, och det inte är dålig passform så sitter det väldigt bra.
På sikt brukar det väl märkas att det inte är vattentätt, och då är det nog långt till att bladet lossnar, men det är ett bra tillfälle att limma om.

Jag väntar på kommentarer från Stuvarn som troligen är forumets obestridde auktoritet på området!

Ha ha...ja man har ju limmat några hundra paddlar ;)
Men tycker allt finns med här! Jag brukar använda en vanlig vattenkokare som jag häller på bladhylsan medans jag vrider paddeln...brukar räcka med en 1/2kanna för å få loss en limmad paddel!
Sen förvärmer jag alltid blad skaft innan limning...då har du längre tid på dig å kan vrida runt skaftet så limmet flyter ut ordentligt då kommer det inte heller läcka in nåt vatten å så har du tid få limfogen riktigt snygg :cool:

En vanlig kapsåg, dvs cirkelsåg i stativ fungerar utmärkt.

Min erfarenhet av att kapa hårda saker som inte är fyrkantiga i kapsåg är att det kan smälla ganska bra om man inte spänt in dem ordentligt och matar långsamt. Om skaftet inte är ordentligt inspänt kan det rotera lite och griper då plötsligt längre in mellan tänderna i klingen. När klingan sedan tar tag i skaftet fortsätter den att mata runt skaftet för att hugga ännu hårdare när nästa tand griper. Resten av förloppet går på en bråkdel av en sekund och det blir kaffeved av det du sågar. Risken är störst med en grovtandad klinga. Risken är också större med trekantiga saker än med runda men jag vill ändå varna så ingen blir av med fingrarna.

Vänliga hälsningar, Klas

Min erfarenhet av att kapa hårda saker som inte är fyrkantiga i kapsåg är att det kan smälla ganska bra om man inte spänt in dem ordentligt och matar långsamt. Om skaftet inte är ordentligt inspänt kan det rotera lite och griper då plötsligt längre in mellan tänderna i klingen. När klingan sedan tar tag i skaftet fortsätter den att mata runt skaftet för att hugga ännu hårdare när nästa tand griper. Resten av förloppet går på en bråkdel av en sekund och det blir kaffeved av det du sågar. Risken är störst med en grovtandad klinga. Risken är också större med trekantiga saker än med runda men jag vill ändå varna så ingen blir av med fingrarna.

Vänliga hälsningar, Klas

Jag har fått lära mig att vid sågning i metall skall det vara minst två tänder i materialet. När första tanden går ur skall tredje gå in. Alltså, vid tunna material fintandade blad. Bågfilsblad finns med 18, 24 och 32 tänder per tum.

Svante

synas

är olämpligt med svarta blad kanske man borde rekommendera tillverkarna att färga bladen i nån ljus kulör som också syns bra från andra flytetyg.

Även om svart kolfiberyta är sexigare.

Thure

Till svarta paddelblad kan jag rekommendera biltemas reflextejp som heter diamanttejp. Min sitter kvar efter flera säsonger och reflekterar fortfarande.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/Diamanttejp-29120/

/Patrik, med gula blad-ränder

Min erfarenhet av att kapa hårda saker som inte är fyrkantiga i kapsåg är att det kan smälla ganska bra om man inte spänt in dem ordentligt och matar långsamt.
Risken är också större med trekantiga saker än med runda men jag vill ändå varna så ingen blir av med fingrarna.

Vänliga hälsningar, Klas

Men paddelskaft kan knappast klassas som hårda och det är minimal risk att skaftet börjar snurra. Fördelen med att kapa rör i kapsåg är: snabbt, raka snitt, precist och inget skägg.
Jag har använt min kapsåg vid montering av ett 20 tal paddlar + justerat längd på en handfull. Det är mycket svårare att få raka snitt med handsåg. Finns tillgång till kapsåg tycker jag att valet av kapverktyg är enkelt.

Geringssåg

använde jag en sån enkel som Ikea sålde förut där man sågar i en träbox med spår för 90 och 45 grader.

Thure

Jag har nog faktiskt kapat skaft i bandsåg, manuell resp elektrisk gersåg samt med bågfil, och allt funkade bra, så det känns inte som ett stort problem. Jag skulle i det längsta undvika en grovtandad bågsåg...

Låter som ett bra uppslag för tidningen paddling att testa. Bästa verktyget för kapning av paddelskaft.

1. Fogsvans
2. Bågfil
3. Fil i Schweizerkniv
4. Gerbox och fintandad fogsvans
5. Vedsåg
6. Yxa
7. Sticksåg
8. Vinkelkap
9. Kapsåg
10. Bandsåg
11. Handcireklsåg
12. Klyvsåg
13. Tigersåg
14. Kakelsåg med vattenkylning
15. Vedkap
16. Brödkniv
17. Rörkap

Bedömningskriterier lämnas med varm hand till tidningen.

lmquknyzs12pwvx0hfn9iq.jpg

En sådan här används för all kapning av composit. Vill man minska risken för urflisning så tejpar man med maskeringstejp. Bandsågar används även för kapning av allehanda profiler. Men som redan sagts tänk på att spänna fast stadigt

Hans Friedel

Låter som ett bra uppslag för tidningen paddling att testa. Bästa verktyget för kapning av paddelskaft.

1. Fogsvans
2. Bågfil
3. Fil i Schweizerkniv
4. Gerbox och fintandad fogsvans
5. Vedsåg
6. Yxa
7. Sticksåg
8. Vinkelkap
9. Kapsåg
10. Bandsåg
11. Handcireklsåg
12. Klyvsåg
13. Tigersåg
14. Kakelsåg med vattenkylning
15. Vedkap
16. Brödkniv
17. Rörkap

Bedömningskriterier lämnas med varm hand till tidningen.

Intressanta alternativ. Eller varför inte kombinera två verktyg som tigersåg och piska?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg